Kwaliteit koppelingen

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Günther

Kwaliteit koppelingen

Bericht door Günther » 28 aug 2014, 16:16

Hallo,

Een tijdje terug is de koppeling van mijn trabant overleden. Ik vermoed dat het in de drukgroep zelf ligt. Op verschillende fora heb ik inmiddels al een beschrijving gevonden van de beste manier om de koppeling te vervangen, maar ik weet nog niet welke koppeling ik erop moet zetten. Lees nogal slechte verhalen over de kwaliteit van reproductiekoppelingen.

Heeft iemand hier ervaring met aftermarket koppelingen? Welke zou ik voor moeten gaan? En maakt motortype en baktype (bipode, tripode) nog wat uit?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Kwaliteit koppelingen

Bericht door eeuwige_student » 28 aug 2014, 17:46

nee, het type bak maakt niet uit. Wel is de combinatie van het type koppeling en type drukgroep van belang.

Van de reproducties zijn de veren van de koppelingsschijven zwak en deze kunnen breken. Vandaar dat de voorkeur wordt gegeven aan originele geveerde koppelingen. Bij starre koppelingen is dit probleem er niet.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 28 aug 2014, 18:05

een goede gebruikte drukgroep kun je ook nemen. Gewoon met de voet de drukgroep indrukken, dan kun je redelijk inschatten of hij nog voldoende veerkracht heeft. Een originele koppelingsplaat kun je ook laten herbekleden.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 28 aug 2014, 20:08

Als we even afzien van het allereerste model koppeling uit de P50/1 met leren bandjes, zijn er twee koppelingen geweest: De niet-geveerde T5 en vanaf mei 1985 de geveerde T160DBR.
Zie ook WHIMS blz 101 ff.

Platen en drukgroepen kun je gerust "mengen" (bij de meeste slooptrabanten die ik ben tegengekomen waren ze zelfs gemengd). De levensduur kan dan wel iets korter zijn, maar nadat een gloednieuwe geveerde plaat* het binnen 3000km had begeven, was ik erg snel genezen van die geveerde platen. Voordeel van een ongeveerde is ook dat de kracht er meteen is.

Mocht je de huidige plaat opnieuw willen bekleden: ik heb hier nog wat nieuwe bekleding liggen. Ook nog twee setjes met klinknagels erbij, die zijn asbestvrij.
Maar wat je ècht nodig hebt, zie je pas wanneer de boel open ligt.

* eind jaren negentig gekocht bij Scancar ESA, Italiaanse makelij

Günther

Bericht door Günther » 08 sep 2014, 12:13

Inmiddels heb ik een setje thuis. Met dank aan Andries!

Plaats reactie