Pagina 1 van 1

Brandstofleiding en KMVA: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 16:47
door Super5Devil
Heeft er iemand een duidelijke foto van hoe de brandstofleiding van de benzinekraan naar de MVBA-Geber loopt en van de MVBA-Geber, naar de carburateur? Modeljaar 601 '87.

Bij mij loopt de brandstofleiding nu op een heel onlogische manier voor de ventilator langs en ik moet hem met een tiewrap met wat zachte voering (tegen doorschuren) op zijn plek houden, anders gaat hij de hakselaar in.
Kan niet de bedoeling zijn volgens mij.

Tevens een andere vraag. Waar kan ik beste een brandstoffiltertje plaatsen? Zo dicht mogelijk bij de tank, net na de Y-splitter of zo dicht mogelijk bij de carburateur? Ik zou zeggen, zo dicht mogelijk bij de tank, maar ik hoor ook dat men hem liefst zo dicht mogelijk bij de carburateur heeft zitten, zodat ze zeker weten dat er niks meer uit de leiding los komt, na het filteren.

Graag jullie bevindingen en foto. Alvast dank!

Re: Brandstofleiding 601: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 17:09
door ruton
Bedoel je het Mäusekino? De KMVA-geber? Kraftstoff MomentanVerbrauchsAnzeiger?
Die moet van onder de Geber in en dan gaat die van opzij naar de carburateur. Anders geven de LEDjes verkeerde waarden.

En een filter plaats je nergens, want dat remt de doorstroom. Je maakt 'gewoon' elk jaar de tank en de kraan even schoon. Als een filter echt zo heilzaam was, had dat er wel af fabriek in gezeten.

Wat wel zaak is, is dat de leiding (en dan vooral het gedeelte tussen de ontluchting ( de T-splitsing) en de Geber niet te lang is. Idealiter valt de benzine zo recht mogelijk naar beneden, wat erop neer komt dat de lus onder de Geber zo klein mogelijk moet zijn.

Re: Brandstofleiding 601: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 17:38
door Super5Devil
MomentanVerbrauchsAnzeiger bedoelde ik, maar anders afgekort hahaha.
Oké, bij mij geeft hij zo te zien wel goede waarden, maar gaat hij er inderdaad andersom in en uit.
Of zou het hele ding op kop hangen?
Dat beugeltje waar hij aan zit, is dat een twee keer geknikt?
Maar dat er dus eea raar zit, klopt dus! :-)

Re: Brandstofleiding 601: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 17:39
door Super5Devil
Klopt niet, maar is zo

Re: Brandstofleiding 601: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 18:42
door ruton
WHIMS 3.07
Afbeelding

En zo hoort dat beugeltje er uit te zien:
Afbeelding

Dat driehoekige stuk tussen de twee knikken moet met de lange kant naar boven zodat de Geber ondanks de schuine wielkast toch rechtop staat.

Meer over de KMVA in draadjes op het Duitse Trabantforum, het Pappenforum en bij TrabiTechnik.

Mocht je het ding om wat voor reden even niet in de benzinestroom willen hebben, verbind de in- en uitgang dan met een stukje benzineslang, anders zal de Anzeiger door de aangezogen lucht in de Geber voortdurend in het rood staan en dat is verdomd zenuwachtig rijden, zeg ik je.

Re: Brandstofleiding 601: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 19:45
door Super5Devil
Dan lijkt toch alles erop te wijzen, dat het enige dat verkeerd zit, de brandstofleidingen zijn. Die zitten andersom.
Plaatsing beugel en KMVA-Geber is goed, bij op kop zou de ene leiding anders omhoog wijzen, wat niet zo is.
Raar, want de Anzeiger doet het prima. Of dat is gewoon toeval.
Ik zal de leidingen eens wisselen. Kijken wat het dan doet.
Ik zal het antwoord even melden als ik meer weet.

Re: Brandstofleiding 601: hoe geplaatst?

Geplaatst: 18 sep 2018, 20:00
door ruton
Misschien was je altijd tevreden met een verkeerde led-ifo, maar wist je dat niet...

Als de Geber ooit van de beugel is losgehaald en andersom erop is geschroefd, is de effectiviteit in de Anzeiger natuurlijk ook anders. Als je zo'n ding open schroeft (WartburgPeter heeft dat hier ooit gedaan), dan zie je dat het tandwieltje een richting heeft.

Nou heeft een B-1000 cq. 353-Geber wat meer poppenkast eromheen (twee ronde dingen op een plaatje), maar de essentie moet wel hetzelfde zijn.