Winterstand

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Frank
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 feb 2012, 16:12

Winterstand

Bericht door Frank » 04 nov 2012, 23:14

Is het aan te raden om al op de winterstand over te gaan? Het heeft nog niet echt gevroren, dus ik weet eigenlijk niet of dat al zou moeten.

Groet, Frank.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Winterstand

Bericht door Haiko » 04 nov 2012, 23:30

yep, met temp. zo rond de 10 graden is het raadzaam op winterstand over te gaan.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ErikvG
Berichten: 776
Lid geworden op: 17 mar 2012, 09:24
Locatie: Hilversum

Re: Winterstand

Bericht door ErikvG » 04 nov 2012, 23:47

Tegelijkertijd met je winterbanden, Antivries in je ruitensproeier, accucontrole...

Laat de tocht der tochten maar komen! :)
Valves! Who needs Valves?

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Winterstand

Bericht door mel » 07 nov 2012, 11:15

Simpel: vindt jij het koud buiten zonder jas ............... ja toch, zo ziet die motor van jou dat ook !! ;)

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: Winterstand

Bericht door trammelanto » 07 nov 2012, 12:37

@ Frank: Winterstand is nu zeker an te bevelen. Sterker nog, je ontdekt het al vrij snel als je met 80 tot 100km rijdt over een langer traject. Het is namelijk met deze temperaturen goed mogelijk dat je carburateur bevriest! Door de stroming van de bandstrof en koude lucht door de caburateur onstaat sterke afkoeling (massa ontrekt warmte), waardoor sproeiers tijdelijk dicht gaan zitten.Dat uit zich ik het horten en stoten van de motor en uiteindelijk stilvallen. Indien het nog niet echt vriest, kan je volstaan door circa 15 minuten te wachten. De boel ontdooit weer en je kan weer verder. Natuurlijk heb je in de tussentijd de gelegenheid om het luchtfilterhuis in de winterstand te zetten.... ;)

Dus zet je luchtaanzuigbuis van je filterhuis in de winterstand (dat is met de aanzuigbuis boven het uitlaatspruitstuk). Dat jasje rond het koelerhuis was eigenlijk meer een geluidsisolator dan een warm-houd-jasje, maar het dient beide doelen.

Groetjes,
Marco

P.S. Mijn trabant maakt deze maand nog één rit, te weten van de oude stalling naar de nieuwe stalling. In mijn 601 braaf instoppen met een warme deken, zodat ze van het voorjaar weer uitgeslapen en uitgerust aan het 'werk' kan. :D
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Winterstand

Bericht door eeuwige_student » 07 nov 2012, 21:26

Aan het werk? Volgens mij kan je eerder spreken over pensioen!

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Winterstand

Bericht door mel » 07 nov 2012, 22:00

Rijden met die auto's !!! Zeker ook in de winter... ze starten altijd :lol:

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 580
Lid geworden op: 24 nov 2010, 15:03
Locatie: Amersfoort

Re: Winterstand

Bericht door Erik » 07 nov 2012, 23:28

Inderdaad gewoon rijden in de winter, ook open in de kübels 8-)
Alleen als er gepekeld is laat ik ze liever binnen.
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek


Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

Gebruikersavatar
trammelanto
Berichten: 114
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:16

Re: Winterstand

Bericht door trammelanto » 08 nov 2012, 10:01

De mijne heeft pekelvrees! ;) En voor dagelijks vervoer gebruik ik toch echt liever een modern 'blik'; een stuk veiliger met al die verkeersmalloten om me heen.... Overigens ging dit topic volgens mij over de zomer-/winterstand en niet zozeer over het rijden in de wintermaanden.... Dat laatste lijkt mij ieders persoonlijke keuze. 8-)

Groet,
Marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Winterstand

Bericht door mel » 12 nov 2012, 17:22

En die winterstand is bedoeld om er in de winter mee te gaan rijden ... toch ? :lol:

Plaats reactie