'Indexing' van je bougies

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Evan_s

'Indexing' van je bougies

Bericht door Evan_s » 07 jul 2014, 10:34

Een tip om je motortje nét even iets mooier te laten lopen. Kost je hooguit een paar koperen M14 vulringetjes.

Afgelopen weekend hoorde ik over het 'indexen' van je bougies, wat er op neerkomt dat je de bougies zo verdraait dat het instromende brandstofmengsel niet tegen de schaduwzijde (de kant van de massa-electrode) van de bougie komt, maar altijd in de vonk.

Afbeelding

Gisteren even uitgeprobeerd op mijn Wartburg blokje, maar ik merk echt verschil. Motor loopt over het hele toerenbereik rustiger (met name stationair) en rookt zelfs minder. Misschien dat het ook meer power oplevert, maar kon ik niet merken.

Haiko
moderator

Re: 'Indexing' van je bougies

Bericht door Haiko » 07 jul 2014, 19:52

Hoe heb je dat precies gedaan dan?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 07 jul 2014, 21:23

Even met een viltstift aangeven op de bougie waar de massabrug zit en dan een extra vulringetje (of meerdere) op e bougie zetten totdat de bevestiging van de brug van de inlaat spoelpoorten afwijst (en de opening er dus naartoe staat)
Of het zo effiectief is voor een 2takt vraag ik mij af...
Valves! Who needs Valves?

Evan_s

Bericht door Evan_s » 07 jul 2014, 21:41

Inderdaad een streepje zetten op de bougie waar de massa-elektrode zit (de 'schaduwzijde':
Afbeelding

Daarna kijken waar de inlaatpoorten zitten (en welke kant ze op richten; bij 2-takt eigenlijk altijd van de uitlaatpoort áf). De markering wijst dus naar de uitlaatpoort, waardoor het brandstofmengsel altijd op de 'open' kant van de bougie komt.

Bij de 353-motor bijv:
Afbeelding
Voor cilinder #3 (links op de foto): inlaatpoorten zitten bij bout 6 en 1 (en wijzen richting 4), uitlaatpoort zit bij 8. De markering op de bougie moet dus richting 8 wijzen.

Je kunt dunne koperen vulringen gebruiken, of kiest nét de bougie die (met het juiste aanhaalmoment) op de juiste plaatsing uitkomt.

Plaats reactie