Pagina 1 van 1

Versnellingsbak; generatieverschillen.

Geplaatst: 16 sep 2017, 16:22
door ruton
Motoren zijn nog redelijk goed te dateren, maar versnellingsbakken?
Laten we eens een beginnetje maken.
AfbeeldingVier generaties
v.l.n.r: pré Q3 1964 Kokillenguß ( een typische P60-bak, Aan de bovenkant staat voor dat kuiltje het serienummer 64|04138);
Q3 1964 Kokillenguß 601/600 Kombi, serienummer 64|29332 (naast de vulopening); Deze bak werd eigenlijk alleen maar in juli 1964 gemaakt. Op 5 juli 1964 werd de vulopening naar achter verplaatst (vanaf chassisnr 6434680) en een maand later, vanaf 5 augustus 1964 kregen de bakken hun gladde Druckgußhuidje. (bron trabant-original.de zoekwoord "getriebe")
± 1985 Druckguß Bipode Naast de vulopening staat op enige afstand van elkaar twee keer een 5 ingeslagen;
1988 Druckguß Tripode.

Kokillenguß (Coquille gieten) is simpel gezegd het vloeibare metaal in een mal laten lopen. Je herkent deze bakken aan het wat ruwere oppervlak. De latere Druckgußbakken hebben een gladde huid.

Een ander praktisch verschil zit in de Ölablaßschraube
AfbeeldingÖlablaßschraube Getriebe bis 12/1986 Afbeelding
Bij olie verversen moet hier 1,3 liter in.

AfbeeldingÖlablaßschraube Getriebe ab 1/1987 Afbeelding
en deze is met één liter al tevreden. Zie WHIMS 4.3.2.

Re: Versnellingsbak; generatieverschillen.

Geplaatst: 16 sep 2017, 16:38
door Trabantenaar
Eigenlijk zou je er nog een 1.1 bak bij moeten leggen. om te laten zien hoeveel verschil er daar in zit ten opzichte van de anderen.
Zijn namelijk nog steeds mensen die denken dat er een normale trabant bak of polo bak onder zit.

Re: Versnellingsbak; generatieverschillen.

Geplaatst: 16 sep 2017, 16:51
door ruton
Bouw hem even uit en trek er een foto van. ;)

Re: Versnellingsbak; generatieverschillen.

Geplaatst: 16 sep 2017, 19:03
door Trabantenaar
ruton schreef:Bouw hem even uit en trek er een foto van. ;)
Heb nog een wartburg 1.3 bak liggen die net even anders is :mrgreen: