Het is nu 17 dec 2018, 18:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 dec 2018, 21:38 
moderator

Zie ook: Op 19 september 2018 organiseerde de FEHAC Academy een seminar “Schone Toekomst voor Mobiel Erfgoed door andere brandstof binnen handbereik”.
Waaronder twee filmpjes waarin Sjoerd van der Zee van Future2green (opgericht in februari 2018) uitleg geeft over zijn handel: Triboron, een vervanger voor tweetaktolie.
Dat kost €30,- per halve liter, en het heeft een mengverhouding van 1:100. Hij rekent even voor dat je tot 17% brandstof bespaart, maar gaat wel uit van een vergelijk met dure castrololie.

Video lezing Triboron (20 minuten)

interview van 5 minuten

Citaat:
Sjoerd van der Zee van Future2Green vertelt over Triboron. Dit is een alternatief voor 2-takt olie. Triboron is een technologie en geen smeermiddel. Het geeft een tribofilm op een metalen-oppervlakte waardoor de emissie met 50% afneemt. In de motor levert minder emissie en stinkt niet.

Het spul geeft een schonere verbranding, geen oliestank voor erachter rijdend verkeer, wat zeker bij toertochten wel zo sociaal is etc.

Op een publieksvraag over het effect op rubbers kon hij (in elk geval in dit stadium) nog geen antwoord geven.

Op het brandstofevenement was ook aandacht voor Ecomaxx, een alternatieve ethanolvrije brandstof, die niet veroudert en prima met gewone benzine mengbaar is.
Maar met €3,65 per liter 1:40 tweetaktmix is dat meer iets voor de winterstalling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 dec 2018, 22:28 

Wat meer info:
https://www.zundappveteranenclub.nl/triboron/

Overigens doet het me denken aan PTFE. Oftewel een vloeibare laag teflon, waar je bijvoorbeeld schroefdraad relatief gangbaar mee kan houden.
Ik denk echter dat het geen goed idee is om vrijwel olieloos te gaan draaien.

Maar ik zou het voor de gein wel eens willen proberen met een blok die net buiten de tolerantiewaardes valt. Hoe lang die het nog uithoud als je hem met dit spul smeert.

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]