Voorstellen!

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Dion

Voorstellen!

Bericht door Dion » 27 aug 2019, 22:04

Hoi iedereen!,

Ik ben Dion, 20 jaar uit Zuid-Holland. Sinds kort heb ik mijn eigen Trabant gekocht. Het gaat hierbij om een Trabant 601 S Kombi uit 1987 (meer over het bouwjaar later). Het betreft een Kombi ipv limo. Eigenlijk had ik liever een limo, maar toch ben ik verliefd geworden op deze kombi. Ik heb er nog nooit een op de weg gezien en de extra ruimte is zeker leuk!

Foto's hieronder:
Afbeelding
Afbeelding

Als je het kenteken ziet weet je meteen dat het bouwjaar niet klopt. Het is een gerestaureerde Trabant waarvan groot deel van het frame nog orgineel is. Vandaar dat het op kenteken staat als 1966. Brengt alleen maar voordelen meer waaronder het blauwe kenteken en belastingvrij rijden!

Waarom een Trabant? Ik ben al een lange tijd gefacineerd over de geschiedenis van de Trabant en de auto zelf. De simpele en aparte techniek in de Trabant sprak mij erg aan. Er zijn veel Trabantjes geproduceerd en dus is het voorraad onderdelen aardig groot. De meeste onderdelen kan je nog steeds nieuw kopen. Ik heb zelf nog nooit een oldtimer gehad of een gereden. Nu is de Trabant uit 87 niet echt een oldtimer, maar omdat het ontwerp nooit echt is veranderd lijkt het wel alsof je in een tijdmachine stapt.

Vorige week eentje gereden en gelijk gekocht. Deze Trabant is volledig gerestaureerd en is behandeld voor roest. Het remsysteem is opnieuw gedaan en de auto heeft nieuwe velgen en banden.

Wat wil ik er mee gaan doen? Ik heb bedekte stalling geregeld met een stroompunt waar ik rustig aan de Trabant kan werken zodra nodig. De stalling is dicht bij mijn werk dus mocht ik het echt willen kan ik dagelijks 5 minutjes de Trabant naar mijn werk rijden :lol:

Er zijn een aantal dingetjes dat ik nog wil gaan doen. Onder andere:

- Nieuw orgineel stuur.
- Gaten in het plafon wegwerken.
- Rubbers op de zijkanten vastmaken.
- Electrische ontsteking
- 'orginele radio'

Verder wil ik er mee gaan rijden en ik zie wel wat er op mijn pad komt. Ik zal voor tips en advies hier zeker nog terugkomen.

Afbeelding

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Voorstellen!

Bericht door Trabantenaar » 27 aug 2019, 22:29

Herzlich Wilkommen

Je bedoeld waarschijnlijk dat het een Ekarosse is?
Eigenlijk is dat gewoon een compleet nieuwe auto met een oud kenteken. Werd in de DDR regelmatig gedaan en was daar volkomen legaal.

Om Trabanten op kenteken te krijgen gebeurt het ook nog wel eens.
Ga er maar uit dat dat hier het geval is. Het is een origineel nederlands kenteken.
Anders zou je op zn minst kenmerken verwachten van het originele bouwjaar. Dat zie ik op de foto's niet terug. Alles is 80's

Auto ziet er overigens erg mooi uit! Hopelijk kun je hem netjes houden!
Stalling is al een goed begin.

Gekocht via de dortse trabant service?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Dion

Bericht door Dion » 27 aug 2019, 23:12

Trabantenaar schreef:
27 aug 2019, 22:29
Herzlich Wilkommen

Je bedoeld waarschijnlijk dat het een Ekarosse is?
Eigenlijk is dat gewoon een compleet nieuwe auto met een oud kenteken. Werd in de DDR regelmatig gedaan en was daar volkomen legaal.

Om Trabanten op kenteken te krijgen gebeurt het ook nog wel eens.
Ga er maar uit dat dat hier het geval is. Het is een origineel nederlands kenteken.
Anders zou je op zn minst kenmerken verwachten van het originele bouwjaar. Dat zie ik op de foto's niet terug. Alles is 80's

Auto ziet er overigens erg mooi uit! Hopelijk kun je hem netjes houden!
Stalling is al een goed begin.

Gekocht via de dortse trabant service?

Ja klopt.

Via de Dortse Trabant service gekocht. Geweldige gasten zijn het. De auto is gratis afgeleverd en kreeg keurig een uitleg over de Trabant. Auto was boven mijn budget, maar als ik zie hoe ze de Trabantjes behandelen vond ik het geld zeker waard. Alles zag er tip top uit.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 aug 2019, 23:25

Proficiat, een mooi 'unverbastelt' karretje, en natuurlijk welkom hier!

