Even voorstellen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
DeweyH

Even voorstellen

Bericht door DeweyH » 06 mar 2019, 11:40

Hallo,

Mijn naam is Dewey Heiko, 21 jaar en kom uit Groningen. Momenteel helaas niet in het bezit van een Trabant, maar overweeg er een aan te schaffen.

Heb mij dan ook op dit forum geregistreerd, enerzijds om informatie te winnen, maar anderzijds ook om te zien wat andere mensen zoal met hun Trabi's doen. Probeer zelf uit te vogelen hoe haalbaar het is om een voor Wende Trabi te vinden in Nederland of eventueel te importeren.

Heb een grote voorliefde voor het voormalig DDR & het voormalige Joegoslavië en de techniek die deze staten voortbrachten, de overweging om een Trabant aan te schaffen hangt dan ook deels samen met de eventuele aanschaf van een Zastava Yugo.

Groeten Dewey

ruton
moderator

Re: Even voorstellen

Bericht door ruton » 06 mar 2019, 12:34

Hoi Dewey,

Welkom hier. De facto zijn ze allemaal wel pré-Wende, of doel je op een auto die nog niet is verspoilerd of tot biertap of reclameobject is omgebouwd?
Te vinden is er ook genoeg, maar het feit dat iets in die dertig jaar nog niet gesloopt is, wil nog niet zeggen dat het het goud waard is, dat de verkoper in zijn hoofd heeft. Een Trabant van veertig jaar oud met 25.000 op de teller is echt wel het klokje al eens rond geweest.
Ik hoop dat je Duitse leesvaardigheid niet teveel is weg gezakt, want met de zoekterm "Trabant Kaufberatung" zul je een nuttige pdf vinden. Onderhoudstechniek vind je in mijn signature.

Je zou ook eens naar Anklam (mei/juni) of Sinsheim (16 juni) kunnen gaan, dat zijn merken-overkoepelende Ostmobile treffens. Aan huis bezorgd kun je een abonnement op 79oktan nemen.

DeweyH

Bericht door DeweyH » 06 mar 2019, 14:38

Bedankt voor je reactie!

Doelde met pre-Wende op de versies zonder de 1.1 VW Polo motor, maar daarnaast ook een die inderdaad zo authentiek mogelijk is. Vind zelf de Nederlandse markt relatief klein voor deze versies, dacht daarom ook aan het importeren van een uit Duitsland. Had echter gehoord dat dit ondertussen schier onmogelijk was geworden?

Duits lezen moet geen probleem zijn, zal eens kijken naar de bestandjes die u stuurde.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 06 mar 2019, 18:14

Importeren is zelfs makkelijker geworden doordat tegenwoordig ook zonder papierwerk het soms nog mogelijk is om een auto te importeren zolang er een chassisnummer op zit. En ze accepteren DDR papieren makkelijker.

Enige probleem waar je tegenaan kan lopen is dat de RDW het originele chassisnummer niet zo leuk vind.
Dit is een klein plaatje wat met puntlassen in de fabriek is bevestigd en de RDW vind dat vaak "te makkelijk aan te passen"
Maar dat hangt sterk af van degene die hem keurt. Aan te raden is om iemand mee te nemen die vaker import heeft gedaan van deze auto's en meer kennis heeft. 2 staan sterker dan 1 wat dat betreft.

Echt authentieke Trabant zoeken is idd lastig. In duitsland worden ze ook schaarser en eigenlijk alle exemplaren hebben wel aftermarket accesoires, zowel ddr als non ddr spul. Daarnaast kun je je afvragen of een exemplaar met E-karosse nog authentiek is voor jou.

Ik raad je aan om er een van voor 1978 te importeren. Simpele reden: dan kun je een historisch kenteken krijgen. Dus blauwe platen EN een oude lettercombinatie. Alles jonger krijgt een moderne plaat qua lettercombinatie (dus 3 letters in het midden bijvoorbeeld)

Ik heb zelf een 1.1 welke deels al door de vorige eigenaar voorzien was van een 601 uiterlijk. Ik probeer dit zelf door te trekken zodat het alleen voor de kenner opvalt dat het geen echte 601 is. Dus interieur aanpakken en het exterieur verder afwerken (tankdop moet nog weg). Totaal niet authentiek natuurlijk. Maar ik probeer het wel zoveel mogelijk er op te laten lijken.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 06 mar 2019, 20:56

Tja, wat is autentiek bij een trabant? Zelf importeren is mogelijk, zoek dan wel bij voorkeur een versie met duitse tuv. Een exemplaar dat sinds de wende stilstaat, zou ik laten staan, tenzij het echt bijzonder is. Anders weet je dat je gelijk veel kan gaan vervangen.

Let verder goed op roest. Ook bij een trabant is dat vijand nummer 1. Laat je verder niet teveel leiden door prijzen. Duur hoeft niet goed te zijn. Goedkoop hoeft niet slecht te zijn.

DeweyH

Bericht door DeweyH » 08 mar 2019, 16:53

Bedankt voor de reacties beiden!

Heb momenteel eentje in Duitsland op het oog. Wat betreft prijs heb ik geen idee of het redelijk is..

Groeten Dewey

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 mar 2019, 17:31

Op het duitse pappenforum wordt nog wel eens een advertentie kritisch onder de loep genomen. Je kunt kijken of die daar bij zit. ("Irre Preise" en "Im Netz gefunden")

DeweyH

Bericht door DeweyH » 10 mar 2019, 15:14

Heb de bewuste auto niet kunnen vinden op dat forum. Is er misschien een passendere plek om deze discussie voor te zetten? Vind het zelf erg moeilijk om in te schatten wat qua prijs redelijk is, aangezien er een relatief grote spreiding is.

Groeten Dewey

ruton
moderator

Bericht door ruton » 10 mar 2019, 16:38

Je kunt een apart draadje voor die auto openen, maar dan zul je ook naar de advertentie moeten linken. Een mooie auto voor weinig, maar wel ver weg in Meck-Pomm of diep in de Lausitz is voor een Nederlandse kustbewoner alsnog een kostbare onderneming.

Daarom adviseer ik eerst eens te kijken wat er zoal rond rijdt zodat je een beetje een idee krijgt waar je op moet letten, en wat je wel of niet wilt. Limo, Kombi, P50 of viertakt. Origineel of verspoilerd. Papyrus of punk. Een goed onderhouden 6V-installatie is bijvoorbeeld net zo betrouwbaar als een 12V met elektronische ontsteking, maar je zult het iets preventiever aan moeten pakken.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 20 apr 2019, 09:42

welkom hier.

kom je uit de stad of provincie?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie