Voorstellen!

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Dion

Re: Voorstellen!

Bericht door Dion » 28 aug 2019, 13:51

De knop links is denk ik voor de achterruitverwarming. Weet ik niet zeker.

Ik merk dat er veel verschillende meningen zijn over de keuze olie. Ik gebruik nu de semi synthetic olie van de Action. Veel mensen zeggen dat het gewoon prima olie is, maar andere mensen zeggen dan ook weer dat het geen goede olie is. Wat voor olie gebruik jij?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 28 aug 2019, 15:12

Wat die knopjes betreft: draden volgen of de verkoper vragen.

Een zodanig ingepakt stuurwiel heb ik in een Trabant nog nooit gezien. Als er een origineel tweespakenstuur onder zit, is de kans echter groot dat het lelijk gebarsten is. Het zou ook nog een Wartburg 353-stuur kunnen zijn. Dus haal de bekleding er alleen af als je het weer onbeschadigd terug kunt zetten. Hoewel het zachte vierspakenstuur kleiner lijkt, zijn alle Trabantsturen gelijk in buitendiameter. Ik heb dat hoogstpersoonlijk nagemeten. :geek:

Olie en bougies zijn zaken waar men nooit over uitgetwist zal raken.
Mineraal, synthetisch, halfsynthetisch: ze hebben allemaal hun eigen viscositeit, vlampunt en andere eigenschappen.
Sommigen argumenteren dat men in de DDR ook niet altijd de beste olie ter beschikking had, maar waarom zou je je autootje chronisch te kort doen door altijd sub-optimale olie te gebruiken.

Je kunt heel moeilijk doen en race-olie met een hoog vlampunt gebruiken als je een langere snelwegrit gaat rijden en Triboron als je laagtoerig de stad in wilt en minimaal wilt walmen. Ze zijn allebei bovengemiddeld duur.

Ik stond vroeger aan de pomp met een maatbeker te hannesen. En op gegeven moment ging ik -nadat ik op reserve was gegaan- naar de eerste geschikte pomp, ongeveer een halve liter olie erin en dan tot de rand voltanken. Dan zat ik op een mengsel van ongeveer 1:45. Wer gut schmährt, der gut fährt...
Tegenwoordig wip ik in het westblik met een koffer vol jerrycans de Maas over, die ik dan naar behoefte in de Trabanten leeg kiep. (De jerrycans, niet de Maas. :mrgreen: )
Uiteraard kan ik dan thuis in alle rust heel precies mengen, maar wel altijd ná het eten.
Wel tank ik 98octaan, want euro95 is in België E10 en dat is echt geen bewaarbenzine. Voor de winterstalling hebben sommige pompen 102 octaan. Die is wel onevenredig duurder, maar nog niet vervuild met ethanol dat uit elkaar kan vallen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 28 aug 2019, 18:03

E10 is sowieso uit den boze, geeft groene aanslag in de carb, Dit gebeurt bij E5 trouwens ook al.
Ongeacht of E5 of E10 is. Die benzine kun je hooguit enkele maanden bewaren voor die uit elkaar valt. Met 2takt olie is dit verval soms nog sneller. Ook de olie valt uit elkaar.

Action olie is ongeschikt voor de Trabant. Als je die wilt gebruiken moet je sowieso sterker smeren. Incidenteel kan het een keer gebruikt worden. Maar voor langere tijd is het gewoon niet aan te raden. Dus noodflesje bij je reservewiel en voor de rest niet gebruiken.

Gebruik olie die overeen komt met het origineel. Dit is vrij dikke, minerale olie.
Denk bijvoorbeeld aan Addinol MZ 405,
Syntheet en half syntheet is door het gebrek aan viscositeit simpelweg te dun en heeft een slechte vulgraad. Iets wat erg belangrijk is bij 2takt blokjes.
Al zijn er ook mensen die op Addinol MZ 406 rijden. Wat wel een volsyntheet is, maar wel een fatsoenlijk merk.

Er zijn een aantal mensen die zelf olie importeren vanuit de voormalige DDR.

Hou er vooral rekening mee dat goedkopere merken meestal niet geschikt zijn.

Aan de andere kant: De olie was in de DDR ook niet altijd gelijk van kwaliteit. Af fabriek waren de motoren voor veel geringere smering ontworpen. Maar je moet ergens een veilige grens trekken.
Dusja het is nog altijd een kwestie van proberen... Het hangt ook nog af van hoe je je auto gebruikt.

Mijn Trabant loopt trouwens op 10W40 ;) (een 1.1 heeft geen mengsmering)
Die is overigens wel van de action (de vavoline) Voldoet voor dat blok namelijk aan de specificaties.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie