en weer een 1-pitter

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

en weer een 1-pitter

Bericht door Andries » 02 mei 2015, 19:23

Vorig jaar met mu P60k al veel problemen gehad om het motortje aan de praat te krijgen, maar het lukte.
Weinig aan rijden toegekomen anders had ik het eerder gemerkt, want nu blijkt hij toch maar op 1 poot te lopen.
Vanmiddag druk bezig geweest met zoeken maar het lukt nog steeds niet.
Ik moet wel zeggen; hij start vlot en dan lijkt hij mooi te lopen, maar dr zit totaal geen trekkracht in. Vanmiddag effe een blokkie om geweest en toen was de bougie aan de passagierskant koud en de andere lekker warm.
Hij draait op 6 Volt.
wiel er af gehaald en gekeken maar de puntjes gaan beide lekker open en dicht.
de bobine aan de kapotte kant meet ik 0,4 Volt en de andere 4,5 Volt.
onderbrekerafstand ca. 0,35 mm
Bobine tot 2 x toe vervangen
kabeltje tussen ontstekingshuis en bobines vervangen
nieuwe isolator bougies er in gezet (zaten nieuwe Bosch in)
bougiekabels omgedraaid

Vorig jaar is er een nieuwe ontstekingsplaat in gekomen van Trabantwelt
Wat zie ik over het hoofd?
Zou het bv kunnen dat het condensatortje kapot is? Is ook nieuw, maar toch
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Super 5 Devil
Berichten: 279
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Super 5 Devil » 02 mei 2015, 19:36

Kortsluiting ergens, dus dat de voeding en massa elkaar ergens raken? 0,4V houdt in dat er of geen spanning op de + staat ten opzichte van de -, dus of allebei tegen de 0V of juist allebei tegen de 6 (4,5)V. Dan meet je ook bijna 0.
Of misschien een keer wat contacten schoonmaken met een staalborsteltje?
Wat gebeurde er met het wisselen van de bougiekabels? Hoe had je gewisseld? De kabels aan beide kanten van bobine en cilinder gewisseld of slechts aan een kant wat veranderd? Nam je het probleem mee naar de andere cilinder of bleef het zo?
Dan kun je uitsluiten of het ergens voor of na de bobines zit.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil
Berichten: 279
Lid geworden op: 03 feb 2011, 23:14
Locatie: Uden (Noord-Brabant)

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Super 5 Devil » 02 mei 2015, 19:38

Als je de kabels die op de ontsteking zitten omruilt, dan wissel je het hele traject om, als het goed is, dus dan zou je je probleem ook van cilinder 1 op 2 of andersom moeten omzetten.
Dan weet je ook of je nieuw aangeschafte ontstekingsplaatje misschien stuk is. Nieuw kan ook DOA zijn natuurlijk. Al zo vaak gezien...
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Andries » 02 mei 2015, 19:49

Komplete bougiekabels omgedraaid. Probleem bleef het zelfde. Zal nog even de draden op het ontstekingsplaatje draaien. Dat had ik nog niet geprobeerd
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Haiko » 02 mei 2015, 19:56

en anders maar weer gewoon contactpuntjes... weet het afstellen is kut, maar schijnt wel altijd te werken... of ombouwen naar 12V een een EBZA erop...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Andries » 02 mei 2015, 20:17

@Haiko: Het zijn puntjes.
Net even geprobeerd de draden op de ontstekingsplaat omgedraaid. Kreeg er geen leven in.
Draden weer terug gezet en gestart. Meten op de grondplaat gaf dezelfde waarden als op de bobines. Draad van de kapotte kant losgetrokken en meten, Toen stond er wel 6 Volt op de draad vanaf de bobine. Kan dan maar 1 ding betekenen omdat de aansluitingen geen sluiting maken: de condensator op de ontstekingsplaat is kapot, ondanks dat het een nieuwe is. Morgen na het werk of dinsdag maar es een andere condensator in drukken.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

gvhoey
Berichten: 293
Lid geworden op: 07 mei 2013, 13:02
Locatie: Nieuwrode (Leuven), BE

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door gvhoey » 03 mei 2015, 17:59

Ik heb die 2 weken geleden identiek voorgehad en enige wat ik gedaan heb voor te verhelpen was het plaatje tussen de 2 die hen op zijn plaats houd en waar ook de massa opzit eens opgeschuurt met de slijpschijf zodat er een goed metaal was en het was weg bij mij.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Evan_s » 07 mei 2015, 10:43

Contactpuntjes ook even goed ontvetten.

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Andries » 07 mei 2015, 11:13

Ik heb net de condensator van de kapotte cylinder vervangen en ik meet nu op beide bobines dezelfde spanning. Net even een proefritje gemaakt in de buurt en het lijkt nu verholpen te zijn. Straks nog even wat peut in de tank en dan een wat grotere proefrit maken. Wie verwacht het nu dat een condensator van een nieuwe ontstekingsset kapot is
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1222
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: en weer een 1-pitter

Bericht door Andries » 07 mei 2015, 13:28

Yep, Wat is hij nu weer lekker fel nu hij op 2 poten loopt.
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Plaats reactie