natrekken cillinderkop

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
heinkeltje

natrekken cillinderkop

Bericht door heinkeltje » 03 jan 2011, 22:40

ik ga op de beplating van de cillinderommanteling 8 korte dunwandige pijpjes lassen zodat ik zonder de beplating te verwijderen mijn cillinderkoppakkingen na kan trekken.
ik ben dat gekloot met die cillinderbeplating afbreken en weer opbouwen nu echt wel zat.
de pijpjes moeten een minimale inwendige diameter hebben van 25mm om een pijpsleutel door te laten.
waarom pijpjes?
ik ga die pijpjes afdichten met doppen.
dit zal uiteraard wel nodig zijn omdat de lucht wel langs de bougies er uit mag om de bougies te blijven koelen maar niet door de 8 pijpjes van de cillinderkopbouten.
de koelribben zijn hier veel belangrijker in deze.
de plek waar de gaten moeten komen is ter plekke niet vlak.
ik kan er natuurlijk voor kiezen om er in zijn geheel een vlakke plaat met de benodigde gaten in te lassen.
dat lijkt me niet zo mooi.
maar die acht pijpjes zitten er sneller in en ze zijn ook nog eens sneller af te dichten met een afsluitdop die niet onder of door de beplating kan vallen.
ik verwacht niet dat de doppen te heet worden omdat er veel lucht onderdoor gaat.
of misschien toch wel na afloop van een warme rit.
het gaat de rits rats truc van bonduelle worden.
de acht gaten zijn al voorgeboord en gestraald meer fotos volgen als het klaar is.
trabant koelblik 001.JPG
trabant koelblik 001.JPG
marcel.
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

ruton
moderator

Re: natrekken cillinderkop

Bericht door ruton » 03 jan 2011, 23:57

Eventueel het luchtfilter eraf, de gaskabel eruit, zes boutjes van 10mm en onder de ventilator ont- of vastklemmen. Dan zit dat blik los. Desnoods de bougies nog eruit om het een beetje elegant van het blok te krijgen en klaar.
Is je motor zo gaar dat al die moeite echt gaat lonen, of wil je gewoon weten of het ook zo kan?
Let er dan wel op dat die 8 pijpjes je niet dwingen het blik zo hoog te tillen dat die ronde rand aan de voorkant niet meer onder de waaier past.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 04 jan 2011, 00:01

Leuk idee, maar in mijn ogen totaal zinloos... Hoe vaak denk je de zaak te moeten natrekken?
Bovendien, zo kun je ook niet zien wat de staat is van de cylinderkoppen etc, dat zie je pas als het blik er om weg is.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 04 jan 2011, 00:04

wat ik tot dusverre nog niet wist is dat je het blik ook kunt verwijderen zonder de dynamo los te gooien,vandaar mijn idee!
daar komt nog bij dat mijn voetpakkingen geen problemen opleveren maar mijn koppakkingen willen nog wel eens doorslaan.
daar heb je wel een prima punt van kritiek haiko
de zo kort mogelijke pijpjes komen aan de bovenzijde
mijn blokje loopt als een zonnetje
lassen is voor mij dagelijkse kost
beetje optimaliseren
wat bedoel je met die laatste regel ruton
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

trabant601

Bericht door trabant601 » 04 jan 2011, 00:16

Is dit het besten idee van nederland :idea: :lol:
Gros Trabant Service
Gebruikt en nieuw onderdelen, reparaties, en APK .

http://gros-trabant-service.webnode.nl/

https://www.facebook.com/groups/Trabant ... Nederland/

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 jan 2011, 02:52

heinkeltje schreef:wat bedoel je met die laatste regel ruton?
Je moet met het blik ahw een scharnierende beweging om zijn onderkant (die onder de ventilator klemt) maken: Alsof je je onderarmen op en neer beweegt, maar de ellebogen blijven op hun plaats.
Met de bougies in de koppen krijg je het blik er niet lekker op: ze steken te ver uit. Jouw 8 pijpjes kunnen voor een vergelijkbaar effect zorgen, maar dan van de andere kant. Voordat ze tussen de koelribben verzinken, moeten ze er overheen.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 04 jan 2011, 20:33

als het pijpjes worden ze zowiezo heel kort 10mm en aan de bovenzijde,en ze liggen dan gelijk met de onderzijde
ze steken absoluut niet uit aan de onderzijde.
of het worden een soort van erop gepuntlaste carrosserieringen waarin weer afdichtdoppen komen
verder is me opgevallen dat er in de beplating veel ogenschijnlijk kleine extra gaatjes aanwezig zijn.
hebben die ook nog een bedoeling.
zijn die van een lasmal ofzo geweest om de kap te fixeren en in elkaar te lassen.
marcel

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 jan 2011, 21:13

Het isolatiejasje om de motor, de Schallschluckhaube, zit met dit soort veerklemmetjes, ook wel Pilze genaamd, vast. En die Pilze zitten in die gaatjes.
Bijlagen
pilz2.jpg
(8.26 KiB) Nog niet gedownload

groest

Bericht door groest » 04 jan 2011, 21:22

De hele operatie is volgens mij alleen nuttig als je van plan bent om iedere dag
of iedere week de cilinderkoppen na te trekken.
Volgens mij is dat niet echt nodig.
Dus naar mijn idee dan ook een nutteloze operatie.
Het was Trabannekom

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 08 jan 2011, 11:05

ik heb nu dankzij jullie ontdekt hoe de kap te verwijderen, zonder de dynamo en de ventilator los te halen.
bedankt voor de informatie.
oke ik kan soms een beetje eigenwijs zijn.
mijn vrouw zal dit zeker bevestigen, (die komt in dit forum toch niet aan het woord).
maar ik ga er zeker voor zorgen dat de raampjes heel snel ontwasemd worden.
met behulp van nog een aanpassing in mijn warme lucht doorvoer naar mijn uitlaatspruitstuk.
dit is de uitslag en plaatmateriaal.
en de mal van papier en plakband samengesteld.
en hier gaat hij geplaatst worden.
oke moet eerst nog gemaakt worden daarna volgen meer fotos.
marcel.

koelkap trabant 003.JPG
koelkap trabant 002.JPG
koelkap trabant 001.JPG
(42.12 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door heinkeltje op 08 jan 2011, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie