Krukaslager aan diggelen.....

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4445
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door ruton » 20 mar 2012, 02:00

De drijfstang heeft een big end waarmee die aan de krukas vast zit en een small end om de pistonpen in de zuiger.
Of dacht jij aan een groot glas Engels varkensbier?

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 » 20 mar 2012, 19:05

Een Big end lager is het lager dat onderaan de drijfstang zit tussen de krukwangen van de krukas.
Toevallig heb ik nog een oud big end liggen van mijn MZ
Op de foto zie je de drijf stang.
de ronde bus is het big end, en het lager is dus het big end lager.
de ringen zijn bronzen glijlagers die tussen de krukwangen en de drijfstang zit van de krukas.
Als mijn big end lager dus kapot is moet ik een andere krukas zoeken.
daar ik nog niet een revisie set ben tegen gekomen.
jammer scheeld een hoop geld.
Als het piston pen lager kapot is dan is het appel en eitje, gewoon de piston pennen en lagers van bijde cylinders vervangen.
jawel allebij dus, en niet alleen die ene die kapot is.
de andere is namelijk ook niet best meer, alhoewel je het niet altijd met blote oog kunt zien.
wel als je een microscoop hebt en haarscheuren kunt zien..
gewoon het zekere voor het onzekere allebij vervangen..
Bijlagen
IMG_0002 (3).JPG

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Haiko » 20 mar 2012, 19:20

Haal eerst de motor maar eens uit elkaar en dan pas kun je goed zien wat er stuk is, misschien is het ook alleen het buitenste krukaslager... die kun je evt zelf vervangen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 » 24 mar 2012, 17:54

Ik heb vanmorgen de cylinders van het trabant motorblokje gedemonteerd.
Ik heb de piston pennen eruitgehaald, en de zuigers gedemonteerd.
De zuiger van cylinder 1 heefd lichte aanloop sporen, en er heefd iets van ijzer in de cylinder gezeten.
Het kan een van de veertjes van de roterende inlaat schijven zijn aldus Theo van het trabant team..
Hoe kun je die zien vanuit de plek waar de cylinder heeft gezeten.
Bijde piston pennen zijn totaal verrot.
Ik heb ff voor de foto een piston pen van een MZ erbijgedaan.
Dat is een nieuwe .
Zo hoord hij eruit te zien.
Mijn vermoedens komen maar weer eens geheel uit.
Ook bij een trabant motor moet je regelmatig die pennen vervangen.
Ik doe dit bij een MZ een maal perjaar.
en dat is een maal in de 30.000km..
Ik denk dat bij een trabant motor gewoon eenmaal perjaar of 20.000km wat het laatst word berijkt... die cylinders eraf moeten.
Alles goed schoen maken, piston pennen en lagers vervangen.
dat kan de levensduur van de drijfstangen aanzienlijk verlengen.
Ik heb inmiddels op het internet gezien dat er diverse maten pistonpen lagers voor handen zijn, en dat je de maat van het gat in de drijfstang exact moet opmeten om zo te bepalen welke maat je moet monteren.
Dit is bij een MZ niet anders.
Alleen neem ik daar altijd ff de krukas mee en pas of er een overmaats pistonpen lager in moet.
Ik rij 250.000km zonder enige revisie met een MZ krukas.
Als ik een nieuwe krukas monteer, en dus regelmatig onderhoud pleeg aan de cylinders en de piston pennen vervang, moet dit met een trabant krukas ook lukken.
Ik heb hier totaal geen enkele ervaring mee.
Jullie waarschijnelijk wel.
Ik plaats er even een paar foto's bij van de zuigers en piston pennen.
ik denk dat het allemaal wel weer goedkomt met het motortje.
Die loopt volgendeweek weer als een trein..

groetjes allen :D
Bijlagen
IMG_0013 (2).JPG
IMG_0004 (2).JPG
IMG_0015 (2).JPG

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door mel » 28 mar 2012, 09:28

@ Mijn vermoedens komen maar weer eens geheel uit. Ook bij een trabant motor moet je regelmatig die pennen vervangen.

Jouw vermoeden is helaas niet juist.

Pistonpennen vervangen we echt nooit ! Dat ze een beetje gekleurd zijn is allen maar een teken dat ze niet meer nieuw zijn.

Wel vervangen we soms de rollenkooi lagertjes ...

Maar vrijwel niemand heeft die nieuw thuis liggen dus : slechts heel soms gebeurt dat dus ...

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door p60k » 28 mar 2012, 12:41

Mijn vermoeden is dat het probleem groter is dan dat je uit deze foto's kunt opmaken. Op zuiger 2 zie wat sporen van een "kolbenklammer" als dat het geval is/was kun je de auto na afkoelen iig gewoon weer starten. (niet raadzaam om te doen) op basis van de foto zou het goed kunnen zijn dat van zuiger twee de veren vast zitten.
Als ik verder naar deze foto's kijk zou ik zeggen dit goed schoonmaken en gangbaar. Pistopen vervang is absoluut niet noodzakelijk daar zit niet of nauwelijks slijtage op en een beetej speling zou niet diorect van invloed zijn de speling zit ook op de rollagers die om deze pen heen zitten.
Belangrijker is om te kijken naar evt metaal resten op de zuigers, dat kan ik op deze foto's slecht zien.
En kijken of er piston-gedeelte op de krukas zelf speling zit en of deze goed gangbaar is.
En naar ander evt slijtsporen kijken. Het is meestal een cumulatief verhaal. De vinger in deze op een zere plek drukken kan zeer slechte en deze foto's zijn te beparkt voor een goede diagnose. Het zegt alleen wat over je zuigers en die heb ik wel eens mooier gezien en ook vaak genoeg veel slechter, ook in draaiende motoren.

