Hallo allemaal !

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
ruton
moderator

Re: Hallo allemaal !

Bericht door ruton » 08 okt 2017, 14:06

Gefeliciteerd, ook met de onderhandelingskwaliteiten.
Autootje zal onderweg wel lekker schoongespoeld zijn?

Let er bij het monteren van de achterremmen op dat je de handkremkabel even losmaakt, anders blijf je kloemelen. En als je die achterremmen toch open hebt: boor door dat ronde gat halverwege de voorste remschoen een 8mm gaatje door de ankerplaat en monteer daar een veerschoteltje (F39-13,14 & 20), zoals ze ook in de voorremmen zitten in. Dat voorkomt later gebonk als de remschoen tegen de wielbouten aantikt. De achterste schoen wordt door de handremhevel wel op zijn plaats gehouden.

Bij het in en uitbouwen van de motor kan een blokje hout onder de rand tussen motor en bak handig zijn. Zorg bij het eruit en in tillen van de motor dat je de Mäusekinogeber niet kapot maakt. Daar is niet zo 1-2-3 meer aan te komen.
Als de koppelingsplaat nog maar 4 mm dik is, beginnen de klinknagels aan de drukgroep te vreten. Dat moment moet je dus voor zijn.
Qua vermogen: de compressie (Verdichtung) moet ± 7,8 zijn.
Omdat je geen EBZA meer erin hebt, maar gewone puntjes* kun je zgn Hochleistungszündspülen gebruiken. Maar meet die dingen eerst maar eens door. Begin trouwens eerst eens met nieuwe ontstekingskabels, wellicht is het vermogensprobleem dan al opgelost.

*Smeer het asje, controleer evt. of achter de ontstekingsplaat of de vervroegingsveertjes nog heel zijn en lees sowieso WHIMS over dit onderwerp, zodat je weet welke borgbout je eerst los moet draaien voordat je gaat stellen. Er is door ongeschoold enthousiasme al heel wat gesloopt op dit punt.

CJSNB

Bericht door CJSNB » 09 okt 2017, 21:09

Bedankt ruton! Flinke regenbuien gehad op de terugweg inderdaad, maar een ding is nu wel zeker : hij is droog van binnen dus geen lekkage! De rest van de abracadabra taal hierboven moet ik nog even 20x lezen voordat ik het helemaal begrijp haha. De kabels en bougies zagen er nieuw uit maar wie weet komt het vermogensverlies alsnog daar vandaan, er word niks overgeslagen. Ik heb geprobeerd het woord ''Mäusekinogeber'' te vertalen maar ik kom er geen wijs uit. Wat is dat? Is dat toevallig de meter die de draaikolk meet in de tank?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 okt 2017, 23:24

Goed geraden, de officiële naam is KMVA (Kraftstoffmomentanverbrauchsanzeiger). de Geber zit voor de carburateur op de wielkast en meet de benzinedoorstroom in de leiding. De Zeiger is dat klokje met dat rijtje LEDjes op het dashboard, waar het instrument zijn bijnaam 'muizenbioscoop' aan heeft te danken. Het meet wat elk kind je kan vertellen: hoe meer gas je geeft, hoe meer brandstof je verbruikt.

Toch kun je er wel zeker wat aan hebben. Mocht een bougie niet meer vonken, dan heb je zowel verlies van vermogen alsook een veel te hoog brandstofverbruik. Dus als de auto niet vooruit te branden lijkt, maar de KMVA staat wel in het rood, dan weet je dat.
Vlak voordat je op reserve moet, stokt de brandstofstroom. Bij een volle 26 litertank is dat ergens na de 220 km, daar bewijst de dagteller zijn nut.
En nu we het toch over het kraantje hebben: meestal doe ik zo'n 200 meter voor het einde van een rit het kraantje al dicht. Want wat niet in de leiding zit kan er ook niet uit lekken. Ach, je zult je eigen routines wel ontwikkelen, neem desnoods een kraan als sleutelhanger.

michiel01

Bericht door michiel01 » 22 okt 2017, 09:59

Dag Cheryl,

Welkom hier op het al mooie forum hier!
Zou leuk zijn als je eens een foto plaats van je vers aangeschafte Trabant.

Veel plezier hier,

Gr,Michiel.
Rookworst zonder R is ookworst.

CJSNB

Bericht door CJSNB » 19 jan 2018, 15:51

Bedankt voor al jullie berichten! Ik dacht steeds oh ik zal nog even een foto plaatsen ... en inmiddels zijn we al weer 3 maanden verder :oops: Dus hierbij :

Afbeelding

Afbeelding

In oktober heb ik hem direct in Dordrecht gebracht om hem motorisch geheel na te laten kijken. De uitlaat zat vol met olie dus die is vervangen, er zijn gelijk 4 nieuwe banden op gegaan en de remmen + remleidingen zijn vervangen. Daarnaast nog wat kleine dingen maar niet veel geks. Hij liep weer als een zonnetje! In de afgelopen drie maanden wel wat situaties gehad met een kofferbak die vol water stond na heftige regenval, ruitenwissers die het niet deden zodra er wat sneeuw op lag ( besef 2 vlokjes sneeuw ), een benzinekraan die ik er ineens aftrok tijdens het dichtdoen, benzinekraan ook een keer vergeten dicht te doen ( veel rook maar hij deed het nog ), de linker buitenspiegel die er af viel tijdens het rijden omdat deze kuis verrot was, en de passagiersstoel die ineens naar achter klapte omdat het tandwiel lam was. Verder alleen maar heel veel plezier ... :D

Ik hoop in de zomer te gaan starten met het opknappen van de carrosserie. Deze is niet super slecht, maar er zit wel wat werk aan. Ik heb mij ook laten vertellen dat er bepaalde zaken op de auto zitten die van een nieuwere generatie Trabantjes zijn. Hij is dus niet helemaal origineel. Ook hebben ze er een standenkachel in proberen te zetten waardoor er nu een extra gat in het dashboard zit en de benzinekraan zit onder het dashboard i.p.v. naast het stuur. Ik heb in die 3 maanden ongeveer 5000 km gereden en nog niet stil gestaan. Tanken en rijden!

Ik heb nog wel een vraag voor alle kenners hier : nu het wat kouder is en ik start de auto met choke dan loopt hij eerst heel hoog in zijn toeren. Na een minuutje ongeveer is dat weg en probeer ik rustig weg te rijden. Het lijkt erop dat hij dan verzuipt dus dan doe ik de choke weer dicht, maar dan loopt hij naar mijn idee niet zo lekker. De motor hoor ik dan wat harder tikken en hij hort en stoot dan wat meer in de eerste 3 versnellingen. Waar kan dit mee te maken hebben? Zodra ik hem doorschakel tot versnelling 4 of de choke half open doe is dit probleem weg trouwens en als hij warm is ook.

Groetjes,
Cheryl

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 jan 2018, 16:10

Duw de choke eens wat geleidelijker dicht en niet in een keer. En zodra de motor loopt wel rijden, niet blijven stilstaan.
Verder heb je in de vier een vrijloop, dan remt de auto niet op de motor, wat zich bij lage toerentallen in de vier vertaalt in minder schokken.
Je moet in een trabant ook wat later opschakelen dan in een gewone auto, trek gerust wat verder door in de versnellingen. Tweetakt loopt erg onregelmatig bij lage toerentallen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 19 jan 2018, 21:37

En een 2takt op de motor laten afremmen is funest. Niet dat er geen benzine meer wordt ingespoten (gesproeid), maar te weinig waardoor de boel ook niet goed meer gesmeerd wordt.
Is wel echt wennen om niet op de motor af te remmen als je het gewend bent wel te doen. Lekker hoogtoerig blijven rijden en de koppeling in als je wil afremmen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 19 jan 2018, 21:45

Ik wil je niet teleurstellen, maar die bepaalde zaken die niet bij het bouwjaar horen is volgens mij alles behalve het chassisnummer.. voor de rest is de auto (kleie gok) uit 1990. Maar daar kan je met evenveel plezier in rijden.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 jan 2018, 00:18

Ook een Trabant uit 1990 is intussen een 25plusser.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 jan 2018, 23:30

Dat is niet erg, maar daardoor zijn wij ondertussen 25++++++++++++++ers

Plaats reactie