Tuc's Trabant '64

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
oldschool

Re: Tuc's Trabant '64

Bericht door oldschool » 09 mei 2017, 19:36

Mooie trabant, succes met je mooie nieuwe hobby :D

tuc700

Bericht door tuc700 » 15 mei 2017, 10:39

Allemaal bedankt voor de leuke reacties!
Dit weekend de remmerij afgewerkt en ja.... eerste ritje gemaakt!
Super tevreden begonnen aan het afstellen van de carburator.
Ver ben ik helaas niet geraakt.
Wat is de situatie nu:
Bij start: shock uittrekken, de trabant start na 1 of 2 seconden.
Direct na de start drijgt hij stil te vallen. Bij het half induwen van de shock begint het toerental te stijgen naar een veel te hoog stationair.
Bij het volledig induwen van de shock dan valt hij ook direct stil.

Als ik hem ongeveer in het midden hou en tijdens de rit wat regel dan kan ik wel rijden. Maar dat is volgens mij niet de bedoeling en ook niet al te gezond voor de motor en het verbruik.
Ik heb onderstaand nog enkele foto's toegevoegd. Nu vraag ik mij af: moet de carbu gereinigt worden of is dit een puur afstel probleem? Zoja kunnen jullie mij aan de hand van de foto's wat meer uitleggen over de afregeling. De grote schroef te zien of foto 1 links naar de luchtinlaat heb ik al geprobeerd maar deze doet niets.

Afbeelding
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 mei 2017, 11:28

Die 'luchtinlaat' is eerder een luchtuitlaat: het is de ontluchting van de vlotterkamer. Je hebt trouwens het jongste model carburateur, de 28H1-1, ook wel de spaarcarburateur genoemd. En je kunt er wel eens een bus carburateurcleaner op los laten, maar begin met een lapje en een oude tandenborstel aan de buitenkant en bewaar de kracht van zo'n spuitbus voor het binnenwerk (die bussen zijn leeg voor je er erg in hebt).
Met een inbus kun je daarna de krommer los maken (let op, die blijft nog aan dat stangetje vast zitten) en eens kijken hoe de gasklep (die zit achterin de aanzuigbuis, niet die in de krommer!) sluit. Meestal laat men wel een minuscule spleet open om te voorkomen dat de gasklep klem gaat zitten.
Dat verbindingsstangetje tussen chokeklep en gasklep ziet er op de foto niet verbogen uit, ik hou het er vooralsnog op dat er gewoon vuil in de carburateur zit. Probeer dat op te lossen met carburateur cleaner. Ook het luchtkanaal achter die schuine schroef (eerst erin draaien en het aantal slagen tellen, dan helemaal eruit, schoonspuiten, schroef weer helemaal erin en dan het aantal slagen weer terug).

Nu is die 28H1-1 een vrij complexe carburateur, menigeen verkiest een vettere 28HB, en je zit als amateur vrij snel aan het eind van je mogelijkheden. Die verzegelingen zitten er niet voor niets.
Maar begin eens met schoonmaken. Dan glijden de kaboutertjes ook niet meer uit en stoppen ze wellicht met plagen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 15 mei 2017, 11:34

Schoonmaken, ultrasoon laten reinigen en opnieuw afstellen doet vaak wonderen... zeker als de auto niet veel heeft gereden of lang heeft stilgestaan.

Of opzoek naar een andere type carburateur, maar ook hiervoor geldt, schoonmaken en afstellen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 mei 2017, 11:44

Bij ultrasoon reinigen moet het hele ding uit elkaar. Nieuwe rubbertjes en pakkingen, èn alles op nieuw afstellen en verzegelen. Dat is bij een HB (Blockvergaser) nog zelf te doen, maar de 28H1-1 is andere koek. In elk geval voor de gewone thuisgebruiker.
Daarom eerst maar eens een uurtje op de knieën met een een (of twee) spuitbussen en een lekbak eronder.

