Het is nu 21 nov 2018, 00:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brandstof E10
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015, 23:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jun 2011, 14:48
Berichten: 140
Woonplaats: Enschede
Dat hele E10 is een dwaas iets wat ten koste gaat van het oerwoud, maar dat terzijde (uit principe tank ik daarom in Duitsland altijd superplus, zeker voor de Amazon).

Uit een test van de ADAC bleek ooit dat E10 eigenlijk E7,5 is, ongeveer. Dus daarmee is het verschil met E5, wat iedereen zonder morren en horrorverhalen tankt, wel erg klein. Ik zou niet weten waarom die paar procenten echt een verschil zouden maken. En, ik kan de bron niet meer vinden, er is recent een test gedaan met verschillende carburateurs in bakken benzine (super, E5 en E10 geloof ik), waaruit juist de E5 er het slechts af kwam, om een reden die ik ook vergeten ben...

Kortom: tank superplus/98 waar het kan, maar E5 of E10 is geen ramp.

_________________
Trabant P601L - 1973 (op APK)
Volvo Amazon - 1960 (op APK)
Barkas V901/2 - 1961 (In restauratie)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstof E10
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015, 23:13 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3893
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Honingliefhebbers moeten geen E10 tanken. Duitsland verbouwt steeds meer koolzaad, maar van die gele velden kunnen de bijen geen lekkere honing maken, koolzaadhoning is bitter.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstof E10
BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 16:47 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3893
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Per 1 januari 2017 gaan de Belgen Euro95 ook vervangen door E10, zo las ik in het blaadje van de KNAC.
Citaat:
Net als Frankrijk gaat België euro 95 vervangen door E10. Dat betekent dat met name bestuurders van oudere auto’s moeten opletten aan de pomp.

De maatregel zal per 1 januari 2017 worden ingevoerd, waardoor het na die datum niet meer mogelijk is om ‘gewone’ Euro 95 te tanken. In Euro 95 zit standaard 5 procent ethanol, bij E10 is dat – de naam zegt het al – 10 procent. In Frankrijk is reguliere Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10, hoewel het vinden van ‘E5’ daar nog te doen is.

Het besluit van België betekent dat bestuurders van oudere auto’s moeten opletten, want E10 kan in die gevallen rubberen slangen en pakkingen aantasten. Wie wil weten of z’n auto geschikt is kan dat controleren op e10check.nl. Blijkt dit niet het geval, dan is het raadzaam om uit te wijken naar duurdere ‘premium’-brandstoffen, die vaak een octaangetal van 98 hebben of VSPe Power Plus Multishot van Millers Oils aan de benzine toe te voegen (verkrijgbaar in onze webshop).

Volgens het Gazet van Antwerpen zal de E10-brandstof zo’n één tot drie cent duurder zijn dan wat de Belgen nu gewend zijn. In Nederland is E10 verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en is in dat geval juist iets goedkoper dan Euro 95. Het aandeel op de brandstofmarkt is echter minimaal: BlueOne95 is bij slechts 200 tankstations in ons land verkrijgbaar.

Volgens Paul van Selms van United Consumers is een overheidsmaatregel als die in België de enige weg om de grootschalige invoer van E10 te bewerkstelligen: “Oliemaatschappijen zitten niet op extra brandstoffen of grote, dure wijzigingen te wachten zolang de markt er niet om vraagt.” Het feit dat de lagere belastingdruk op E10 inmiddels niet meer van toepassing is, hoogstwaarschijnlijk onder druk van de brandstoflobby, bevestigt die stelling. (Bron: Autoweek)

Met zeven cent prijsverschil tussen euro95 of super98 (en straks dus vier cent tussen E10 en super98) loont over de grens tanken nog steeds, want het prijsverschil tussen NL en BE is nu al snel 0,25 cent per liter.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstof E10
BerichtGeplaatst: 20 okt 2016, 22:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1304
Woonplaats: Echt
in duitsland is de E10 juist goedkoper dan de E5.

Ach en zo snel zullen ze daar niet van de E5 afstappen.
Tot een paar jaar geleden (zal er hooguit 4 zijn) kon ik nog Euro 91 krijgen bij diverse pompstations en was de E10 er nog niet aldaar (91 pomp is nu dus E10 pomp).
En hoe lang is dat al niet meer in NL en BE te krijgen? ;)

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Brandstof E10
BerichtGeplaatst: 26 okt 2018, 02:18 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3893
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
https://www.knac.nl/moderne-benzine-zel ... ieke-auto/
Citaat:
Brandstoftoevoeging

Veel eigenaren van klassieke auto’s tanken om problemen te voorkomen met bio-ethanol Super loodvrij 98 of een ander benzine met een hoog octaangetal (98 of hoger), maar alleen de aanduiding super of 98 octaan is geen garantie dat een benzine ethanolvrij is. De KNAC heeft brandstofmaatschappijen gevraagd of ze nog benzine leveren die vrij is van bio-ethanol en dat blijken er nog drie te zijn. In alfabetische volgorde zijn dat BP Ultimate (98 octaan), Firezone Competition 102 (102 octaan) en Shell V-Power (98 octaan). Volgens Firezone zal dat nog lang zo blijven, omdat deze speciale benzines niet onder de richtlijnen vallen van de EU.

In mijn grensregio kan ik bij de Belgen alleen nog maar met ethanol tanken. (als ik daar fout zit hoor ik het graag), en dan zijn er nog een paar Duitse pompen waar je voor een Nederlandse prijs tenminste nog wel fatsoenlijke naft krijt.

Ook een interessant draadje: https://pf31.pappenforum.de/thread/1652 ... 00-tanken/

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling