Neuzen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Martin-75-
Contacteer:

Neuzen

Bericht door Martin-75- » 06 dec 2016, 20:26

Hallo

Mijn naam is martin. Overdag ben ik docent en in de avonduurtjes muzikant. Een naaste hobby is al 20 jaar Mercedes 508 busjes geweest. Ik ken ze redelijk goed. Ook voor dagelijks vervoer geschikt, maar vooral als camper en vervoer van mn contrabas en versterkers (maak er dus maar meteen "bandbus" van). Helaas is door bepaalde ontwikkelingen het nu tijd de buurt van zo'n grote bus te verlossen.

Auw dat doet pijn. Maar goed. Je wilt door. Keuzes maken dus. Harde goede kei van een bus verkopen dan maar. Maar welk werpaard komt er voor terug? En vooral, welke auto kan mij net zoveel spartaanse fun geven? Nou ik denk dus een trabant. Ooit zou dat m'n eerste wagen zijn maar het werd een 508. Nu toch weer kijken of het wat voor mij is.

Hier en daar ben ik wat aan het rondvragen maar uiteindelijk wil ik het toch zelf ervaren. Ik heb mijn zinnen gezet op een 1.1 kombi. Hoe voegt het mij? Er past een contrabas in. En een gezinnetje ook wel. Maar is het geschikt voor dagelijks gebruik en betrouwbaar genoeg om mijn optredens niet te hoeven missen?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Neuzen

Bericht door eeuwige_student » 06 dec 2016, 21:26

Welkom, de keuze kan ik begrijpen. Maar de raad is wel, goed te kijken. De 1.1 is extreem gevoelig voor roest.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 06 dec 2016, 22:03

Welkom hier!! Docent muziek? Of wat geef je?

Indien je een 1.1 goed geconserveerd hebt en een goeie basis hebt. Zijn ze op zich goed betrouwbaar. Alleen wel rekening houden met het feit dat ze op carburateur lopen. (ombouw naar injectie is mogelijk)
Enige andere nadeel van een trabant (zowel een 1.1 als een 601 of nog ouder) is het feit dat de benzinetank relatief klein is. een 1.1 heeft ruimte voor ongeveer 28 liter.
Dus je staat wat vaker aan de benzinepomp dan de gemiddelde andere kleine auto.

Daarbij moet je rekening houden dat de onderdelen voor een 1.1 lastiger te verkrijgen zijn. Omdat nou eenmaal slechts c.a. 2% van alle gebouwde Trabanten een 1.1 is (of was, gezien de roest) En deze technisch nogal wat verschilt van zijn voorgangers. (gelukkig zijn er ook veel overeenkomsten) 2e hands is het aanbod dus sowieso al schaars. Nieuw is vaak van mindere kwaliteit dan origineel.

Verder is het een fijn autootje en rijdt redelijk normaal vergeleken met een normale auto.

Deel van de techniek is gebaseerd op een vw polo uit die tijd (het meeste is echter net even wat anders). motor is daardoor erg betrouwbaar en daar zijn de onderdelen gelukkig redelijk goed van verkrijgbaar.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Martin-75-
Contacteer:

Bericht door Martin-75- » 06 dec 2016, 23:14

Hallo trabantenaar en eeuwige_student. Dank voor de reacties.

Nee hahaha ik ben geen docent muziek. Lijkt wel of dat ik dat zo wilde zeggen hè? :) Ik ben wel een docent om mijn muziek te kunnen onderhouden. Mijn keus voor een 1.1 zou zijn om met het verkeer mee te kunnen. Om in de winter niet met bevroren vingers achter mijn contrabas te hoeven staan. En de andere voordelen die het lijkt te bieden. Ik schrik wel van het woordje roest. Nu weet ik dat oud ijzer altijd wel wil roesten en hoeveel aandacht dat behoeft. Van een kleine tank wordt ik niet onrustig. Nu heb ik op dit moment een actie radius van 200km. Net genoeg. Qua onderdelen hoop ik mijn wegen te kunnen vinden. Bij mijn bus is het soms ook niet makkelijk om aan onderdelen te komen. Maar dan weet ik wel dat ik op de teller er weer een tonnetje bij kan rijden. Dus als het het waard is hoeft het geen probleem zijn om te netwerken/samenwerken en op zoek te gaan ;)

Ik moet het forum nog even goed uitpluizen. Ik ga voor een 1,1 maar als een 601 een beter advies is dan wil ik dat natuurlijk onderzoeken. Weet je. ik heb nog nooit in eentje gezeten. Maar wel bijna eentje gekocht... Het trekt mij aan maar ik moet ook mijn verstand blijven gebruiken. Ik neem jullie tips hierbij met plezier in acht. ;)

Het woordje betrouwbaar en goed verkrijgbaar zijn voor mij belangrijk. Dank je Trabantenaar.
Eeuwige student. Waar is het waar ik op moet letten? Ik kan aardig proplassen en heb mn eigen spullen. Ik hoef toch niet elk jaar aan de slag?

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 07 dec 2016, 00:06

Martin-75- schreef:Om in de winter niet met bevroren vingers achter mijn contrabas te hoeven staan.
Ehm... zo goed werkt de verwarming van een 1.1 niet kan ik je vertellen.
Weet niet hoe het bij een 601 is. Maar bij een 1.1 is de ventilator te zwak om een beetje fatsoenlijk lucht door die kanalen te persen. (of het zit gewoon vol met rotzooi daar, dat zou ook nog kunnen) Anders zou het verwarmingssysyeem gewoon goed moeten wezen, kachelradiateur is groot zat om het aangenaam warm te maken indien er voldoende lucht doorheen komt.

Wat betreft roest: in principe gelijk aan de roestpunten als een 601. Een 1.1 is af fabriek helaas nagenoeg niet voorzien van roestpreventie. En echt liefelijk werden ze ook niet meer behandeld.

Advies is om ook een keer het subframe te stralen en te coaten want ook dat kan gaan rotten (komt gelukkig niet zo vaak voor en ze zijn nog gereviseerd te krijgen)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 07 dec 2016, 00:42

Hoi Martin, welkom hier.
In welke hoek van het land zit je?
Eerst even praktisch: google eens op "Trabant Kaufberatung". Dan vind je wel een duitstalige pdf met tips waar je op moet letten.

De vrouw hier weet te melden dat zo'n staande bas ook in een gewoon koekblik (R4) past. Vader van schoolvriendin speelde jazz, zodoende weet ze dat. Dus een Trabant Kombi moet ook wel lukken. Maar het ia in alle opzichten een ander kaliber dan een busje van dat andere Duitse merk...
En verder raad ik je vooral aan niet te overhaast te kopen, desnoods eens (via Trabietoer of Meijel of Snappcar) voor een middag een autootje huren, al zullen dat doorgaans tweetakters zijn.
Houdt clubagenda's en ritten in de gaten. Of hier het subforum Meetings, voorbespreking. Misschien tref je wel iemand die je mee kunt krijgen als je een auto gaat bezichtigen.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 07 dec 2016, 20:25

Beste Martin,

Volgens mij heeft Rutger de foto's van de restauratie van mijn oude 1.1, zijn huidige 1.1 (dit project is bij mij nooit afgekomen en stond op de nominatie voor sloop). De foto's laten zien hoeveel laswerk je kan hebben. Dit zit deels onder het duroplast verstopt, maar heeft wel betrekking op dragemde delen. (Dorpels, gewei etc). Met wat puntlasjes kom je er dus niet.

Martin-75-
Contacteer:

Bericht door Martin-75- » 07 dec 2016, 21:51

Wederom dank voor de reacties!

Ruton, leuk dat je iets weet over de contrabas in een auto. Je zult versteld staan over hoe snel zo'n log ding in een auto past:

https://m.youtube.com/watch?v=NWvI3QVjlv8
https://m.youtube.com/watch?v=samNHsF2NhI

Dank voor je tip om eens eentje te huren. Ik denk zeker dat ik dat ga doen. Ook ga ik even zoeken op google naar je zoektermen.

eeuwige_student, ik heb gezocht naar het project welke je noemde. Helaas niet gevonden.(heb je een link?) Maar ik zag wel bij de restauraties hele mooie projecten staan. Wat een hoop ijzer zit er nog in zo'n trabant. En er zit inderdaad heel wat verstopt... Lassen kan ik wel, vraag is of ik er op dit moment op zit te wachten 8-) Ik zat te kijken naar je trabant in een ander topic. Mooie zeg! :D

Ik wil heus een aantal vakanties per jaar besteden aan onderhoud en preventie. Maar hele restauratieprojecten ga ik niet meer aan. Ik rond mijn laatste project aan een honda gl1000 af en dan ga ik mij concentreren op een enkel project. Namelijk rijden en behouden van één voertuig. De basis moet dus goed tot redelijk/goed zijn. Ik denk ook in lange termijn. Want het is zonde om een auto weg te laten roesten. In aanschaf heb ik om die reden dus ook best wel een cent over. En als over een jaar of 8 het geheel uit elkaar moet om er weer 12 bij te kunnen rijden is dat zeker een optie. (maar nu nog even niet)

trabantenaar. hehehe dank voor je tip over de verwarming. Ik ben in mijn bus op het moment ook niet veel gewend. Maar als ik na een km of 50 mijn handschoenen uit kan doen ben ik al blij...

Ik zal verder mijn profiel nog even aanvullen. Ik woon in Alkmaar. Ooit ben ik gestart als docent handvaardigheid maar al snel gaf ik digitaal ontwerpen op een styling-school. Op het moment ben ik actief als ICT-coordinator en -docent in het speciaal onderwijs.

Verder merk ik op dat het rondom de Trabant qua mensen/club/forum fijn vertoeven is.

Op marktplaats staat hier in de buurt een 1.1 combi te koop. Matzwart. Hongarije. Ik heb geen idee wat ik er van kan verwachten. Maar ik ga zeker even langs.
Fijne avond :)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 07 dec 2016, 22:56

Er was een tijd dat ik van mijn krantenwijk een basgitaar en twee grote versterkers (een voor in de oefenruimte) had gekocht, en de wijze les daaruit is dat je beter eerst je rijbewijs kunt halen voordat je rockster gaat worden. Maar bij het vervoeren van een contrabas moet ik altijd denken aan een liefdevolle In Memoriam over Wilbur Little (✝1987), wiens contrabas ooit naar beneden gelazerd was en na reparatie beter dan ooit klonk. Dat kranteknipsel moet ik nog ergens tussen de oude correspondentie hebben liggen; maar het ging over de band die je met zo'n log instrument opbouwt, er kwamen 2CV-tjes in voor en R4F6 mèt klepje. En polsstokhoogspringers die tegelijk met een symfonieorkest moesten inchecken...

Enfin je zoekt een Trabant geschikt voor dagelijks gebruik. Dat is die 66er van E_S niet. Dat is een museumstuk om te koesteren. Niet om aan die idioten op de A2 en de pekel van Rijkswaterstaat bloot te stellen.

Martin-75-
Contacteer:

Bericht door Martin-75- » 07 dec 2016, 23:11

Klopt. De trabant van eeuwige_student is niet wat ik zoek. Maar zeker wel een plaatje van de reden waarom ik deze wagens zo mooi vindt.

Pekel... aaaaaaaah!!! Ik heb ondertussen de gewoonte opgebouwd om alleen bij nood te rijden als er gepekeld is. Wat is dat een bende! Nee hoor. Naar mijn werk fiets ik dan wel.

Speel je nog bas of is dat verleden tijd?

Plaats reactie