Voorstellen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Nielsvd
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2019, 00:07

Voorstellen

Bericht door Nielsvd » 23 mei 2019, 03:08

Hallo allemaal,

Ik ben Niels, 22 jaar en woonachtig in Renkum.
Sinds een half jaar trotse eigenaar van een 601 deluxe uit '83.

Vind het erg leuk om als hobby te sleutelen aan zo'n simpele maar geweldige auto!

Om wat meer kennis te vergaren en om eventuele problemen op te kunnen lossen ben ik terecht gekomen op dit forum.
IMG-20181019-WA0005.jpeg
Daar is die dan.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4273
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Voorstellen

Bericht door ruton » 23 mei 2019, 03:45

Woonplaats: check
foto: check.
Gaat helemaal goed komen, Niels. Welkom hier!

Nog krap vier weken voor de apk verloopt. Rij hem eens ergens binnen, want als het tegenzit kun je die weken hard nodig hebben.

Nielsvd
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2019, 00:07

Re: Voorstellen

Bericht door Nielsvd » 23 mei 2019, 04:02

ruton schreef:
23 mei 2019, 03:45
Woonplaats: check
foto: check.
Gaat helemaal goed komen, Niels. Welkom hier!

Nog krap vier weken voor de apk verloopt. Rij hem eens ergens binnen, want als het tegenzit kun je die weken hard nodig hebben.
Ik heb hem vorige week laten voorkeuren en daar kwam uit dat de CO meting te hoog uitsloeg en dat de wiellagers bij de achteras aan vervanging toe waren.

Hier ben ik momenteel mee bezig ;)

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1583
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Trabantenaar » 23 mei 2019, 13:40

Welkom hier! altijd goed, jong bloed.

Is dit je enige auto of heb je er nog meer? :)

Co te hoog? 1983 mag een CO van 4,5 hebben. Dat is enorm veel. Dan heb je de boel veel te rijk afgesteld staan of de choke nog dicht.
Heeft de keurder niet gwoon zn testkast gesloopt vanwege het hoge aantal hc tjes wat een trabant produceerd?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Nielsvd
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2019, 00:07

Re: Voorstellen

Bericht door Nielsvd » 23 mei 2019, 15:21

Trabantenaar schreef:
23 mei 2019, 13:40
Welkom hier! altijd goed, jong bloed.

Is dit je enige auto of heb je er nog meer? :)

Co te hoog? 1983 mag een CO van 4,5 hebben. Dat is enorm veel. Dan heb je de boel veel te rijk afgesteld staan of de choke nog dicht.
Heeft de keurder niet gwoon zn testkast gesloopt vanwege het hoge aantal hc tjes wat een trabant produceerd?
We hebben nog wel 2 auto's alleen dit zijn 'normale' auto's, oftewel hoop elektronica en voor mij dus niet leuk om aan te knutselen.


CO meting kwam uit op 5... :shock: Ik laat de carb opnieuw afstellen, kleine moeite ;) .

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4273
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Voorstellen

Bericht door ruton » 23 mei 2019, 15:44

Wat dacht je van schoonmaken?

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door eeuwige_student » 23 mei 2019, 17:32

Welkom, laat je afstellen? Dat kan je zelf ook. Plaats een een foto, dan weten we welk type je hebt.

Nielsvd
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2019, 00:07

Re: Voorstellen

Bericht door Nielsvd » 23 mei 2019, 18:54

Hij is schoongemaakt, ik denk dat bij het in elkaar zetten iets verkeerd is afgesteld.
Bijlagen
P90523-184629.jpg
P90523-184619.jpg

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4273
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Voorstellen

Bericht door ruton » 23 mei 2019, 19:47

Een 28HB4-1. Die is in het rijtje trabantcarburateurs (pdf, blz 4) een wat vreemde snoeshaan. Nog wel een "HorizontalBlockvergaser (HB)" maar al wel met luchtslang en Luftsteuerventil.
Lees ook de WHIMS erover even door. En de tips van de Diplom-Ingenieurs.

Hij is van juli 1982 tot juli '84 in de serie ingebouwd. En toch zie je hem relatief weinig omdat hij -onverdiend- als moeilijk geldt, maar mensen zijn gewoon onbekend met dat Luftsteuerventil en die rare slang. En ik moet bekennen dat ik ook geen ervaring met de HB4 heb. Je zou eens kunnen kijken of er in de zomer van 1982 iets in Der deutsche Straßenverkehr heeft gestaan. Dat moet welhaast, want bij onze auto die zolang vrijwel ongewijzigd in productie was, werd zelfs de kleinste verandering als revolutionaire stap vooruit gepresenteerd.

Enfin: HOE is die schoongemaakt? Alleen van buiten of is die helemaal uit elkaar geweest en ultrasoon in bad geweest? In dat laatste geval is het heel goed mogelijk dat er een (geplombeerde) stelschroef niet optimaal staat. Met die doorzichtige luchtslang door een malle benzineslang vervangen ben je er immers nog niet.
Wellicht haal je die 4,5% al als je de stationairstelschroef (die zit bij de HB3 en HB4 schuin boven de vlotterkamer) wat magerder zet.
Laatst gewijzigd door ruton op 23 mei 2019, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door eeuwige_student » 23 mei 2019, 20:54

Bij het rechter achterste boutje van de vlotterdeksel zie je een schuine schroef die de carburateur in gaat. Dat is je co-schroef! Ik zou zeggen, 1 of 2 slagen verder indraaien en goede kans dat je goed zit. Zolang je maar tel hoeveel slagen je hem erin draait, kan je het altijd weer ongedaan maken.

Plaats reactie