Stationair en carb vraagje

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
VerliefdeApen

Stationair en carb vraagje

Bericht door VerliefdeApen » 23 apr 2018, 13:09

Onze trabi loopt niet meer stationair. We reden heuvel op en moesten stoppen om voorrang te verlenen. Toen viel de motor uit. Eerst dacht ik dat de benzine op was en daarom de benzine kraan op reserve gezet. Trabi starte meteen en we reden door. Toen merkte ik dat hij niet meer stationair wil lopen.

Als de trabi koud is en je start op de choke loopt hij wel stationair. Als ik het goed heb hebben wij een HB28 1-1 Carburateur eronder zitten.
Aangezien ik geen kaas heb gegeten van de carburateur wil ik even jullie hulp inschakelen.

Zou het te maken kunnen hebben met een verstopping? Rijden doet hij nog goed zolang je maar gas blijft geven.

Trabantenaar
Contacteer:

Re: Stationair en carb vraagje

Bericht door Trabantenaar » 23 apr 2018, 13:34

Kan een verstopping zijn van de stationairsproeier of een van de onderdelen die ermee te maken heeft.
Verder kan het ook te maken hebben met valse lucht.

Loopt ie op de choke wel stationair?

Een reserve carb is overigens een handige investering voor de toekomst.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 apr 2018, 15:50

Nu het ineens een stuk warmer is, is de lucht ook meer uitgezet en zitten er minder zuurstofmoleculen in een liter lucht. Dat kan al een simpele oorzaak zijn. Ik neem aan dat het luchtfilter inmiddels al op de zomerstand staat? (pijp naar de tank)
VerliefdeApen schreef:...Als ik het goed heb hebben wij een HB28 1-1 Carburateur eronder zitten.
Aangezien ik geen kaas heb gegeten van de carburateur ...
Dat blijkt, want die bestaat niet.
Een enkele oerversie daargelaten is de aanzuigbuis van alle tweetakttrabantcarburateurs 28 mm.
Ook zijn ze allemaal Horizontalstrom, daar staat de H voor.
Ze zijn begonnen met een serie "Blockvergaser" herkenbaar aan, jawel, de B. Die ging van 1 t/m 4, met ondernummering, en de Blockvergaser hebben allemaal een vierkant vlotterkamerdeksel.

Het laatste type carburateur is de spaarcarburateur, de 28H1. Wel horizontaal, maar geen blok meer. Standaard vanaf juli 1984. De 28H1 heeft een langwerpig vlotterkamerdeksel en een complex stangengedoe aan de andere kant van de luchtbuis.

Als je je Duits wilt ophalen, is hier een gedetailleerd carburateuroverzicht (pdf) en zijn hier wat meer teksten om je in te lezen. :ugeek:

Vanaf de 28HB3 zit de Leerlaufgemischregulierschraube* schuin boven de vlotterkamer en is daardoor goed bereikbaar met een platte schroevendraaier. Je kunt daar eens aan draaien maar tel wel het aantal (halve) slagen dat je naar links of rechts draait (en schrijf dat voor de zekerheid op). Linksom is meer lucht.
Je zou dit luchtkanaal eens met carburateurreiniger kunnen schoonspuiten, ik heb zo een lamme motor weer eens wat pit teruggegeven. Draai de Leerlaufgemischregulierschraube helemaal naar rechts tot die niet verder gaat en tel het aantal (halve) slagen. opschrijven. Dan de schroef helemaal eruit, carb-reiniger erin spuiten, schroef weer helemaal erin en dan het aantal (halve) slagen weer terug draaien. Proefrijden en bij warme motor wat in of uitdraaien tot die mooi stationair loopt.
Tip: leg iets onder de auto waarop je zo'n schroef makkelijk kunt terugvinden want de eerste keer kukelt die geheid op de grond en het ding is van koper, dus dan heb je niets aan een magneet.

Wat ook geen kwaad kan is met die spuitbus carburateurreiniger de vlotterkamer eens vol spuiten.
Kraantje dicht en de vlotterkamer leeg rijden. (Alternatief spuit je bij stationair draaien wat carb.reiniger of benzine op de pakkingen tussen carburateur en motor. Gaat die ineens sneller draaien, dan zuigt de motor daar valse lucht aan.)
Benzineslang aan de carb loshalen, reiniger erin spuiten en slangetje weer erop. Even laten inwerken en dan de de kraan weer open zodat er weer benzine (met olie) in de vlotterkamer stroomt.

