Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
ruton
moderator

Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Bericht door ruton » 18 dec 2018, 19:36

Zie de foto's.
Tripodebak, dus het is de moeite.
Een penschroef (Stiftschraube G2-6) waar het voorste ophangrubber (Ovallager F1-2) mee vast zit is ooit op een sloperij eraf geknipt of geslepen.
Maar hoe krijg ik het restant er netjes uit?
Bijlagen
P1090627.JPG
P1090626.JPG

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Bericht door eeuwige_student » 18 dec 2018, 21:33

Ik denk:
Griptang,
Brander,
Gleuf in zagen, zodat het een schroef wordt.
Moer op lassen.

Als dat niet werkt, heb je nog de mogelijkheid om het met een klein boortje uit te boren zodat er een slagschroef in past en dan losdraaien.

huub

Bericht door huub » 18 dec 2018, 21:53

Ik zou ook gaan voor griptang oid.
Lukt dit niet direct.
Goed laten inweken met kruipolie, kan enige tijd duren, eventueel verhitten met kleine brander.
Meestal zitten deze m8 bouten/ draadstiften niet zo vast. Ik vermoed dat deze is afgebroken tijdens snelle demontage.
Succes

ruton
moderator

Bericht door ruton » 18 dec 2018, 22:12

Griptang heeft te weinig grip. De Pruusse vertelden me dat die stiften er degelijk in geperst zitten en dat kruipolie geen soelaas zal bieden. Deze stiften gaan door de wand van de bak heen, als je ze eruit krijgt, loopt de olie er uit.

Ik ga voor een moer erop lassen, maar dan wil ik de bak wel eerst leeg laten lopen. Alleen zit de aftapbout ook muurvast. Morgen eens met lucht proberen.
De docent op de lascursus zal wel opkijken dat ik weer met dezelfde bak aankom; eerder heeft hij al een nieuwe krul voor de schakelpook erop geTIGd.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 19 dec 2018, 01:38

Als het daadwerkelijk geperst is. ga je die er niet uit krijgen met een griptang. Eruit draaien dor een gleuf slijpen zal dus ook niet werken.

Enige wat je kan proberen is een moer er op lassen (kroonmoer op de kop met 2 kantelen eraf is ideaal) en met een poelietrekker eruit trekken en hopen dat ie er dan uit komt.

Anders zou ik gaan uitboren (niet volledig tot in de bak) en er draad in tappen zodat je er een bout in kan draaien.

Als die idd een gat geeft als je hem eruit hebt (door en door) zou ik het simpeler maken:
Bak uit elkaar en met een drevel hem eruit tikken van binnen uit.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 dec 2018, 01:46

Ik bedenk me net dat ik op het stompje ook een tapeind kan lassen. Dan moet ik wel iets verzinnen om de draad heel te houden en bij montage van het Ovallager zal ik iets van een afstandhouder (buisje) moeten maken en dat moet natuurlijk allemaal passen en stevig genoeg zijn.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 19 dec 2018, 18:13

Gelukkig heeft de luchtsleutel de aftapbout los gekregen. Zonder olie erin kan ik de bak tenminste ondersteboven houden zonder troep te maken. Bovendien gaan die tapeinden tot in het binnenste, dus indien gelukt, was het daar wel uit gaan lekken.
De olie was dan wel heel erg donker, maar de magneet had amper ijzervijlsel; dat is een goed teken.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 19 dec 2018, 23:53

ruton schreef:Gelukkig heeft de luchtsleutel de aftapbout los gekregen.
Heb je er een moer op gelast of hoe heb je er nog grip op gekregen?
Dubbel zo taktisch...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 dec 2018, 01:08

De Ingersoll-Rand 2131 (een marktplaatsmazzeltje) had met een zeskant 19 nog genoeg grip.
Dat was een binnen een tel gebeurd, die luchtsleutel is bijzonder krachtig.

Bak staat nu uit te lekken en vrijdag gaat die mee op cursus om een moer op het stompje te lassen. Misschien dat ik speciaal daarvoor nog een zwarte moer koop, die kunnen meer geweld hebben, heb ik begrepen.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 20 dec 2018, 02:10

Oh ik ben niet wakker merk ik. :?
Ik dacht dat je het stompje er op die manier af had gekregen. Maar het is dus de aftap - plug om de olie af te laten. :oops:

Eigenlijk horen die dingen maar net iets meer dan handvast te zitten.
(Bij mijn daily zijn de vul en aflaatplug van de bak een enorme maat inbus. Je begrijpt dat die onherstelbaar kunnen beschadigen als ze te vast zitten. Ookal heb je de juiste gereedschappen.
Oplossing is er eentje van een BMW monteren. Die hebben een uitwendige 6kant.
Ze staan er namelijk om bekend om olie te lekken, dus bij elke beurt die plug er uit om het peil te controleren als het lekt.)

Luchtsleutel is ideaal. Heb er net ook een gekocht :D Weliswaar een inferieur exemplaar aan die IR 2131, maar wel een goed begin.

Wat betreft de moer: Het is niet de moer, maar de las die het zwakste is. Als je wat kapot draait, is het de las.
Advies: neem gelijk een sleutel mee waarmee je hem eventueel los zou kunnen draaien.
Als die al te verdraaien valt, anders een omgekeerde kroonmoer met 2 verwijderde kantelen zodat je grip hebt met een poelietrekker

En gelijk op cursus uitproberen... Anders ben je straks thuis, tik je de moer eraf en kun je helemaal niks meer.
Dubbel zo taktisch...

Plaats reactie