Het is nu 21 okt 2017, 14:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 18:56 

Vandaag flink geschrokken. Onderweg van Aken naar huis op de snelweg opeens een flinke knal en met moeite de auto op de weg kunnen houden, had totaal geen idee wat er gebeurd was. Daarna de vluchtstrook opgezocht. Eerst wat me opviel wat je uitlaat aan de voorzijde en achterzijde los hing. Nadat ik de motorkap had opengemaakt zag ik 1 grote ravage: uitlaat afgebroken, motor ligt los :shock: , ventilator eruit gevlogen, slang van lucktfilter los, jas van motor grotendeels eraf. Ik denk dat de versnellingsbak is vastgeslagen en daardoor de motor een klap heeft gekregen met deze schade tot gevolg, de auto laat zich niet meer vrijschakelen, motor lijkt nog in orde. Gelukkig Via de ADAC thuis kunnen komen, wat denken jullie wat er gebeurd is? Komt het vaker voor dat de versnellingsbak vastslaat? Toch een andere oorzaak?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 20:49 

Het KAN wel natuurlijk. Maar een motor die vastslaat kan ook een flinke ravage geven.

Oftewel, uit elkaar halen en kijken...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 21:39 
moderator

Vorige zomer wilde ik mijn uitlaat even schoonbranden en toen bleek op de brug naar Maasmechelen dat ik mijn bak droog had gereden en dat is maar net 'goed' gegaan. Enge geluiden, vluchtstrook en sindsdien bij het schakelen alle heiligen de hemel uit vloeken...
Van de vrij verse HLP68 (u zeer wel bekend) zat er nog net een kopje in en wat er allemaal meekwam was geen koffiedik...
De betreffende bak is tijdens het Allerheiligen/allerzielenweekend vervangen.

Zou dit een gevalletje Wet van Geoff* zijn?

*Wijlen Geoff Armitage uit Husbands Bosworth (Leicestershire, UK) heeft eens vastgesteld dat als één tweetakter een bepaalde kwaal heeft, de andere in zijn omgeving dat mankement ook gaan vertonen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 22:01 
moderator

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar mogelijk is het natuurlijk wel. Nu maar hopen dat de gevolg schade beperkt is. De motor en de aandrijfassen zullen wel een goede klap gehad hebben.

Ik ben benieuwd naar de foto's.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 08:52 

ruton schreef:
Vorige zomer wilde ik mijn uitlaat even schoonbranden en toen bleek op de brug naar Maasmechelen dat ik mijn bak droog had gereden en dat is maar net 'goed' gegaan. Enge geluiden, vluchtstrook en sindsdien bij het schakelen alle heiligen de hemel uit vloeken...
Van de vrij verse HLP68 (u zeer wel bekend) zat er nog net een kopje in en wat er allemaal meekwam was geen koffiedik...
De betreffende bak is tijdens het Allerheiligen/allerzielenweekend vervangen.

Zou dit een gevalletje Wet van Geoff* zijn?

*Wijlen Geoff Armitage uit Husbands Bosworth (Leicestershire, UK) heeft eens vastgesteld dat als één tweetakter een bepaalde kwaal heeft, de andere in zijn omgeving dat mankement ook gaan vertonen.

Jij denk dat de olie de veroorzaker is geweest bij jouw trabant? Ik heb deze olie in al mijn trabanten gebruikt, ook in de groene waar is dagelijks 70 km mee reed. Hoe lang heb jij deze olie in je bak gehad Joost? Welke olie heb je nu erin gedaan? Ik heb nog maar 1 bak liggen en wil deze natuurlijk ook niet om zeep helpen, normaal zijn de trabant bakken toch onverwoestbaar? Ik zal vandaag verslag uitbrengen als ik meer weet. Moet ik op zondag de auto gaan maken omdat hij een beetje ongunstig staat voor de garage, ik kan de garage nu niet in, waar alle onderdelen en gereedschap liggen, omdat de trabant niet verplaatst kan worden. De bak laat zich niet vrijschakelen, dus duwen geen optie, dit had ik gisteren bij de ADAC ook doorgegeven, maar toch kwam er een sleepwagen die mij niet kon helpen :shock: , de 2de had gelukkig wel het juiste materiaal om me weg te slapen, na 3 uur eindelijk thuis :evil: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 08:54 

[quote="eeuwige_student"]Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, maar mogelijk is het natuurlijk wel. Nu maar hopen dat de gevolg schade beperkt is. De motor en de aandrijfassen zullen wel een goede klap gehad hebben.
Dan ben ik uniek :shock: . Het was echt een flinke klap, ben blij dat ik de auto op de weg heb kunnen houden. Ik ga voor jou alles in kaart brengen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 09:24 
moderator

Ik denk niet dat dit het gevolg van de olie kan zijn. Verkeerde olie heeft alleen invloed op de vrijloop. Ik heb ooit een trabant gehad waarbij ik na een paar duizend kilometers de olie vilde verversen, maar er niks inzat. Het zijn dan ook erg stevige bakken. Maar er kan altijd iets stuk gaan. Mogelijk is er iets afgebroken en dussen de tandwielen gaan zitten die toen gelijk vastsloegen.

Gelukkig is het vandaag mooi sleutelweer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 09:27 

eeuwige_student schreef:
Ik denk niet dat dit het gevolg van de olie kan zijn. Verkeerde olie heeft alleen invloed op de vrijloop. Ik heb ooit een trabant gehad waarbij ik na een paar duizend kilometers de olie vilde verversen, maar er niks inzat. Het zijn dan ook erg stevige bakken. Maar er kan altijd iets stuk gaan. Mogelijk is er iets afgebroken en dussen de tandwielen gaan zitten die toen gelijk vastsloegen.

Gelukkig is het vandaag mooi sleutelweer.

De broodjes liggen in de oven. Zodra die op zijn ga ik meteen aan de slag! Hoop dat het alleen de bak is dan kan ik hem vandaag weer rijdend maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 11:12 
moderator

oldschool schreef:
Jij denk dat de olie de veroorzaker is geweest bij jouw trabant?
Niet de olie maar het gemis aan olie. Die bak lekte, dat wist ik, maar ze lekte meer dan ik had ingeschat en omdat de controleschroef niet in beweging te krijgen was, kon ik dat ook niet controleren. Totdat je er op een akelige manier achter komt dat boel droog staat...

De vervangbak schakelde met jouw HLP68 eerst nog heel stroef, maar na een wintertje weken rijdt 't lekker.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 19:35 
moderator

Ik neem aan dat de broodjes wel op zijn......

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]