Versnellingsbakrevisie

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 28 feb 2013, 21:48

Omdat mijn versnellingsbak nu in plaats van 1 druppel standaard 5 druppels eronder heeft hangen en ook het vet in de differentieelbussen (naar aandrijfstangen) eruit gespoeld wordt door prachtig schone versnellingsbakolie, heb ik vandaag de boel uitgebouwd. Nu heb ik voor een aantal zaken advies nodig, maar ik begin hier wel even onderwerp voor onderwerp.

Ik kwam de volgende tandkrans tegen:
Tandkrans 1.JPG
1. Er zit op 3 stukken rondom een aantal tandjes waaruit een flinke hap genomen is. Wat is hiervan de oorzaak?
2. Is de tandkrans makkelijk uit te bouwen?
3. Wie kan mij zo'n tandkrans leveren? 2ehands. Andries, Theo?

Ook de tandjes van de startmotor missen hoekjes. Is deze nog bruikbaar?
Startmotor 1.JPG
Laatst gewijzigd door 2802bartje op 28 feb 2013, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4178
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door eeuwige_student » 28 feb 2013, 21:57

De oorzaak is gewoon vaak starten. Mogelijk komt de startmotor iets minder goed "eruit" waardoor de tanden iets meer slijten. Ik zou zeggen: Starterkrans erafhalen, omdraaien en weer monteren! De starterkrans zit vast doordat die "precies" past. Dus is deze eenvoudig te verwijderen en te plaatsen. Volgens mij zijn er ook mensen die hem verwarmen voor het plaatsen (staat zet uit), maar is dit niet nodig.

Al met al is het lang geleden dat ik het zelf heb gedaan, dus misschien iemand anders met recente ervaring?

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Maurits » 28 feb 2013, 22:34

Inderdaad er gewoon afslaan met hamer en pendrijver en omgedraaid weer montere. Werkt het makkelijkst met een helper die met een tang de krans op een punt vh vliegwiel vasthoudt, maar een beetje handige DHZ'er lukt het ook zelf.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 28 feb 2013, 22:39

@ Maurits. Zou je iets specifieker kunnen zijn? Ik laat het koppelingshuis gewoon zitten. En dan moet ik toch de tandkrans naar mij toe halen? Welke kant sla de tandkrans dan met de pendrijver heen?
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

exionman
Berichten: 231
Lid geworden op: 24 nov 2010, 16:36

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door exionman » 28 feb 2013, 23:33

ik zou het koppelingshuis er af halen
zelf verwarm ik de tandkrans tot een graad of 60 met een kleine brander
dan tik je hem er zo af
erop iets warmer dan kun je hem er zo omheen leggen en na afkoeling zit hij weer vast
de keerringen van de differentieelbussen kun je van buiten af met wat zorgvuldigheid met een schroevedraaier eruit slaan/tikken en vervangen

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Maurits » 01 mar 2013, 08:07

@ 2802Bartje: ik maak vandaag een paar foto's voor je, ik moet toch vh blok dat uit de Hycomat komt de krans draaien.
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
trabant601
Berichten: 913
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
Locatie: Soest

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door trabant601 » 01 mar 2013, 17:47

exionman schreef:ik zou het koppelingshuis er af halen
zelf verwarm ik de tandkrans tot een graad of 60 met een kleine brander
dan tik je hem er zo af
erop iets warmer dan kun je hem er zo omheen leggen en na afkoeling zit hij weer vast
de keerringen van de differentieelbussen kun je van buiten af met wat zorgvuldigheid met een schroevedraaier eruit slaan/tikken en vervangen
Zo doe ik het ook even warm maken niet zo in het wilden weg gaan slaan.
en de schuine kant aan het tandwiel van de startmotor die horen zo .
starten krans kan je om draai en of vervangen dat is wat je zelf wilt

http://trabant-service-team-soest.webno ... artmotor-/
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 298
Lid geworden op: 24 feb 2013, 11:49
Locatie: Donkerbroek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Maurits » 01 mar 2013, 18:45

Krans eraf tikken met hamer & beitel.
100_5115_s.jpg
Omdraaien en op een punt vastklemmen met een lijm-/griptang. Dan er weer op slaan vanuit het punt waar je hem vastgeklemd hebt. Als je weer een stukje erop geslagen hebt, klem je dat eerst weer vast.
100_5119_s.jpg
En zo ga je door tot hij weer vastzit. Voor de beetje handige sleutelaar is dit binnen 3 minuten klaar.
100_5121_s.jpg
Nichts ist erfolgreicher als Erfolg

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 01 mar 2013, 23:34

@Maurits. Bedankt voor de duidelijke foto's. Ik ga morgen proberen om dit ook zo te doen. Ik haal eerst het koppelingsgedeelte wel los.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
trabant601
Berichten: 913
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:04
Locatie: Soest

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door trabant601 » 02 mar 2013, 00:41

Maar als je met een hobby brander warm maakt valt hij van zelf er om een de starterkrans .
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

Plaats reactie