Brandstofkraan

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
even002

Brandstofkraan

Bericht door even002 » 15 dec 2018, 16:16

Beste trabanters,

Misschien heeft iemand hier wat aan.

Ik wil mijn trabant zo origineel mogelijk houden, maar sommige dingen zijn gewoon zo handig dat ik toch heb besloten een aantal dingen te modificeren. Één van die dingen is de brandstofvoorziening.
Naast het plaatsen van een benzine vlotter en een meter heb ik het kraantje vervangen door een ander (minder storingsgevoelig) type.
Aangezien ik een automatische elektrische sluiter heb gemonteerd tussen de leiding (nooit meer vergeten de benzine af te sluiten), wilde ik de uitgang onder de tank zo hoog mogelijk hebben, dit voor een betere doorstroming.
Nu ben ik er achter gekomen dat de aansluiting op de tank een m16 x 1 draad heeft, en dat deze ook wordt toegepast bij veel brommers.
Het probleem alleen met veel brommerkranen is dat deze te kleine diameter (te weinig doorstroming van de benzine) hebben.
Na veel zoeken, en daarom deel ik dit ook, heb ik een uitstekende vervanger gevonden.

Dit zijn de gegevens:

Merk OMG
Aansluiting : M16x1 (links en rechts draaiend)
Slang aansluiting: 8mm
product nummer: 15399A
EAN nummer: 4056144072164

Kraantje kost ongeveer € 7,50 (in Nederland)
Bijlagen
31kN8LTPNjL._SX355_.jpg
(5.51 KiB) Nog niet gedownload

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Brandstofkraan

Bericht door Trabantenaar » 15 dec 2018, 16:40

Met iets verder zoeken, kwam ik op een ander exemplaar.
De 15399 is beter geschikt (dus zonder A) Die heeft namelijk wel een waterzakje, zoals op de Trabant hoort te zitten.

Dat is een reproductie van de exemplaren die bij Simson en MZ zijn gebruikt (ook DDR dus)
Betrouwbaarheid zal dus niet veel verschillen met origineel.
Wat ik me echter afvraag is of hier wel een reservestand op zit en of die bedienbaar is met de verlenging die in latere trabanten is geleverd.
Daarnaast vraag ik me af of de doorstroomcapaciteit hetzelfde is. Er zijn immers niet voor niets 2 verschillende gebruikt in de DDR (als ze geld konden besparen deden ze dat)

Prijs is ongeveer gelijk
https://www.ebay.de/p/OMG-15399/20017014299
https://www.ebay.de/itm/202409213215

Modificatie (gericht op toekomst) is wel goed op zich. Maar ik zou op zit moment alleen een paar kranen inslaan om wat op voorraad te hebben, dan te modificeren. Op het moment zijn de meeste onderdelen goed verkrijgbaar.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

even002

Bericht door even002 » 15 dec 2018, 16:58

Hoi trabantenaar,

Heb je ook gezien dat deze versie (met waterzakje) een kleinere aansluiting heeft van 6 mm.

Vr. Groet,

Frans Even

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 15 dec 2018, 17:28

even002 schreef:Heb je ook gezien dat deze versie (met waterzakje) een kleinere aansluiting heeft van 6 mm.
De standaardaansluiting is ook 6mm voor zover ik weet.

In elk geval zijn de inwendige componenten als het goed is vrijwel gelijk aan het A model.

Edit: de MZA 15730 heeft ook een 6mm aansluiting maar met verwisselbare tuit. Het is echter een verzie zonder fernbedienung.
MZA en OMG gebruiken vrijwel dezelfde onderdeelnummers bleek toen ik verder zocht.
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 dec 2018, 20:39

Wat voor storingen had je dan bij je kraan, want ik vind 't wel meevallen.

Im mijn ervaring zijn benzinekraanproblemen bijna altijd wel terug te voeren op versleten onderdelen of ondeskundige montage.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 16 dec 2018, 00:29

Mij zijn ook niet echt veel storingen bekend. Ik dacht eerst dat je door het electronische ventiel de kraan zou weghalen, maar vervangen door een andere kraan zi ik niet zosnel een voordeel in.

huub

Bericht door huub » 16 dec 2018, 15:01

Ook nooit problemen met gehad.
Heb er genoeg in reserve, oud en nieuw, nooit nodig gehad....
Wel met de waterzak, die houdt niet zo van e 10 benzine.
Of als de kurken pakking verkeerd werd gemonteerd door een eigenwijze trabantrijder...

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 16 dec 2018, 19:39

E10 sowieso niet gebruiken
Er bestaan metalen waterzakjes als alternatief
En er bestaan rubberen pakkingen ipv de kurken. kurk is sowieso af te raden tegenwoordig ivm E5, wat wel standaard is.
Blijft alleen vreemd dat kurk niet tegen alcohol kan... (Wijnflessen zijn toch ook afgedicht met kurk?)
Maargoed je wilt geen benzinelekkage in je Trabant.
Dubbel zo taktisch...

huub

Bericht door huub » 18 dec 2018, 22:05

Geen E 10 ?
Ik rij al vanaf het begin met deze benzine. Meng zo rond de 1:40/1:50.
De goedkoopste Lukoil uit de omtrek. (Meeuwen/Guitrode ) ...
Iets anders krijgt ie niet....
Wel ga ik binnenkort eens de zuigers/cylinders cq kop bekijken of er krassen oid zijn.
Eens kijken of het allemaal zo erg is als men beweert.
Huub

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 dec 2018, 22:21

Bekijk anders van het voorjaar de carburateur eens. De vlotterkamer zou dan wel eens vol groene aanslag kunnen zitten.

Super98 (E5) kun je ook langer bewaren dan Euro95 (E10). En iets als Shell Ultimate (102 octaan) is nog helemaal zonder alcohol en ideaal voor de winterstalling*, maar het is onevenredig duur en als je iemand bent die wèl zijn portie aan belasting betaalt, zou je niet meer bij Shell moeten tanken tenzij je niet afrekent. Want je hebt het tenslotte al betaald.

*er schijnt voor dat doel ook zoiets als benzinestabilisator te bestaan.

Plaats reactie