Loopt op 1 cilinder en gas blijft hangen?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Super 5 Devil

Loopt op 1 cilinder en gas blijft hangen?

Bericht door Super 5 Devil » 08 feb 2014, 13:40

Bij het laten zien van de Trabant aan iemand met Kerst heb ik mijn accupoolklem afgebroken van de kabel.
Deze heb ik vervangen voor een universeel ding en dat werkt op zich prima.
Ik heb de Trabant destijds rijdend weggezet en toen ik hem met de nieuwe accupoolklem wilde starten, ging dat niet.
Geen zin om het direct te maken, dus week later nog een poging en toen sloeg hij aan, zonder choke en liep toen meteen naar maximale toeren toe.
Weer geen zin om het te fixen, want het was te koud en mijn rug wilde niet.
Afgelopen week nog eens wat getest en het probleem was nu dat hij prima startte (met een beetje choken) en dat hij eigenlijk best goed liep. Tot ik het gaspedaal aanraakte en hij weer volgas gaf, zonder dat ik dat wilde.
De gaskabel gecontroleerd en die stond niet erg strak. Hem iets losser gezet en daardoor was het probleem niet opgelost. Ik heb ook de stationair schroef eens een slag uit- en ingedraaid en het gas nog eens mooi afgesteld. Ging goed, totdat ik weer aan het gaspedaal kwam. Weer volgas.
Ik heb de kabel een beetje kruipolie gegeven aan de uiteindes en wat op en neer bewogen, maar probleem blijft.

Het tweede probleem is, dat sinds de Trabant Formel 1 neigingen heeft, hij ook op één cilinder loopt. Ik heb al snel wat dingen uitgesloten. Het is de tweede cilinder (passagierskant dus) die niet mee doet. Ik heb de bougiekabels omgedraaid aan beide uiteindes en probleem blijft bij dezelfde cilinder.
Bougies vervangen, geen resultaat. Loopt even mooi en dan pekkig zwart van de olie. Vonkt dus niet of niet juist.
Zündspule vervangen van die cilinder en geen resultaat (ik weet niet of die ZS wel 100% is eerlijk gezegd).
Wat ik dus nog kan doen is de zaak nog eens op tijd zetten, hoewel ik er niet aan ben geweest en ik de schroeven met wat verf "vastgeplakt" heb destijds.

Nu mijn vragen:

Kan het zonder reden op toeren jagen iets te maken hebben met valse lucht? Het rare is dat het soms gewoon mooi loopt en hij normaal aftoert.
De gasklep op de carburateur kan ik niet in de gaten houden of die blijft openstaan op die momenten, omdat ik zsm de motor af moet zetten, omdat anders de zuigers door het dak schieten.

Ik ben niet gewend dat hij zonder choken zo goed start. Misschien toch het weer? Bedenk me net dat de luchfilterbuis nog op winterstand staat, wat niet zou moeten met 10 graden boven 0.
De choke blijft overigens niet hangen, dat heb ik gecontroleerd en je hoort hem klikken en zuigen op de juiste momenten.

Hij loopt op één cilinder (hoor ik, geen vermogen, veel rook door ongebruikte brandstofmix, vettige bougie, zwarte olie drupt uit de uitlaat).
Is er nog iets anders wat ik zo gauw kan checken anders dan het op tijd staan controleren?
Slecht contact misschien toch?

Ik hoor graag van jullie!
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil

Re: Loopt op 1 cilinder en gas blijft hangen?

Bericht door Super 5 Devil » 08 feb 2014, 13:42

Zou het zinvol zijn om de gaskabel eens op te hangen in de schuur en bovenaan vol te laten lopen met kruipolie?

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 08 feb 2014, 13:45

Misschien noemenswaardig dat mijn versnellingsbak ook nat is (complete onderkant aan de diepstliggende stukken), hoewel ik zelf denk dat dat een ander, losstaand probleem is waar ik eens naar moet kijken.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 08 feb 2014, 14:49

Een hangende gaskabel ko t vaak door de stelschroef op het koelblik. Heb je pu tjes of ebza?

ErikvG

Bericht door ErikvG » 08 feb 2014, 15:11

Valse lucht kan inderdaad zorgen voor een lastig af te stellen stationair (alles of niets) dus dat kan het ook zo maar zijn.

Maar als hij gaat loeien en je zet het contact uit en hij blijft loeien dan is er mogelijk wat veel koolafzetting waarop de motor ontsteekt. (Hij gaat dan 'dieselen' op de nagloeiende koolafzetting)
Met de Trabant nog nooit meegemaakt maar vroegah met de Yamaha FS1 meerdere malen.
Valves! Who needs Valves?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 feb 2014, 23:23

Ik ben toch bang dat de gasklep in de aanzuigbuis blijft hangen als je het gas loslaat.
Grilletje eraf, krommer van de carburateur en eens er in kijken en zien of de boel ook echt terug gaat als het dat moet.

Die ene cilinder kun je controleren door het Luftleitblech achter de cilinders er af te halen en te voelen of er uit de koppakking valse lucht komt. Als de boel vies is even schoonmaken en kijken waar het het eerst opnieuw vies wordt.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 09 feb 2014, 00:46

ErikvG schreef:Valse lucht kan inderdaad zorgen voor een lastig af te stellen stationair (alles of niets) dus dat kan het ook zo maar zijn.

Maar als hij gaat loeien en je zet het contact uit en hij blijft loeien dan is er mogelijk wat veel koolafzetting waarop de motor ontsteekt. (Hij gaat dan 'dieselen' op de nagloeiende koolafzetting)
Met de Trabant nog nooit meegemaakt maar vroegah met de Yamaha FS1 meerdere malen.

Bij contact uit, gaat ie meteen uit.
Stationair afstellen lukt prima, maar gas gaat er vol op als ik t pedaal indruk. Hetpedaal komt wel terug omhoog.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 09 feb 2014, 00:48

eeuwige_student schreef:Een hangende gaskabel ko t vaak door de stelschroef op het koelblik. Heb je pu tjes of ebza?

Kabel hangt niet vast in dat uitgesneden stuk waar je de kabel in drukt.
Ik heb EBZA.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 09 feb 2014, 00:56

ruton schreef:Ik ben toch bang dat de gasklep in de aanzuigbuis blijft hangen als je het gas loslaat.
Grilletje eraf, krommer van de carburateur en eens er in kijken en zien of de boel ook echt terug gaat als het dat moet.

Die ene cilinder kun je controleren door het Luftleitblech achter de cilinders er af te halen en te voelen of er uit de koppakking valse lucht komt. Als de boel vies is even schoonmaken en kijken waar het het eerst opnieuw vies wordt.

En wat als klep blijft hangen? Austauschen? Het is een HB2-9.
Eventueel kan ik n andere 2.9 of 4.1 testen, maar dan moet ik eerst pakkingen halen.
Valse lucht bij koppakking geloof ik niet. Cilinder is stuk kouder dan Z1. Na paar minuten lopen handwarm, terwijl ik eieren dacht te kunnen bakken. Meer geleidingswarmte van Z1 ipv eigen warmte.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 feb 2014, 09:08

Heb je ook al getest of de bougie het doet als je hem met een tang tegen de motor houdt en je de motor handmatig ronddraait? (Met contact aan).

Plaats reactie