Mijn persoonlijke mening is haal de cartepannen van elkaar af en kijk wat verder dan alleen hier naar. Wat de diagnose die je tot op heden kunt stellen is alleen dat je naar alle waarschijnlijkheid een "kolbenklammer" hebt gehad. En in dat geval zou ik zeggen maak alles op de foto's goed schoon en gangbaar en ga lekker weer rijden.

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 » 28 mar 2012, 17:10

Ik heb na demontage een aantal keren in de krukas en carter gekeken.
ik kan daar geen metaal resten vinden,en ook draait de krukas prima rond.
De drijfstangen hebben wat speling tussend de krukwangen, mar totaal niets op het bigend.
Voor mij een teken dat i lekker heefd gedraaid, en wat slijtage vertoont, maar naar mijn mening geen enkele redenen om die kruk as te vervangen.
Ik heb inmiddels nieuwe piston pennen, met lagers besteld.
Ik vervang die dingen alijd als de boel uit elkaar gaat.
De pistonpennen vertonen wel speling, en behoorlijk ook.
je kunt absoluut gewoon rijden met een rammelende piston pen.
Ik heb er met de MZ 30.000km mee gerenden...dus..
De piston pennen zijn bij een trabant motor wel dikker, en de motor draait veel langzamer als een MZ motor.
Daar komt ook nog eens bij dat het vermogen van een trabant motor per cc bijna de helft lager is dan bij een MZ.
dus denk ik dat het allemaal wat langer mee moet gaan dan die zelfde onderdelen in een MZ.
Een MZ motor is 250cc en 21 pk bij 5500 omw, en een trabant motor 600 cc bij 4200 omw, en dat verdeeld over twee cylinders.
Ik ga het dus vernieuwen, en dat kan nooit kwaad.
en ik denk dat i daarna prima loopt ...
in iedergeval weer bedankt voor jullie reacties...

groetjes henk

Gebruikersavatar
trabart
Beheerder
Berichten: 1251
Lid geworden op: 18 sep 2010, 17:40
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door trabart » 28 mar 2012, 19:31

Die 600cc word verdeeld ja, maar de omwentelingen niet he!
Afbeelding

Gebruikersavatar
p60k
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 nov 2010, 15:00
Locatie: Harderwijk

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door p60k » 28 mar 2012, 19:59

Ik denk dat je idd dan weer lekker verder kunt rijden en baat het niet dan schaad het iig ook niet. Ik hoop dat weer snel kan rond pruttelen.

Gebruikersavatar
Hendricus0251
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 jul 2011, 07:37
Locatie: castricum

Re: Krukaslager aan diggelen.....

Bericht door Hendricus0251 » 01 apr 2012, 12:59

Ik heb gisteren mijn bestelde nieuwe piston pennen binnen gekregen met de rolagers.
Ik ben direct aan de slag gegaan.
Heb de zuigers schoon gemaakt, de zuigerveren gangbaar gemaakt, en en ben begonnen de zuigers te monteren.
Bij zuiger twee schoot een piston pen borg veertje het krukas kompartiment in, en dus kon ik het hele blok los halen.
Waarom sukkel die ik ben heb dat kompatiment niet volgestopt met lappen....
Altijd doen dus..
Ik het motor blok eruit gehaald, en op de werrkbank in mijn schuurtje geprobeerd het onderste carterdeel los te halen.
dit ging niet.
ergens zit hij bij de koppeling nog geborgt.
Die moet er dus waarschijnelijk ook af.
maar daar heb ik geen spullen voor,
ik heb het blok op zijn kop gehouden , en ben aan de krukas gaan draaien.
en waarachtig daar was het veertje.
toen de heleboel gemonteerd, en in de auto gebouwd.
na 10 uur werk de motor gestart, en die liep goed, en vooral heel erg stil.
die piston pennen wisselen is dus wel degelijk noodzakelijk...
Ook al kun je best met een ramelende piston pen rijden..
wel begon hij na enige tijd te ploffen in de carberateur..
Ik vraag mij af, zijn mijn zuigers nu zo verrot door die warmloper( zo heet dat in het nederlands, en geen Kolben klammer dat is duids en dit is een nederlands talig furum dus..), of kan het zijn dat ik bij de montage van het onder carter de roterende inlaat schijven vergald heb...
van martijn heb ik vernomen , dat het ook kan liggen dat de inlaat flens van de carberateur krom is.
er zaten 3 pakkingen tussen, twee heb ik daarvan weggehaald....
ik ga dat weer oplossen , en probeer hem dan weer te starten .

groetjes henk

Plaats reactie