Hallo allemaal !

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
CJSNB

Hallo allemaal !

Bericht door CJSNB » 02 okt 2017, 13:47

Ik ben Cheryl, een 25 jarige vrouw uit omgeving Rotterdam en heb gister op goed gevoel een koopovereenkomst gesloten voor een Trabant P601 uit 1972. Zaterdag 7 oktober ga ik hem, 220 km van huis, met een aanhangwagen ophalen. Er zit een NL kenteken op maar heeft wel een verlopen APK, wat vind ik dit spannend zeg ...

Zonder enige technische kennis, heb ik de keuze gemaakt om hem maar gewoon te kopen. Bij het zien van de foto's was ik al verkocht haha, en toen moest ik nog gaan kijken en rijden! Hij start goed, schakelt goed, rammelt, maakt herrie en rookt lekker. Vanaf de voorkant gezien leken de banden iets scheef naar binnen te staan, er zat wat roest op bepaalde plekken maar niet kuis verrot naar mijn idee, de ruitensproeier werkt niet en er is een flink rem verschil, maar dit heeft me niet tegen gehouden hem toch te kopen. Hopelijk zijn alle onderdelen te maken, valt de rest mee en krijg ik goed nieuws als hij zaterdag is nagekeken bij zijn eerste stop : de garage.

Mochten jullie nog tips (of enige geruststellingen :P ) hebben voor een nieuwe zenuwachtige Trabant eigenaar dan hoor ik dat graag! :)

Groetjes,
Cheryl

ruton
moderator

Re: Hallo allemaal !

Bericht door ruton » 02 okt 2017, 16:21

Boem!
Dat is binnenkomen, zeg!
En welkom hier, Cheryl, in -dat mag ik wel zeggen- dit jongenshonk.

Je vraagt om tips? Haal je schoolduits maar even op en lees de Kaufberatung eens grondig door. En als je echt de handen vies gaat maken staat er een 'weiterführende Leseliste' in mijn signature. Vooral de WHIMS wordt hier zeer gewaardeerd.

De belangrijkste tip die ik je echter kan geven is, gas terug nemen. Ik zou zelfs zover willen gaan door te zeggen: schort de koop even op, tenzij je een altijd oproepbare privemonteur of oldtimerervaring èn een sleutelplek hebt. Of neem iemand mee die in onze karretjes thuis is. En weet dat je voor anderhalve rug ook een 601 mèt apk kunt krijgen. Nou zegt een apk zeker niet alles, maar je zit dan in elk geval bureaucratisch goed.

Een geruststelling heb ik ook: je zit vlak bij Dordt. Geloof me, die jongens zijn beter met auto's dan met websites. ;)

En dan ga ik me nu op glad ijs wagen.
Want als een jonge vrouw zo pardoes zo'n apart autootje koopt, is er wel eens meer aan de hand. En dan denk ik aan een plotselinge ingrijpende verandering in een mensenleven, iets in de familiesfeer, relaties, huis of werk. Niet dat dàt ons wat aangaat, maar als je dan zonder technische achtergrond overhaast een quirky car koopt, is dat vaak vragen om een hoop technische tegenvallers die doorgaans in veel ongemak en hoge kosten kunnen uitmonden. En dat wil ik mensen graag besparen, vooral als ze eigenlijk iets anders aan hun hoofd hebben.

Kijk eens her en der waar trabantrijders (m/v/quiltbag) elkaar ontmoeten (sleuteldagen, toerritten), ga erheen en je zult enthousiast op meer dingen worden gewezen dan je kunt onthouden, dus neem camera en notitieblok mee.
Een oldtimer kopen begint eigenlijk met een stallingsplek ervoor regelen, en pas als je weet dat je de buit kwijt kunt, kun je op jacht.

Mocht de rit zaterdag niet naar het noordoosten van het land leiden, maar naar het Zuid-Limburgse Heuvelland (andere >220km bestemmingen vanuit R'dam hebben we in dit kleine landje niet), regel dan even een hotelletje en stel zondag je aankoop meteen even voor.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 02 okt 2017, 19:45

Welkom hier. Een overhaaste koop is nooit goed, maar alles heeft zijn prijs. Dus als die goed is, kan je je geen bult vallen. Als hij scheef trekt, zal je zeker wat aan de remmen moeten doen. Vervang altijd aan 2 kanten het zelfde. De kosten voor remdelen zijn eeg laag. Ga dus niet bezuinigen op het opknappen van de oude remcilinders, maar vervang ze gelijk, dan ben je er de komende jaren vanaf.

