Speling op zuigerstangen

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Super 5 Devil

Speling op zuigerstangen

Bericht door Super 5 Devil » 15 mar 2015, 18:25

Hoi, ik ben zojuist maar eens begonnen met het reserveblokje uit elkaar te halen.
Nu vroeg ik me af hoeveel speling (if any) er op de zuigerstangen mag zitten aan de kant van de krukas en aan de kant van de zuiger zelf.
Mag hij links-rechts bewegen over de stang, dus in het verlengde van de krukas? Mag hij speling hebben door hem bovenaan vast te pakken en dan in het verlengde van de krukas als hefboom te gebruiken zeg maar, met de krukas als draaipunt?
Mag hij speling hebben als je hem rond zijn eigen lengteas draait?
Ik denk, dat enige speling nodig is, omdat hij anders vast zit, maar wat is toelaatbaar en acceptabel? Het is een gebruikt blok, dus kilometers heb ik geen idee van. De stang van cilinder 2 (kant van ontsteking) heeft duidelijk meer van die hefboomspeling dan cilinder 1 (kant van koppeling). Is daar een logische verklaring voor?
Tips zijn welkom.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

GertjanT
Contacteer:

Re: Speling op zuigerstangen

Bericht door GertjanT » 18 mar 2015, 01:27

Ik had eigenlijk al wel een reactie verwacht, maar aangezien die uitblijft mijn vermoeden.
Volgens mij hoort er geen voelbare speling in welke richting dan ook op zitten. Als ik hier http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/006758.html lees, mag er in sommige richtingen enige speling zijn, maar niemand die echt met getallen komt.

Haiko
moderator

Re: Speling op zuigerstangen

Bericht door Haiko » 18 mar 2015, 09:48

Nadeel is dat niet iedereen die speling kan meten...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie