Eindelijk een Trabant...

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
trabifan

Eindelijk een Trabant...

Bericht door trabifan » 22 jul 2018, 18:27

Hoi allemaal,

Ik ben Sjaak en was al een tijdje op zoek naar een Trabant.
Heb er verschillende bekeken in de loop der tijd.
Afgelopen week eindelijk een Trabant gevonden die mij wel aanstond.
Het gaat om een geel/bruine P601 uit 1968.
Volgens het kentekenregister van 1e eigenaar, dat zal dan wel alleen voor nederland gelden, en heeft 27 jaar stilgestaan in een droge schuur bij deze ene eigenaar die hem in 1991 heeft ingevoerd.

Hij loopt eigenlijk heel mooi en schakelt ook perfect. Heb hem heel voorzichtig binnendoor naar huis gereden, ong. 30 km.
48.000 km op de teller, maar ja, wat zegt dat voor een auto van 50 jaar oud. Of dat werkelijk zo is, is niet meer na te gaan.
Hij echt helemaal nergens rot.
Remmen moeten nagekeken worden, uiteraard, want dat gaat niet echt met geweld :lol: .
Verder brand de meeste verlichting NIET, heb het zekeringenkastje al proberen open te maken maar op de één of andere manier wil dat niet lukken. Nog ff uitzoeken. Daar is dit forum dan weer handig voor.
Daar ga ik nu meteen gebruiken van maken.

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Eindelijk een Trabant...

Bericht door Trabantenaar » 22 jul 2018, 19:30

Kentekenregister gaat maar een jaar of 8 - 10 terug. Daarvoor wordt niet meer geteld qua eigenaren. Dus zal waarschijnlijk de eerste nederlandse eigenaar zijn geweest waar je hem van gekocht hebt als die idd al zo lang bij diegene in de schuur stond. Maar in duitsland kan die er nog een hoop extra hebben gehad.

Alleen die topictitel ken ik ergens van :mrgreen:

Als die nog zo goed is. Waarom heeft ie dan eigenlijk stilgestaan?

Zekeringkastje onder het dash gaat normaal gezien vrij simpel open met de hand en dan het kapje gewoon kantelen want het zit "los" op de zekeringplaat geklemd. Goed eraan trekken dus.

Ik had er echter niet mee gereden als die al zo lang stilstond. Trabant blokjes hebben nou eenmaal weinig tot geen olie in het blok als het gewoon stilgezet wordt en er kan dus nu meer kapot zijn dan wanneer je het blokje eerst open gemaakt zou hebben.
Echter is het wel een prestatie dat die uberhaupt nog probleemloos loopt na zoveel jaar stilstaan :)

Voor de rest: welkom!
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 22 jul 2018, 20:18

Hoi Sjaak, welkom hier.

Doe jezelf een lol, en zeg even in welke hoek van het land je zit, met een beetje geluk zit er een hulpvaardige kenner met wat tijd over in de buurt: dat kan je heel veel tijd en frust besparen.
Overigens is het normaal dat je wat harder op de rem moet trappen, het is geen auto voor watjes.

Verder moesten we maar eens een regel invoeren dat iemand binnen zijn eerste vijf postjes wat foto's (max 800 pixels breed) van de auto plaatst of linkt, dan hebben wij ook een beeld.

Tenzij die motor nokvol met olie zat, is het niet zo wijs na zo'n lange stilstand (ik neem aan dat de vorige baas niet elke maand de motor heeft doorgedraaid) de motor weer doodleuk aan te zwengelen. De olie(resten) zakken naar beneden en daarboven komen de lagers droog te staan en krijgen ook in een motor vliegroest. Zeker na een kwart eeuw.
Maar zeggen dat je die motor dan 'even' moet openen, inspecteren en waar nodig e.e.a. moet vervangen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ah, Trabantenaar was me al voor.

In mijn signature vind je wat literatuurlinks: doe er alvast je voordeel mee.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 jul 2018, 22:17

Welkom, ik kan niet wachten op de foto’s. Ik ben vooral benieuwd hoe origineel de auto nog is. Orignele oudjes zijn zeldzaam.

trabifan

Bericht door trabifan » 23 jul 2018, 13:13

Dank allen voor jullie reactie's. Ik woon in Noord-Brabant in Catcity oftewel Helmond.

De auto heeft zo lang stilgestaan denk ik, omdat het hier min of meer een verzamelaar betrof die te veel geld heeft....
Schijnt millionair te zijn en kocht dan auto's voor de heb.
Ik heb hem van die man gekocht via een handelaar, dus ik ken de man niet.
Heb er wel het oude kenteken bij en dus de naam en het adres van die man en die heeft hem inderdaad 27 jaar geleden ingevoerd, van 6 naar 12 volt veranderd, dus nee, hij is niet meer origineel.

Als je heel snel bent kun je hem nog zien staan op Speurders. Die Trabant met vraagprijs 1750,- uit Boekel. Hij heeft de advertentie nog niet verwijderd.
Verder zal ik er binnenkort foto's van maken en hier (proberen) te plaatsen.

Het zekeringenkastje heb ik inmiddels open en de meeste verlichting doet het weer, alleen de knipperlicht die het eerst wel deden doen het nu niet meer.
Dus ws. toch een zekering die niet echt wil.

Verder dacht ik dat de lagers en alles toch met de benzine mee gesmeerd werden dus ermee rijden leek mij alleen maar goed.
En inderdaad, als het zo lang stil staat dan is het allemaal misschien wel wat uitgedroogd maar is het niet zo dat zodra hij loopt alles binnen enkele seconden gesmeerd gaat worden. Hoop dat ik hem niet verknoeid heb al :cry: .

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 23 jul 2018, 17:07

https://www.speurders.nl/overzicht/page ... 54335.html

Die dus. ZOlang de link nog werkt.

Hopelijk heb je er geen 1750 voor betaald. Die 1 had er wel voor weg gemogen zegmaar...
(je koopt een trabant met werk, zonder apk die al jaren stil heeft gestaan en met 2 lelijke gaten in het achterschot want die lampen horen daar niet)

Ondanks dat je olie in de benzine gooit voor de mengsmering, smeert dat voor een motor die lang stil gestaan heeft veel te weinig.
Zelfs als je zeer rijk gaat smeren (ipv 1 op 33 of 1 op 50, 1 op 20 gaan mengen) is dat nog slecht als de motor lang heeft stilgestaan.

Je hebt namelijk te maken met residu en vliegroest op de lagerschalen.

En eigenlijk is mengsmering al behoorlijk summier qua smering.

Mooi dat je verlichting het grotendeels weer doet!
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 jul 2018, 20:25

Met olie verwijder je geen roestplekken, hooguit voorkom je ze.

Voor dat geld had er wel een spons overheen gemogen. Niettemin: oude carrosserie, originele grille, dash. Wel grappig dat die nog een wit stuur heeft. Afgaande op die kiek van de kofferruimte zou die vroeger wel eens himmelblau geweest kunnen zijn. In dat geval denk ik dat die al in de DDR dit bruin (biberbraun?) heeft gekregen. Dat bruine in het interieur (Türinnenverkleidung, Ablage) is van later datum, net als de 21W knipperlicht'glaasjes'.

Ik hoop niet dat je optisch gaat tunen, daar is een originele sixtiestrabant inmiddels te kostbaar voor. Ondanks die oplossing voor het mist- en achteruitreijlicht lijkt het me een goede basis voor een originele restauratie. Hoe ver je daarin wilt gaan is aan jou.
Idealiter strip je alle plaatwerk en straal/repareer/conserveer je het blik voordat je het er weer terug op doet.

Maar je wilt natuurlijk eerst even ermee kunnen rijden, en dat betekent een APK en alle werkzaamheden die daarvoor nodig zijn. Met een verse APK heb je meteen twee jaar de tijd om allerlei werkzaamheden te doen zonder dat je ineens tussentijds moet schorsen. Zodra je een bouwgroep hebt afgerond, kun je meteen een proefrit maken.

Mocht er iets verlopen raken dat je binnen een week in orde kunt maken: schroom dan niet de RDW te bellen en e.e.a. uit te leggen. Jantje kan je weliswaar niet beloven wat Pietje doet of laat, maar met een notitie bij het kenteken kan het zomaar gebeuren dat ze een week wachten met een bon te sturen en als jij het binnen die week wel in orde hebt, is dat weer gewonnen.

Begin vanavond nog met kruipolie op alle relevante schroefverbindingen (o.a. asmoeren, remcilinders/ontluchtingsnippels aan de achterkant van de ankerplaten) te doen.

trabifan

Bericht door trabifan » 24 jul 2018, 02:53

Nee dat heb ik er niet voor betaald. En een spons was er inmiddels ook al overheen geweest toen ik kwam kijken.
Misschien toch beter dat ik hem even schors, heb niet alle tijd van de wereld en ik weet niet hoe snel de rdw is met boetes geven.

Ga hem verder zo origineel mogelijk houden maar eerst technisch in orde maken.

En die lampen in het achterschot, tja, die ga ik er misschien ook nog wel uithalen en op de een of andere manier weer origineel maken.

Maar eerst maar eens gereedmaken voor apk.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 jul 2018, 10:57

Mijn natte vinger zegt dat je niet om een spoedige schorsing heen komt. De RDW zal binnen een week van zich laten horen, waarschijnlijk eerst met een brief waarin de voertuigverplichtingen worden uitgelegd en een week later controleren ze nog eens en zit er eventueel een acceptgiro bij.

Je hebt nog een origineel plat achterschot. Later kwam er een 'deuk' voor het nummerbord; daar is nog wel aan te komen, maar ik denk dat het minder werk is om dat gat met een plaat dicht te (laten) lassen. En wellicht is het nòg minder werkt om die lampen te laten branden en er zo mee door de keuring te rollen. Afhankelijk van wanneer dat gat is gezaagd, kun je het als deel van de historie/patina beschouwen. Niettemin zijn die lampen daar wel een tere plek in de kofferruimte.

Je zou kunnen overwegen naar de garagist van jouw geringste wantrouwen te gaan en een APK te laten doen. Dan heb je een lijstje van wat de wetgever wil. Daarbovenop komt natuurlijk het werk van behoud en verfraaiing.
Maar omdat je na een kwart eeuw stilstand toch wel alles moet inspecteren kun je net zo goed daarmee beginnen. E.e.a. hangt er maar net van af onder welke omstandigheden je moet werken.

O, en foto's hosten: het beste link je naar een externe bron als Flickr of zo, want hier invoegen is een beetje een lotto.

trabifan

Bericht door trabifan » 24 jul 2018, 15:07

Ben vanmorgen eerst even de Trabant gaan schorsen.
Bij thuiskomst lag er inderdaad een brief van de RDW met de voertuigverplichtingen.
Nog geen boete, dus juist op tijd.

Zal eens proberen met Flickr, ben niet zo'n computer nerd.

Plaats reactie