Bij vragen, stel ze gewoon. Doorgaans heb je hier een snel antwoord, wat veel ellende of gezoek kan voorkomen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 02 okt 2017, 20:04

Maar wat is de goede prijs? Er staan nog steeds slooprijpe hoopjes roest-met-een-kenteken voor horrende bedragen bij handelaren te koop, terwijl je voor de helft van dat geld een piekfijne Trabant kunt hebben. Maar je moet wel weten waar je moet zoeken.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 02 okt 2017, 20:53

Klopt, ik ben benieuwd naar de foto’s.

CJSNB

Bericht door CJSNB » 04 okt 2017, 11:40

Bedankt voor jullie openhartige reacties, en voor de bezorgdheid om mijn geestelijke gesteldheid ruton haha het gaat goed.
Mijn eerste reactie was in volle extase getypt, ik was wat high van de endorfine. ;)

Natuurlijk heb ik van te voren research gedaan naar het type auto en overlegd met bekwame monteurs die wel over technische kennis beschikken. Tijdens de eerste bezichtiging is er iemand zonder roze bril mee geweest om de auto te inspecteren. Hierdoor weet ik van de problemen die de auto momenteel heeft. Ik ben misschien impulsief maar zeker niet naïef. Zaterdag voor de daadwerkelijke koop gaat die inspectie voor alle zekerheid nogmaals gebeuren, en tja met een auto weet je het nooit helemaal zeker! Met veel geduld, google translate voor alle handleidingen, een mollig spaarvaken en een land vol Trabant kenners komt het vast goed.

Zaterdag eerst maar eens naar de garage om alle bekende en onbekende problemen te laten verhelpen zodat hij door de apk heen komt. Bedankt voor de tip over de jongens in Dordrecht, deze website was ik al een keer eerder tegengekomen en hou hem zeker in mijn achterhoofd. Uiteindelijk hoop ik zelf ook te gaan leren sleutelen maar voorlopig ligt mijn focus op de carrosserie, het interieur en het plaatwerk van de auto. Ik moet ergens beginnen! Foto's zal ik later uploaden ..

Ondervinding is de beste leermeester denk ik altijd maar .. ;)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 okt 2017, 15:04

Ha, geen rouw of stress, maar tweetaktvirus!

Ik had al gelinkt naar de Kaufberatung; Je kunt alles vervangen (dat zal door de jaren heen ook wel gebeurd zijn), maar de carrosserie wat minder. Neem een zaklamp en een (tandarts)spiegeltje mee voor de overgangen tussen duroplast en blik. Vooral onder het zand op de wielkastranden*. Een harde borstel is dan zo gek nog niet. Dat grote ronde gat waar de kokerbalken in de wielkasten uitmonden hoort daar te zitten, maar wel met een stop erop (en elaskon erover).
Kijk desnoods in de explosiecatalogus waar je een strip rubber kunt verwachten.
Een verzwakt gewei K11-1 verraadt zich door bij geopende motorklep een 'schokbrekerduwtest' te doen, en dan te kijken in hoeverre de stuurkolom ten opzichte van het schutbord beweegt. Enige vering is normaal, maar het moet niet te gek worden.

Bedenk ook even wat je met de auto wilt: gewoon een funcar of moet alles historisch kloppen?
Want in het laatste geval kun je niet zonder een hoop detailkennis over de carburateurversie, 6 volt of 12 volt, einkreis of zweikreis-HBZ, duplex of simplex RBZ, op welke plek het motornummer op de motor staat, bipode- of tripode-aandrijfassen, de kleur van het interieur, soorten gaten in de velgen, wieldoppen, wanneer welke deurgreepjes, stuurwielen, stoeltjes, dashboarden etc. etc.
En natuurlijk een radio met alleen middengolf. :ugeek:

*Bij Wielka kun je prima baden! ;)

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 04 okt 2017, 17:26

welkom hier. 220km van huis... waar staat de auto dan wel niet helemaal? zo groot is NL ook weer niet ;-)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 okt 2017, 19:23

Groot genoeg om 220 km te rijden. Helaas mocht ik dat vanochtend ook in de spits doen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 okt 2017, 19:36

Mocht dit je eerste c.q. enige auto zijn, dan is het zo gek nog niet om ook eens aan pechhulp te denken. En dan kan het best wel lonen om eens wat verder dan die obligate ANWB te kijken. Zo heeft de KNAC een speciaal Classic Car pakket (en een veel mooier tijdschrift) en de Duitse ADAC rekent niet voor elke dienst een apart extra tarief, maar biedt ook voorbij de Bosporus pechhulp (Dat is bijv de reden dat veel Antwerpse Turken bij de ADAC zitten en niet bij de Belgische VAB).
En het is in alle gevallen dezelfde wegenwachter die je helpt.
Rondshoppen kan best lonen, het zij qua prijs, het zij qua specifieke dienst.

Plaats reactie