LPG

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
rondjerijder

LPG

Bericht door rondjerijder » 27 sep 2017, 11:02

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een student het voor elkaar had gekregen een tweetakt brommer blokje op LPG te laten lopen.
Dit moet dan toch ook mogelijk zijn met onze tweetakt blokjes !?
Technisch zie ik daar wel mogelijkheden hoewel ik me o.a. wel afvraag hoe de smering te regelen.
Zo zal je in de praktijk tegen wel meer moeilijkheden aanlopen die me zo niet te binnen schieten.
Wie heeft hier ervaring mee of ideeën over ?
Nou ben ik echt niet van plan om mijn Trabi op korte termijn om te toveren naar een LPG bak maar in theorie zou het toch een goed argument kunnen zijn om vol gas tegen de milieu maffia in te gaan.
Maar het gaat me in eerste instantie om de technische [on] mogelijkheden.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: LPG

Bericht door Trabantenaar » 27 sep 2017, 15:33

Op zich werkt het volgens mij gelijk aan een viertakt. maar je moet een olievernevelaar hebben die ervoor zorgt dat je voldoende olie in je blok krijgt. Omdat je de olie niet bij de LPG kan mengen
Die vernevelaar kan op een inlaat of bij de carburateur worden geplaatst.

Uiteraard heb je ook de standaard dingen nodig zoals andere boegies ivm de warmtegraad. En wellicht is het ook een idee om de koeling te verbeteren.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 sep 2017, 15:53

Ik heb dat ooit eens in Eisenach met (inmiddels wijlen) Geoff Armitage besproken. Met de oleomaat die vooral in België in de Wartburg populair was, moest dat toch kunnen. Theoretisch kan dat ook, maar je moet die oleomaat ergens mee aandrijven, en je hebt eigenlijk geen plaats om die ergens aan de V-snaar te koppelen. Daarbij loopt ons tweecilinderblokje toch een stuk onregelmatiger dan een meercilinderblok, wat dan ook nog eens voor een heel onregelmatige smering zorgt. Dus àls het zou kunnen, kun je je afvragen of het de moeite van de ombouw wel waard is.

O, en qua miljeuk: gas is ook een fossiele brandstof. Dan kun je beter elektrisch gaan.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 27 sep 2017, 22:05

Er bestaan elektrische oliepompen. In principe zou je het zelfs via het vacuum van de carburateur kunnen doen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie