Hoe krijg je een Trabant warm van binnen.

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Frank

Re: Hoe krijg je een Trabant warm van binnen.

Bericht door Frank » 11 feb 2012, 20:58

Vorige week heb ik in de kou nog een ritje gemaakt. Mijn thermometer wees bij de start -2 aan. Na 20 minuten was het ongeveer 17 graden. Ging inderdaad langzamer dan normaal maar je moet het volgens mij wel enigszins behaaglijk kunnen krijgen in je Trabant.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 11 feb 2012, 21:03

bekijk de mantel die om het uitlaatspruitstuk zit maar eens goed en vertel eens hoeveel kiertjes je tegenkomt? Je zou deze kunnen dichtlassen, zodat alle warme lucht ook daadwerkelijk doorstroomt naar binnen. Ook kun je de grille afdichten, zodat de koude lucht toevoer afgesloten wordt. Ook kun je verwarmingsbuizen isoleren of een standkachel inbouwen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

jantje146

Bericht door jantje146 » 11 feb 2012, 21:43

die heb jij vast nog wel liggen voor een mooi prijsje ;)
liever gelast
als geleased

groest

Bericht door groest » 11 feb 2012, 21:51

Da's nog maar de vraag.
Garageverwarming toch ;)
Het was Trabannekom

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 11 feb 2012, 21:52

Indien we uitgaan van het nieuwe type verwarming, dat in de meeste trabanten zit, zijn er de volgende mogelijkheden:
1: Het ontbreken, of slecht gemonteerd zijn van het rubber tussen het het koelblik en de spruitstuk verwarming.
2: Het ontbreken, of slecht gemonteerd zijn van het rubber tussen de ventilator en het koelblik.
3: Een oude voordemper, die helemaal vol zit met oude verkoolde olie. Hierdoor worden de dempers veel zwaarder. Een bijkomend effect is dat je een paar kilo aan troep moet opwarmen, die ook nog eens isolerend werkt.
4: Een slechte afstelling van de kleppen in het luchthuis, zodat je niet alle warme lucht binnen krijgt
5: De ontluchting op de c-zuil ontbreekt, of is dicht gemaakt.

Mijn gok is een combinatie van 1,2 en 3. Dit komt het meeste voor. De verwarming werkt dan we, maar minder goed. Dan krijg je het bij dergelijke temperaturen niet warm.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 11 feb 2012, 22:00

Misschien ook een idee:

http://www.ebay.de/itm/Wartburg-12V-Hei ... 0783473113" onclick="window.open(this.href);return false;

(ook de opties bovenin het scherm)
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 11 feb 2012, 22:05

Ik wist dat dit al eerder langs was gekomen en zie: Ook Heinkeltje had het 's morgens koud. HIj is zeer drastisch te werk gegaan, menigeen zal het overdreven hebben gevonden, maar in deze net-geen-elfstedendagen lacht hij ons lekker uit.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 11 feb 2012, 23:22

Een paar jaar geleden kwam je op ebay diverse ombouwsets tegen om een computerventilator tussen de verwarmingsbuizen te zetten om bij lage toeren ook warmte te krijgen. Ik zie ze echter nu nooit meer. Ik weet niet of dit komt doordat de afzet als gevolg van de dunnere trabantpopulatie niet meer economisch verantwoord is, of dat het komt omdat het niet werkt.

Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 » 12 feb 2012, 02:01

Als ik normaal rij bij normale temperaturen dan is het binnen 20 min warm in de auto.
en dan staat de verwarmings klepmeestal half open en soms ook dicht.
alleen bij min 17 duurt het langer.
warm word i alleen als je een tijdje achterelkaar 80 a 90 km per uur rijd.
Ik denk dat een dicht gekoolde voordemper ook voor problemen kn zorgen, maar mijn trabant loopt probleemloos 115km peruur, dus daar geloof ik niet in.
er zit een dikke rubbere slang zonder klemmen ingeklemt tussen de gril en de klep.
en er lopen wat alluminium slangen van af het uitlaat spruitstuk naar naar de klep.
er komt wel degelijk bij min 17 warme lucht de cabine in, maar dat is gewoon te weinig om bij min 17 de cabine op 20 graden te krijgen.
ik vind het bij dit soort type auto's niet echt ongewoon dat het bij dergelijke lage temperaturen niet warm word in de auto.
een trabant motor is maar een klein motortje.
en ook mijn MZ w
blijft bijn deze temperaturen veel kouder.
als het buiten erg koud is, bijft de motor ook veel kouder, en word er gewoon veel minder wartme lucht de cabine ingeblazen.
Ik weet niet of ik het oude type heb of het nieuwe.
ik ga een foto maken, en dan zul je het allemaal zien.
ik denk als je alles na loopt zoals haiko zecht dat het allemaal wat scheeld.
Ik denk ook dat als je er echt warmpjes bij wilt zitten, je gewoon een watergekoelde motor in een auto moet hebben.
Als die niet warm word dan leg je een plaat karton voor de radiator.
werkt perfeckt bij mijn vroegere renault
ik ga wel kijken wat ik aan die verwarming kan doen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 12 feb 2012, 12:38

Op het Duitse Pappenforum is een soortgelijk draadje aan de gang. Sommige opperen om een PC ventilator tussen de rubberenbuis te doen (warme lucht toevoer vergroten). Dit schijnt te helpen. Ook zou je meer warmte stroming krijgen door de raampje op een kiertje te zetten.

Plaats reactie