-Wat bedoel met die gaten in het plafond? Als het bekleding van Steppelastine-Maliwatt (13.2; 1964) is: dat hoort zo.
-Met de eigenwijsheid van die pvc-strips in de sierlijsten zul je moeten leren leven. Ik doe dat al dik 25 jaar.
-Met het zachte vierspakenstuur heb je beter grip dan met het oude tweespakenstuur dat ook liever geen direct zonlicht heeft. Ik dek het 's zomers altijd af met een handdoek.
-Het leeuwendeel van de originele DDR-radio's heeft alleen lange en middengolf, geen UKW (FM).
Al zijn er ombouwmogelijkheden: http://www.ddr-autoradio.de/UKW%20Umbausatz.htm

Wen er ook aan dat het overige verkeer doorgaans niet snapt dat je vanwege het bouwjaar geen achteruitrijlicht hebt. Ik los het meestal op door achteruit de alarmlichten aan te doen. Enfin, je hebt nog een trekhaak als ze hun telefoon dan nog steeds interessanter vinden.
Maar zo'n lamp valt er altijd nog op te zetten, Van Drachten tot Voerendaal zijn er mensen die er een over hebben en met een beetje geluk heeft de bak er al een schakelaar voor. Overigens heb ik die lampen er juist afgesloopt omdat ik ze te lomp vond...

Een routine die je zult moeten ontwikkelen: Sleutel eruit = kraantje dicht.
Verder kan het geen kwaad een boekje in de auto te hebben waarin je alle onderhoud en bijzonderheden in noteert.

Met meerdere mensen een vaatje olie kopen is stukken goedkoper dan die ene peperdure olie die de pomp voor kieskeurige motoren in het rek heeft en doe je leidingen en carburateur een lol door geen E10 te tanken.

gvhoey

Bericht door gvhoey » 28 aug 2019, 00:24

Wat een pracht exemplaar

Dion

Bericht door Dion » 28 aug 2019, 09:48

ruton schreef:
27 aug 2019, 23:25
Proficiat, een mooi 'unverbastelt' karretje, en natuurlijk welkom hier!

-Wat bedoel met die gaten in het plafond? Als het bekleding van Steppelastine-Maliwatt (13.2; 1964) is: dat hoort zo.
-Met de eigenwijsheid van die pvc-strips in de sierlijsten zul je moeten leren leven. Ik doe dat al dik 25 jaar.
-Met het zachte vierspakenstuur heb je beter grip dan met het oude tweespakenstuur dat ook liever geen direct zonlicht heeft. Ik dek het 's zomers altijd af met een handdoek.
-Het leeuwendeel van de originele DDR-radio's heeft alleen lange en middengolf, geen UKW (FM).
Al zijn er ombouwmogelijkheden: http://www.ddr-autoradio.de/UKW%20Umbausatz.htm

Wen er ook aan dat het overige verkeer doorgaans niet snapt dat je vanwege het bouwjaar geen achteruitrijlicht hebt. Ik los het meestal op door achteruit de alarmlichten aan te doen. Enfin, je hebt nog een trekhaak als ze hun telefoon dan nog steeds interessanter vinden.
Maar zo'n lamp valt er altijd nog op te zetten, Van Drachten tot Voerendaal zijn er mensen die er een over hebben en met een beetje geluk heeft de bak er al een schakelaar voor. Overigens heb ik die lampen er juist afgesloopt omdat ik ze te lomp vond...

Een routine die je zult moeten ontwikkelen: Sleutel eruit = kraantje dicht.
Verder kan het geen kwaad een boekje in de auto te hebben waarin je alle onderhoud en bijzonderheden in noteert.

Met meerdere mensen een vaatje olie kopen is stukken goedkoper dan die ene peperdure olie die de pomp voor kieskeurige motoren in het rek heeft en doe je leidingen en carburateur een lol door geen E10 te tanken.
Bedankt voor de uitleg!

- Ja het plafond heeft een paar kleine gaatjes. Niks om zorgen over te maken. Het is meer een nice to have als het gemaakt kan worden.
- De PVC strips zijn een beetje irritant. Zou het erg zijn als ik ze vast lijm zodat ze in ieder geval niet makkelijk los komen?
- Ik heb nu een 2 spaaks stuur met een gekke hoes er omheen. Dit vind ik niet echt fijn en ziet er een beetje raar uit. Een 4 spaaks stuur is mooi, maar ik kijk of ik nog ergens een 2 spaaks kan vinden.
- De radio is een minor dingetje. Ik heb een antenne, maar geen radio. Voor nu vind ik het geluid van de 2 takt motor voldoende :)

Ik vind het ook raar dat er geen achteruit lampje op zit. Stoort mij niet enorm. Het idee van de gevarenlichten vind ik een mooi idee. Bedankt daarvoor!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 28 aug 2019, 10:55

Je kunt natuurlijk omzien naar een echt hemeltje.

Als lijmen had geholpen, hadden ze het in de fabriek wel gedaan. Het vereist in elk geval brandschone oppervlakken. Je kunt met een Seegerringtang de alustrip iets uit elkaar trekken, het PVC zo diep mogelijk erin duwen (afgestompte schroevendraaier) en dan met een gewone tang (met plakband over de bek tegen de krassen) het alu weer bij elkaar knijpen. Daarom zit er ook een spleet in het uiteinde gezaagd.

Uit de tijd van het kenteken stammen wel setjes van stuurhoezen met bijpassende rallyhandschoenen. Hèt kerst- en vaderdagcadeau voor de sportieve rijder van toen. Te koop in de Halfords van toen. En de V&D. In die zin past het in de tijd, en als de stuurhoes nog goed is, vind je er ook vast wel een liefhebber voor.

Toen mijn radio van de cassettebandjes de andere kant achteruit begon te spelen heb ik hem er maar helemaal uit gesloopt en het plaatje weer voor het gat teruggezet. De motor overstemde toch alles. Mocht je een nieuwe radio willen kopen, neem dan geen Pyle...

O, en als je op de vorige post reageert, hoef je die echt niet in zijn geheel te quoten. We scrollen ons suf zo. :ugeek:

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 28 aug 2019, 12:02

Je kunt in principe die strip aan de uiteinden wel met een dotje lijm of kit vastzetten. Je moet wel iets gebruiken dat weer makkelijk te verwijderen is. Daarom ook alleen aan de uiteinden (waar die vaker loskomt)
Immers kun je indien nodig je lijsten niet demonteren als het rubber er nog in zit. (de schroeven zitten er onder)

Wat betreft DTS: ja ze leveren goeie Trabanten en je mag er ook aardig wat centen voor neertellen maar je kunt er op zich wel op aan dat hij goed spul levert.
Dat verhaaltje over het bouwjaar is echter tja... Bij een invoerkenteken geloof ik t misschien nog. Maar dit is een origineel nederlands kenteken.

Radio uit de DDR met FM (zonder cassette) kun je me even over pmmen

Ben wel benieuwd naar dat stuurtje wat je er in hebt zitten.

Achteruitrijlicht is iets wat je zelf moet bepalen of je het wilt.
Ik heb het persoonlijk wel nog er op zitten en dat blijft ook zo. Ik ben wat dat betreft liever gewoon goed zichtbaar, voorkomt ook schades trouwens.
Het mooiste is als er dan ook een mistlamp links zit. Anders oogt zo'n enkele lamp erg vreemd.
Je zou ook een smoke ledstrip onderaan je achterruit kunnen plakken waardoor het niet zo opvalt dat er een achteruitrijlicht op zit. Maar wel duidelijk is als je achteruit gaat rijden.
Dubbel zo taktisch...

Dion

Bericht door Dion » 28 aug 2019, 12:14

Dit is even de beste foto die ik heb:
Afbeelding
Als iemand weet wat de knoppen rechts van de teller doen graag :) Ik heb tot heden nog geen flauw idee wat ze doen.

Heb nog niet geprobeerd de hoes er af te halen.

Klein vraagje over het tanken. Het is een 50:1 verhouding, maar betekent dat dus 5 liter benzine en 100ML olie?

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 28 aug 2019, 12:50

1 liter olie op 50 liter benzine
Dat rekent zich inderdaad om naar
100ml olie op 5l benzine Je deelt immers beide getallen door 10.
Er bestaan gewoon tabellen voor: http://www.zweitakte.de/knowhow/Mischta ... abelle.htm
Kwestie van jou mengverhouding even in excel zetten en daarna uitprinten. Veel beginnende (en ook ervaren) Trabant rijders hebben zo'n tabelletje in de auto liggen of ergens in de motorruimte geplakt.

Gezien de leeftijd, is iets rijker smeren soms aangeraden. Doe dit vooral als je goedkope olie gebruikt (action olie is bijvoorbeeld te dun)
Gebruik je minerale olie naar originele maatstaven, kan te rijk smeren voor teveel kool-aanslag zorgen.
Met goedkope olie rijden is echter een ernstige afrader.

Wat betreft het stuur: ik vermoed dat er een normaal 2 spaaks stuur (wit of zwart) onder zit. Lijkt me geen originele hoes. (maar dat weten anderen beter dan ik)

Knoppen op het dash:
Waarschijnlijk hebben er ooit mistlampen op gezeten.
pijltje naar links -> mistlicht voor
Pijltje naar rechts -> mistlicht achter
De eerste ken ik niet, wellicht alarmlichten?

Kan best zijn dat ze allemaal niet meer aangesloten zijn.
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie