Koppeling vervangen , wat is wijsheid?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
ruton
moderator

Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?

Bericht door ruton » 25 okt 2016, 18:36

Wel lekker dat je een plek hebt om met dit weer even snel een motor uit te bouwen. Met die waterkou durf ik daarmee op de oprit niet mijn rug te riskeren. Been there, done that.
En dat je de bak inderdaad hebt kunnen laten zitten. De bak eruit betekent immers dat de naaldlagers van de aandrijfassen in het rond kunnen gaan dansen, dat wil je niet.

Als je Paul niet te pakken krijgt, Alex en ik hebben ook nog wel eens wat nuttigs liggen. Zo heb ik nog nieuwe koppelingsplaatvoering (DDR-productie en ook latere, zelf erop nieten) en ook een nieuwe geveerde koppelingsplaat liggen. Verder flink wat gebruikte drukgroepen (Net even gekeken).

Waar ga je die koppeling bestellen, want menigeen heeft voor Duitse webwinkels wel een verlanglijstje om samen verzendkosten te drukken.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 25 okt 2016, 19:35

Vergeet niet de juiste combinatie te pakken (koppeling/drukgroep)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 25 okt 2016, 19:37

Verder zou je een lijstje kunnen geven van dingen die je nodig heb. Ik heb ook nog wel wat spullen liggen.

Bjorn Kusters

Bericht door Bjorn Kusters » 25 okt 2016, 20:26

Verlanglijstje komt later wel.
Nu een vraag over de drukgroep.
Als ik hem vastpak aan de ring die tegen het vliegwiel gaat en de drukvlak kost het indrukken veel moeite maar het is mogelijk.
Als ik hem tussen drukvlak en drukring vastpak gaat het indrukken vrij eenvoudig.
En als ik de voet er op zet ...... als een pakje boter.
Iets dat ik niet gewend ben van een drukgroep .
Bij drukgroepen die ik eerder in de handen had koste dit meer moeite , maar het waren wel grotere drukgroepen van grotere auto's met hoger gewicht en meer motorvermogen.
Voor mij is het dus moeilijk in te schatten hoe de drukgroep er aan toe is.
Graag jullie advies in deze.
Gr Bjorn

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 25 okt 2016, 20:45

Als de veren nog heel zijn en de schijf die op de koppeling komt nog goed is (dus geen bijzondere slijtage of "blauwe" plekken, kan je ze meestal gewoon hergebruiken. Hou daarbij rekening dat veel koppelingsdelen van de huidige aanbieders slechte kwaliteit zijn en zwakkere delen hebben. Dus dan liever een goede gebruikte ddr variant.

Voor de koppeling kan je er ook over denkend om er nieuwe voering op de klinken.....

Bjorn Kusters

Re: Koppeling vervangen , wat is wijsheid?-probleem opgelost

Bericht door Bjorn Kusters » 27 okt 2016, 15:05

Hallo,

De plaat was na nameten volgens een der wph's op het randje , maar in de praktijk kon hij eigenlijk nog wel terug.
De veroorzaker van alle ellende was een gebroken diafragmaveer van de drukgroep.
Ik heb een gebruikte plaat + drukgroep van Ruton overgenomen en deze ingebouwd.
Zowel plaat als drukgroep meten nog z.g.a.n. , dus wat eigenlijk eerst bedoeld was als noodoplossing (gebruikte delen er in zodat ik toch deel kon nemen aan de rit en later vervangen door nieuw) blijft nu fijn zitten.
Goed is goed zegt men wel eens!
En hier blijkbaar het zelfde verhaal als bij andere aftermarket onderdelen van andere merken , goed gebruikt orgineel vaak beter dan nieuw.
Ik had Ruton beloofd langs te komen zodra de Trabant weer mobiel is , en dat ga ik zometeen ook eens doen.
Gr Bjorn

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 okt 2016, 15:18

Bof jij dat ik dit twaalf minuten nadat je het gepost hebt even lees, want ik ben net terug van boodschappen doen.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 okt 2016, 16:54

Had je eens moeten kijken of je verschil in de dikte van de veren kon zien. Zeker hongaarse platen hebben vaker last van gebroken veren.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 okt 2016, 19:10

Voor Italiaanse platen loop ik ook niet meer zo warm.
De plaat die er bij Bjorn uit kwam heeft zover ik me kan herinneren dikke veren. We maten 5,5 mm dik met de betere DDR-voering.
We hebben net even een rondje in elkaars 601 gereden. Altijd leuk. Bjorns motortje heeft een mooie compressie.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 01 nov 2016, 00:14

Ik heb mijn voorraad koppelingsmateriaal maar eens met elkaar vergeleken.
De platen was makkelijk: schuifmaat. Daarbij kan ik melden dat een koppelingsplaat bij 4 mm dikte tot op de nieten is afgesleten en bijgevolg aan de drukgroep begint te vreten.
Zo eentje kwam vandaag er uit mijn Kombi.
Nieuwe koppelingsplaten zijn ± 7 mm dik.

De drukgroepen legde ik op een personenweegschaal, voetje erop en naar voren leunen en kijken bij hoeveel kg ze ploppen.
Afbeelding
En je begrijpt dat de een van de betere (een ongeveerde 57kg) in mijn autootje ging. Samen met de dikste gebruikte plaat (geveerd met dikke veren, 6 mm).

Bij die drukgroepen ben ik wat aparts tegen gekomen.
Afbeelding
Een van de drukgroepen (degene die met 58 kg het sterkste was) had drie 'worstjes' in de rand geklemd zitten, maar met mijn testmethode moeten ze eruit gefloept zijn.
Afbeelding
De andere drukgroepen hadden die stukjes ijzer niet, en ook geen sporen ervan.

Kan iemand hier meer over vertellen? Wat is het doel van die stukjes ijzer en waarom floepten ze er hier uit? Hadden ze ook in het koppelingshuis los kunnen komen en breekt dan de pleuris uit of niet?
Horen ze wel in het eindproduct?

Plaats reactie