*Leerlauf is stationair; Gemisch is hier het benzine-lucht mengsel en dat laat zich dus regelen met die schroef. Zo kom je wel aan je scrabblepunten.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 23 apr 2018, 20:42

Ik gok ook een verstopte sproeier!

VerliefdeApen

Bericht door VerliefdeApen » 24 apr 2018, 10:09

Mijn excuses, ik bedoelde een 28 H-1, dat staat op de zijkant van het vlotterbakje.
Hij heeft met de warmte prima gereden de hele week. Het bouwjaar is 1974.

Als de Trabi koud is en je start met de choke dan loopt hij prima stationair. Na het leesvoer doorgelezen te hebben gok ik ook op een verstopte sproeier.
Kan ik dit oplossen zonder de hele carburateur eraf te schroeven?

Het trucje met remmenreiniger werkte niet, dus hij heeft geen last van valse lucht.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 apr 2018, 12:01

Heb je al gestoeid met een bus carburateurreiniger en die twee andere opties geprobeerd?
eeuwige_student schreef:Ik gok ook een verstopte sproeier!
LOL, dat ding is een en al sproeier.

Enfin: koud met choke loopt hij wel stationair, warm zonder choke niet. Zoals Trabantenaar al stelde, ligt een verstopte stationairsproeier dan voor de hand. Die zit hier achter nummer 15.
Afbeelding
en ook in het schematisch overzicht is het nummer 15
Afbeelding (bron: Müller, Der Neue 28H1-1)

Nou moet je als leek niet die verzegelde schroeven eruit halen, want dan krijg je het zelf nooit meer goed. Maar via waar je wel bij kunt, kun je al een heel eind komen.
Zoals je ziet zijn er verbindingen met de stationairluchtsproeier 16, de mengschacht (Mischrohr) 7 en de Umgemischschraube 22. Laatstgenoemde is die Leerlaufgemischregulierschraube waar ik het hierboven al over had.
Als je de aanzuigkrommer eraf haalt (In de auto heb je daar nèt genoeg ruimte voor) zie je nummer 16 bovenin de aanzuigbuis zitten.
Met de krommer los of eraf laat zich ook het vlotterkamerdeksel een stuk makkelijker verwijderen en dan kijk je zo in de mengschacht 7.
En hoe je de boel achter de stationairstelschroef schoon spuit, had ik hierboven al beschreven.

Goede kans dat je door hier -op en in alles waar je nu bij kunt- met carburateurreiniger in de weer te gaan, het probleem indirect toch (voorlopig) oplost.
Komt het te vroeg weer terug, moet je toch even contact opnemen met een steunpunt of iemand als Joachim Trommler in Kevelaer.

Attentiepunt is wel de (tere) vlotter, zowel bij het uit- als inbouwen.

VerliefdeApen

Bericht door VerliefdeApen » 24 apr 2018, 16:47

Dank je wel voor de heldere uitleg!

Dat schoonspuiten kan dat ook met remmenreiniger? of moet dat echt met carburateur reiniger?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 apr 2018, 18:09

Vergeleken met carburateurreiniger is remmenreiniger kinderlimonade.
Als je al die moeite neemt (je bent zo een paar uur verder), investeer dan ook in zo'n spuitbus met het juiste spul.

Carb.reiniger is duidelijk duurder, maar er zit ook een flinke druk in zo'n bus; die kracht helpt ook bij het schoonmaken. Wees er dan ook zuinig op en gebruik het niet om 'effe' wat anders dat ook met een natte lap had gekund schoon te maken.

Carburateurreiniger lost bijv ook restjes lak (uit de tank) op, maar ook de lak die moet blijven zitten. Let daar dus ook op.

Oh, en probeer (uiteraard op een diervriendelijke wijze) aan een lange kattensnorhaar te komen. Die zijn ideaal om een verstopte sproeier door te prikken, voor zover je er aan de auto aan komt)

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 24 apr 2018, 18:24

ff ultrasoon laten reinigen (stuur maar een berichtje, ik kan het evt voor je doen)
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 apr 2018, 18:34

Het punt is dat onze 'apen' dat "effe uitbouwen" van de hele carburateur willen vermijden.
maar als het boven beschrevene geen soelaas biedt, is dat inderdaad een volgende stap.

Plaats reactie