Het is nu 23 sep 2018, 08:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 12:36 

Hallo Allemaal,

Voor 2 weken geleden mijn trabant voor de keuring gehad bij de RDW.
Zonder problemen door de invoerkeuring gekomen, alleen het chassis nummer moest nog even worden ingeslagen op de bodemplaat.

Ben ik erg blij mee.

Nu ik dus met mijn trabant kan rijden, kan ik de zaak ook beter gaan afstellen.
Op weg naar de RDW kwam ik er achter dat de motor totaal geen kracht had, bij optrekken totaal geen kracht.
Dit probleem bleek te liggen aan een te laag afgestelde vlotter, waardoor de motor/carburateur niet genoeg benzine kreeg.

Om eerlijk te zijn vind ik het heel moeilijk als beginnende trabant rijder om te bepalen of de motor goed loopt.

Één ding weet ik wel zeker en dat is het volgende probleem :

De motor loopt zowel koud als warm goed stationair, alleen bij het rijden, het gas loslaten valt de motor uit, na het opnieuw starten loopt de motor weer goed…..en zo gaat het maar door.
Dit is echt heel irritant, vooral omdat ik geen idee heb waar dit aan kan liggen…

Mijn trabant is uit 1983 en heeft een 28HB4-1 carburateur.

Wie weet raad?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 13:14 

Jammer dat de RDW het originele chasissnummer niet handhaaft.

Al gecontroleerd op valse lucht?

Is het probleem zowel bij koude als warme motor aanwezig?

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 19:17 
moderator

even002 schreef:
alleen het chassisnummer moest nog even worden ingeslagen op de bodemplaat.
Goede kans dat ze je daarvoor het adres van een garage hebben gegeven. Dan is het mogelijk dat je wel het meestertarief betaalt, terwijl een leerling, niet eens een gezel, vervolgens je bodemplaat tot een knollenveld verhamert. Ik heb dat eens meegemaakt bij een P50, die knuppel was drie keer opnieuw begonnen en er zat gemiddeld een centimeter of vijf tussen de cijfers. Dat is geen nummer inslaan, dat is een auto slopen.

Enfin, je hebt wel het seizoen mee, het metaal is nu twintig graden warmer dan in de winter, maar zorg ervoor dat iemand aan de andere kant een handtasje of een blok eikenhout ertegen houdt zodat d bodem niet teveel vervormd wordt en let erop dat de nummers een beetje netjes (en juist) op rij staan. Indien mogelijk, koop dan zelf een setje slagcijfers van de juiste grootte en zet een krik met een blok hout onder de plek waar je het nummer slaat. Vwrvolgens natuurlijk meteen een antiroestbehandeling, het liefste lokaal stralen en schooperen.

Qua carburateur:
De 28HB4 is een buitenbeentje. Vanwege dat Luftsteuerventil is die wat langer dan de rest en daardoor is de isolierplatte aan de flens vervallen en zijn ook de bouten aan de motor wat korter dan bij de andere carburateurtypes.
Hij is in juli 1982 in serie gegaan en werd juli 1984 bij motornummer 65-1 377 071 door de 28H1-1 opgevolgd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 jun 2018, 23:35 

Tegenwoordig wordt het chassisnummer door de RDW niet eens meer fatsoenlijk ingeslagen, maar eerder gegraveerd met een soort dot-matrix printer
Alleen blanke lak erover anders zie je het niet eens meer staan zegmaar.

Fototje ter voorbeeld (bron Laroprik.nl)
Afbeelding

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 09:00 

Klopt, hebben ze een mooi machientje voor. Ze kunnen de kracht instellen.
Moet eerlijk zeggen dat ze het mooi gedaan hebben.
Persoonlijk zou ik het niet snel in de bodemplaat zetten, maar ja elk deel aan de trabant is te vervangen, dus waar dan wel?

Maar voor de duidelijkheid, ze hebben dus ter plekke (op het moment van de keuring) het nummer ingeslagen.

De problemen doen zich voor bij zowel koude als warme motor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 09:41 
moderator

Dat horrorverhaal stamt dan ook uit de tijd vlak voordat we de TCN hebben opgericht. Bolleke was van de eerste donateur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 19:32 

Vandaag (zondag 17-6) de trabant naar buiten gereden voor een relax tochtje over de Sallandse heuvelrug....tenminste dat was de planning.

Na een aantal dagen besteed te hebben aan het opnieuw schoonmaken van de carburateur, die volgens mij zo schoon is als mijn onderbroek, en het plaatsen van een volgens mij vergeten afsluit ringetje, was ik er van overtuigt dat nu alles goed zou moeten werken, dus niet.....

Het probleem is er nog steeds. De motor loopt goed staionair en ook bij gas loopt motor niet slecht. Vandaag de 100 km per uur aangetikt, zonder problemen.....

Maar het probleem blijft, laat je het gas los en trap je de koppeling in, valt de motor uit.
Nu er ook achtergekomen dat het probleem zich ook voordoet als de motor warm is en je de koppeling intrapt.
De motor loopt mooi staionair, je trapt de koppeling in en de motor stop er mee....

Wie weet raad?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 19:40 
moderator

dus in zijn vrij loopt hij wel stationair, maar met het intrappen van de koppeling slaat hij af? In dat geval lijkt het mij niet echt aan de afstelling te liggen, maar eerder aan het druklager van de koppeling / grafietring. Maar ik heb eigenlijk nooit gehoord dat die zoveel wrijving kon geven dat die er door afslaat!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2018, 21:02 
moderator

Misschien dat de stationairstelschroef uit zichzelf naar binnen draait. Dat is mij vorige week bij een lange rally overkomen, ik kon elke 50 km die schroef weer eruit draaien omdat de rubber ring die hem normaal op zijn plaats houdt naar zijn grootje was.
Wanneer bij jou hetzelfde verschijnsel optreedt, is dat wel een mooi voorbeeld van de Wet van Geoff.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 16:42 

Na contact gehad te hebben met Joris van Trabantreparatie.nl, heb ik de koppeling bijgesteld.
Ik heb de koppelingskabel losser gesteld, zodat de koppeling later los komt, waardoor het probleem opgelost is.

Waarschijnlijk is de grafietring versleten......

Zelf kan ik het nog niet helemaal verklaren (te weinig ervaring met trabant), maar het zal iets te maken hebben met een afdichting..... :shock: :?:

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]