Het is nu 24 apr 2018, 05:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 21:24 

Daar ben ik weer :)

Ondertussen voetpakking besteld en gemonteerd, na die montage loopt ie weer slechter dan daarvoor..
Hij loopt nu heel onregelmatig stationair, ik heb er even een video van gemaakt: https://vimeo.com/265045982
In de video gebeurd er dus niets met het gas o.i.d. hij pakt zelf weer op, op de een of andere manier.
Opvallend is dat er (volgens mij) erg veel benzine door de carb loopt (als je van bovenaf erin kijkt zie je dit: https://vimeo.com/265046377

Hierbij nog 2 foto's met de stelschroeven, wat zou hiervoor de normale afstelling moeten zijn?

Ik moest (icm met die benzine en de benzine onder die oude voetpakking) weer aan die acceleratiepomp denken, maar zou dat het onregelmatig lopen verklaren?
Ook de vacuüm slangen zien er niet top uit, die kan ik vervangen, maar zonder het luchtfilter erop doet hij precies hetzelfde, dus dat verklaard het probleem niet denk ik.

Wederom dus weer even deze open vraag, bedankt alvast voor het meedenken!

Matthijs

Bijlagen:
IMG_0992.JPG
IMG_0992.JPG [ 157.4 KiB | 11 keer bekeken ]
IMG_0991.JPG
IMG_0991.JPG [ 135.25 KiB | 11 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 21:52 

Het kan zijn dat de boel een keer is afgesteld toen de voetpakking al lek was. Betekend dus dat die nu te rijk zal lopen omdat men het teveel aan lucht heeft proberen te compenseren.

Als je acceleratiepomp het begeven had, kon je gasgeven maar zou die gelijk uitvallen of enorm gaan smoren (inhouden). Ook met dichte choke klep.
Dan kan die inderdaad ook wat rijker stationair lopen. Maar hij reageert op je filmpje wel goed op het gas heb ik het idee.

Foto 0992 is je co stelschroef
Foto 0991 is je stationair toerental stelschroef

In principe kun je geen co stellen (mengsel) zonder een co meter.
Wat je wel kan doen is de huidige positie markeren en de schroef een halve slag naar rechts draaien terwijl de motor loopt. Je merkt vanzelf of de motor daar beter van gaat lopen of juist slechter.
Door te markeren weet je in elk geval waar je naar terug kan gaan als het slechter gaat lopen. Linksom draaien maakt het mengsel nog rijker.
Merk je dat het wel helpt zou ik het af laten stellen door iemand met een co meter. Of er zelf een aan te schaffen. Want te rijk lopen is niet zo problematisch (behalve dat het niet lekker loopt) maar te arm wil je liever niet ;)
Overigens kan een 1.1 probleemloos met een 4gas meter afgesteld worden bij elke willekeurige garage die nog weet waar de carburateurschroevendraaiertjes liggen ;)
Percentage moet tussen de 1,5% en 2,5% liggen bij een toerental van c.a. 800rpm.

Onregelmatig stationair toerental kan ook komen door een probleem met de ontsteking. maar aangezien het probleem groter wordt met een nieuwe voetpakking vermoed ik een te rijk mengsel.
Het is wel aan te raden om die te controleren.
Daarnaast is het handig om te controleren of je vacuumvervroeger wel zn werk doet. Met afgekoppelde vacuumslang moet de motor reageren. Maar gezien het onregelmatig lopen op dit moment, is dat lastig te bepalen.

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 22:42 

Bedankt voor je snelle antwoord.

Hij reageert inderdaad heel goed op het gas.
Ik ga morgen even testen met die co stelschroef. Als dat effect heeft laat ik die eerst afstellen.

Ik heb de verdeler kap, rotor en bougies vervangen. De kabels heb ik gecontroleerd op lekkage (in het donker met een plantenspuit gecheckt op vonkjes), die zijn goed.

Nu ik weet dat het de stationair stelschroef is speelt dat misschien ook mee, daar reageert hij namelijk niet op (3-4 slagen uitgedraaid en geen verschil). Ik heb hem stationair afgesteld door de gasklep af te stellen, maar dat is misschien niet de bedoeling.

Zodra ik het getest heb laat ik het weten! Bedankt weer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 apr 2018, 20:50 

Kabels willen nog wel eens overslaan op de metalen mantel. Daar zie je niks van als je een plantenspuit gebruikt. Maargoed dan zou de motor ook slechter lopen (niet altijd op 4 poten)
Stationair stelschroef moet op rond de 1,5 slag open staan als basis.
Gasklep afstellen is alleen voor verhoogd stationair toerental (en moet op de choke gesteld worden) Als je zorgt dat de motor harder draait door de gasklep open te zetten ben je ook weer een lapmiddeltje aan het gebruiken om een foute afstelling of ander probleem weer recht te trekken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2018, 21:22 

We zijn een stapje verder :)

Na het afstellen van de stationair toerental schroef en het terugstellen van de gasklep loopt hij al een stuk beter.
Bij een wat hoger toerental stottert hij nog wel iets, maar dat is minimaal.

De halve slag van de co schroef had eigenlijk geen merkbaar effect. Ook het loshalen van de vacuumslang heeft geen effect (zo wel bij laag als hoog toeren).

Het plan is nu om hem eerst af te laten stellen door een garage en van daar eventueel naar die vacuum vervroeger te kijken.

Groeten!

Matthijs

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 apr 2018, 00:49 

Op zich is het geen ramp als die niet gelijk op de co schroef reageert. Daarom moet je er ook een CO kast bij hebben. Als die direct flink zou reageren is het namelijk ook een zaak om hem af te stellen.

Laat het ontstekingstijdstip ook nakijken. Die moet zonder aangesloten vervroeger op ongeveer 6 graden zitten.
Je moet een "kale" stroboscoop hiervoor gebruiken. dus ingesteld op 0 graden en gericht op de Z bij het vaantje van de krukaspoelie.
Het kerfje moet op die Z terecht komen. Niet tussen de 2 letters maar precies op het uiteinde van dat Vtje aan de linker kant. (wordt vaak fout gedaan) Die Z staat namelijk voor 6 graden voorontsteking (daarom staat ie ook links van de O). de O is de Oberer Totpunkt ofwel bovenste dode punt.
Even het kerfje op de poelie markeren kan enorm helpen.

De vervroeger is ook te testen door de stroboscoop te gebruiken. Je kunt de vervroeging namelijk zien. Hoe hoger het toerental, hoe meer er vervroegd moet worden. Blijft het ontstekingstijdstip nagenoeg gelijk, dan werkt de vervroeger niet.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]