Tuc's Trabant '64

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
ruton
moderator

Re: Tuc's Trabant '64

Bericht door ruton » 15 mei 2017, 17:27

Hoe vol is de tank en hoe oud de naft? Ik heb gemerkt dat die twintig centimeter extra benzinedruk van een volle tank ook verschil kunnen geven. Maar dat kan hier niet de oorzaak zijn.
Gun ook de chemie een nachtje tijd om zijn werk te doen.

Ik start met mijn 28H1-1 koud vol opengetrokken en zodra de motor aanspringt duw ik de choke half terug. Na 100 à 200 meter kan de choke helemaal terug in en op warme zomerdagen gebruik ik de choke helemaal niet. Luchtfilter mag intussen ook wel weer op de zomerstand.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 15 mei 2017, 18:35

Spuit eens met remmenreiniger bin de carburateur als de motor loopt, draait ie omhoog, dan is er ergens valse lucht aanwezig. Wat ook wil helpen is alle sproeiers even demonteren en schoonmaken/doorblazen. Hiervoor hoef je niet aan de afstelling zelf.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 15 mei 2017, 18:35

Als de boel stilvalt zonder choke zou de hoofdsproeier verstopt kunnen zitten. Vlotter zou ook vast kunnen zitten of je hebt de afstelling niet goed staan waardoor er te weinig benzine in de carb komt.
Met de choke verhoog je het vacuüm in de carb waardoor deze meer benzine krijgt.

Heb je hem al eens warm laten lopen en dan de choke pas terug? Wellicht blijft ie dan wel lopen. Een warme motor heeft minder benzine nodig
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 15 mei 2017, 21:52

Volgens mij heeft dit type ook een stationair sproeier. De sproeiers kan je eruit halen zonder de afstelling te veranderen. De vlotterkamer kan je ook openen. Dan kanje alles een keer doorblazen. Het voordeel is dat je op dit moment weinig te verliezen hebt.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 mei 2017, 22:18

tuc700

Bericht door tuc700 » 16 mei 2017, 10:47

Ondertussen even langsgeweest bij iemand die hier locaal aan oldtimers sleutelt voor wat info. Maandag ga ik samen met hem de carburator demonteren en reinigen.
Indien deze in zeer slechte staat is ga ik overwegen om hem te vervangen. Tips of links naar trabantwelt of andere websites zijn altijd welkom :).

Vandaag mijn nieuwe ruitenwisservloeistof motor binnengekregen + nieuwe knipperlichtrelais.
Vanavond weten we dus weer wat te doen :D.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 16 mei 2017, 13:47

Vraag in de aanloop daarnaar eens aan katteneigenaren in de buurt of ze toevallig een paar afgevallen snorharen hebben. Kattensnorharen schijnen erg geschikt te zijn om verstopte sproeiers door te prikken. :P

Een hindernis bij de meeste Duitse webwinkels is niet alleen de relatief dure verzending naar het buitenland (vaak v.a. €17,-), maar ook dat ze bij onderdelen als carburateurs een vervangingsonderdeel terug willen hebben. Ze vragen tussen de dertig en vijftig euro Pfand (Trabantwelt, Danzer) of geven je alleen iets mee als je vooraf een regenerierungsfähigen Vergaser im Tausch (Baller, LDM) opstuurt.
Dan komen de portokosten van je oude carb naar Duitsland (is dacht ik 16,40 met opvolging) erbij en met een beetje pech hangt je statiegeld voor onbepaalde tijd in de lucht of als je niets terugstuurt komt het statiegeld bovenop de winkelprijs.

En het is dan nog steeds mogelijk dat die geregenereerde Vergaser een Versager is. Daar is een draadje over.

Maar we moeten je niet onnodig bang maken. Kijk eerst even of die sleutelaar je kan helpen met het werkend krijgen of achterhalen waar het aan schort.

Indien je besluit tot een andere carburateur heb je de keuze tussen een andere H1-1 Sparvergaser of je zet er een ouder type Blockvergaser (HB) op. Die zijn minder zuinig en je zult de ontsteking opnieuw moeten afstellen, maar ze trekken wel beter, aldus de liefhebbers. Ze beginnen daarom ook schaars te worden.
Als je een andere H1-1 of een HB2 zoekt: geef dan even een gil, ik heb er nog wel een paar liggen en wellicht is er dichter bij Kalken ook iemand die wat voor je heeft.
Verder kun je op ebay een bod wagen.

tuc700

Bericht door tuc700 » 16 mei 2017, 16:08

ruton schreef:Maar we moeten je niet onnodig bang maken. Kijk eerst even of die sleutelaar je kan helpen met het werkend krijgen of achterhalen waar het aan schort.

Indien je besluit tot een andere carburateur heb je de keuze tussen een andere H1-1 Sparvergaser of je zet er een ouder type Blockvergaser (HB) op. Die zijn minder zuinig en je zult de ontsteking opnieuw moeten afstellen, maar ze trekken wel beter, aldus de liefhebbers. Ze beginnen daarom ook schaars te worden.
Als je een andere H1-1 of een HB2 zoekt: geef dan even een gil, ik heb er nog wel een paar liggen en wellicht is er dichter bij Kalken ook iemand die wat voor je heeft.
Verder kun je op ebay een bod wagen.
Alweer bedankt voor de duidelijke uitleg man! Het is voor mij een stuk duidelijker om nu verder te kunnen gaan.
Indien de carburator niet meer werkend te krijgen is denk ik dat ik deze weer vervang door een H1-1, zo blijft alles toch in de staat zoals ik hem kocht en dan hoor je mij wel even om af te spreken.

tuc700

Bericht door tuc700 » 17 mei 2017, 19:43

De ruitensproeiers zijn werkend!
Nu heb ik de knipperlichtrelais in de motorruimte vervangen. Maar mijn probleem Is nog niet opgelost
Wat doet men voor. Mijn knipperlichten blijven branden
Als ik hem uitzet gaat hij niet uit. Na een tijdje als het contact afstaat dan hoor ik een klik aan het zekeringskastje. Ik heb alle lampjes, zekeringen gecontroleerd maar alles ziet er goed uit.
Iemand een idee wat het is?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 17 mei 2017, 19:54

Knipperlichtrelais in de motorruimte? Is dat niet een relais voor je mistlampen? Voor het knipperlicht zit die binnen naast je zekeringen.

Plaats reactie