Nieuw hier, even voorstellen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
joOst

Re: Nieuw hier, even voorstellen

Bericht door joOst » 29 jul 2016, 07:46

Tijdje bezig geweest met het uploaden van de fotos, lukte eerst niet. Plaatje van onze Trabant en Framo.
De onderdelen heb ik bij Trabantwelt besteld, gezien de prijs van de onderdelen zijn ze niet in Duitsland gemaakt vermoed ik.
Vanacht de rem onder druk gezet, hopelijk nu vrij van lucht, vanmiddag voor de herkeuring, zal wel laten weten wat ze ervan zeiden.
Via een kennis uit de voormalige DDR vernam ik dat Trabant remblokken voorzien zijn van een soort laklaag die je er eerst af moet schuren, heeft eén van jullie dit wel eens eerder gehoord?
Groeten Joost
Bijlagen
trabant2.png
(72.09 KiB) Nog niet gedownload
trabant1.png
(52.5 KiB) Nog niet gedownload
framo.png
(62.13 KiB) Nog niet gedownload

p60k

Bericht door p60k » 29 jul 2016, 09:02

De test van @eeuwige student kun je het beste doen op een zandweggetje. dan kun je precies zien welke rem afwijkt aan het spoor in het zand.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 jul 2016, 12:50

joOst schreef:De onderdelen heb ik bij Trabantwelt besteld, gezien de prijs van de onderdelen zijn ze niet in Duitsland gemaakt vermoed ik.
meeste "nieuwe" spul komt uit Polen en Hongarije, simpelweg omdat daar de markt nog steeds flink is en de productiekosten laag.
Kwaliteit is vaak slechter als origineel.
Dus new old stock zoeken is in bepaalde gevallen beter, maar dat aanbod wordt steeds schaarser en bepaalde onderdelen verouderen ook op de plank.
Veel mensen halen juist alle enorm slechte Trabanten die ze tegenkomen uit elkaar om een voorraad op te bouwen van gebruikte onderdelen vanwege de slechte kwaliteit van nieuw spul.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 29 jul 2016, 13:02

Die 'enorm slechte Trabanten' zijn allemaal op de cruciale punten versleten. Ik heb in de jaren '90 ook een flinke voorraad sloperij-onderdelen opgebouwd, en bij nadere inspectie is later minstens de helft weggedaan. Deels omdat het spul was waar geen vraag meer naar is en je moet het ergens kwijt, maar vooral omdat verslijtonderdelen wel degelijk versleten waren. In elk geval te versleten om anno nu in de post-DDR tijd nog in te bouwen.
En de ergste voorbeelden van erbarmelijke Hongaarse kwaliteit hebben we inmiddels ook wel achter ons.
Overigens heb ik in de nineties eens een nieuwe geveerde koppelingsplaat van Scancar ingebouwd, die bleek van Italiaanse makelij. En die gaf na 3000 km de geest. Je kunt het overal treffen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 jul 2016, 13:14

ruton schreef:Die 'enorm slechte Trabanten' zijn allemaal op de cruciale punten versleten. Ik heb in de jaren '90 ook een flinke voorraad sloperij-onderdelen opgebouwd, en bij nadere inspectie is later minstens de helft weggedaan. Deels omdat het spul was waar geen vraag meer naar is en je moet het ergens kwijt, maar vooral omdat verslijtonderdelen wel degelijk versleten waren. In elk geval te versleten om anno nu in de post-DDR tijd nog in te bouwen.
En de ergste voorbeelden van erbarmelijke Hongaarse kwaliteit hebben we inmiddels ook wel achter ons.
Overigens heb ik in de nineties eens een nieuwe geveerde koppelingsplaat van Scancar ingebouwd, die bleek van Italiaanse makelij. En die gaf na 3000 km de geest. Je kunt het overal treffen.
Dat is ook weer zo. Maar uitzonderingen heb je altijd, en dat kan gelukkig ook nog wel eens een goeie uitzondering zijn ;)
Ik probeer op de DDR en Cubaanse manier te denken: als je het niet kan vinden of dat wat te krijgen is, is te slecht. Dan zelf maar wat verzinnen of maken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

joOst

Bericht door joOst » 30 jul 2016, 17:00

Gisteren bij de keuring geweest. Nog steeds 55% verschil. De keurmeester was heel welwillend, we hebben de voeringen aan de sterkst remmende kant met koperslib ingevet en toen kwamen we op 11% verschil uit en daarmee is de trabant weer voor 2 jaar goedgekeurd. Er is prima mee te rijden. In mei kom ik naar de sleuteldag in Drachten, misschien dat daar dan een Trabant expert is die er even naar wil kijken.
Groeten Joost

ruton
moderator

Bericht door ruton » 31 jul 2016, 01:07

Ik heb vorig jaar de nodige remleidingen vernieuwd, en daar bleek ook dat een klodder remmenvet in een leiding terecht was gekomen. Het duurde even eer die met ontluchten eindelijk uit de leiding was gepompt en in een remcilinder terecht was gekomen, waar zijn aanwezigheid minder storend was.

joOst

Bericht door joOst » 01 aug 2016, 08:21

Dat is wel een goede tip, waarvoor dank. De leidingen is het enige aan de voorremmen wat nog niet vervangen is, ga ik proberen.
Groeten, Joost

ruton
moderator

Lengte remleidingen voor

Bericht door ruton » 01 aug 2016, 10:12

Ik ben er zo een die bij de montage al aan de demontage denkt, dus alles gaat met een likje kopervet. De uiteinden van de remleidingen kregen een likje remmenvet, maar daar moet je dus niet te royaal mee zijn.

Ik neem aan dat je de nieuwe leidingen ergens uit koper laat maken.
Dan heb je de volgende lengtes nodig:
Bij de voorwielen:
F45-3 voor links buiten: 33 cm (tussen slang en RBZ)
F45-4 voor rechts buiten 33 cm (tussen slang en RBZ)
Bij de Einkreis HBZ:
F45-5 voor links binnen: 33,5 cm (tussen Einkreis-HBZ en slang)
F45-6 voor rechts binnen 68 cm (tussen Einkreis-HBZ en slang)
Zweikreis HBZ
F45-5 voor links binnen: 37 cm (tussen Zweikreis-HBZ en slang)
F45-6 voor rechts binnen 75 cm (tussen Zweikreis-HBZ en slang)

Van HBZ naar achter
F45-7 midden voor 98cm (bij P50: 95cm)
F45-8 midden achter 164 cm
F45-9 & -10 Achterwielen li & re (vanaf oktober 1980): 65 cm
Afbeelding

Ik heb die lengtes ooit nagemeten van nieuwe nooit ingebouwde stukken leiding, die ik gebruik om de koperleidingen vooraf in de juiste vorm te buigen. Doordat jullie nu niet met vieze uitgebouwde en vaak gebroken leidingen en moeders kleermakersmeetlint hoeven te hannesen, zijn al veel huwelijken voor een crisis of toch op zijn minst een twist behoed. 8-)

joOst

Bericht door joOst » 01 aug 2016, 11:07

Dank! Meestal bestel ik bij Trabantwelt. De leidingen zijn daar kant en klaar van koper te verkrijgen, ik had de korte leidingkjes tussen de cilinders van de voorremmen al vervangen en op de draagarmen achter, de leidingen zijn soort van voorgebogen, maar pasten van geen kant, met wat buigwerk prima pas gekregen. ik ga de andere leidingen voor de voorkant ook bestellen.
Zou jij de slangen ook vervangen of geven deze geen problemen?
Groet, Joost

Plaats reactie