Oh, en Stijn, controleer ook eens of de kabels soepel bewegen en niet blijven hangen.

tuc700

Bericht door tuc700 » 15 mei 2017, 11:54

ruton schreef:Die 'luchtinlaat' is eerder een luchtuitlaat: het is de ontluchting van de vlotterkamer. Je hebt trouwens het jongste model carburateur, de 28H1-1, ook wel de spaarcarburateur genoemd. En je kunt er wel eens een bus carburateurcleaner op los laten, maar begin met een lapje en een oude tandenborstel aan de buitenkant en bewaar de kracht van zo'n spuitbus voor het binnenwerk (die bussen zijn leeg voor je er erg in hebt).
Met een inbus kun je daarna de krommer los maken (let op, die blijft nog aan dat stangetje vast zitten) en eens kijken hoe de gasklep (die zit achterin de aanzuigbuis, niet die in de krommer!) sluit. Meestal laat men wel een minuscule spleet open om te voorkomen dat de gasklep klem gaat zitten.
Dat verbindingsstangetje tussen chokeklep en gasklep ziet er op de foto niet verbogen uit, ik hou het er vooralsnog op dat er gewoon vuil in de carburateur zit. Probeer dat op te lossen met carburateur cleaner. Ook het luchtkanaal achter die schuine schroef (eerst erin draaien en het aantal slagen tellen, dan helemaal eruit, schoonspuiten, schroef weer helemaal erin en dan het aantal slagen weer terug).

Nu is die 28H1-1 een vrij complexe carburateur, menigeen verkiest een vettere 28HB, en je zit als amateur vrij snel aan het eind van je mogelijkheden. Die verzegelingen zitten er niet voor niets.
Maar begin eens met schoonmaken. Dan glijden de kaboutertjes ook niet meer uit en stoppen ze wellicht met plagen.
Bedankt voor de uitleg! Ik ga zodadelijk eens aan het slag met mijn flesje carbu reiniger. De buitenkant mag met remreiniger ook aangepakt worden zeker?
Wat bedoel je juist met de krommer? :oops:

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 mei 2017, 13:12

Remmenreiniger*, wasbenzine, dat maakt niet zoveel uit. Thinner en terpentine kunnen lak aantasten, dus als je wat zachters hebt, begin dan daarmee.
De krommer is dit ding:
Afbeelding, maar bij de H1-1 zit er nog wat stangenwerk aan vast. Als je dat ook schoon hebt gemaakt kun je zien hoe je het los krijgt, zodat je beter in de aanzuigbuis kunt komen.
Zie ook WHIMS 0.2.5.3 en Technik-Texte en de Ratgeber Zweitaktmotoren.

*De spellingcorrectie stelt memmenreiniger voor...

tuc700

Bericht door tuc700 » 15 mei 2017, 14:15

Oke weer een stapje verder. Alle zaken bekeken maar geen resultaat.
Wat heb ik nu gedaan. De bout met gaskabel in een beetje uitgedraaid en dan draaid hij beter. De bout is wel bijna volledig uitgedraaid +-1cm over zodat de gaskabl iets meer aangespannen is.
Is dit normaal of is dit niet de oplossing?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 mei 2017, 16:08

Bij een gespannen gaskabel staat de gasklep (Drosselklappe) op zijn minst een beetje open. Met een hoger toerental als gevolg.
Trekt die veer hem wel ver genoeg terug?

Anders moeten we even wachten totdat de echte monteurs weer even online zijn.

tuc700

Bericht door tuc700 » 15 mei 2017, 17:15

Met de bout iets losser is het wel beter maaaar
Als hij niet op shock staat dan valt hij stil.
Als hij op shock staat ga hij enorm hoog in toeren.
Dus geen idee waar ik nu eerst moet gaan zoeken :p
Ligt dit aan de afstelling van de carbu of zit er vuil in?
Of is er een probleem met de gaskabel

Plaats reactie