Pagina 2 van 2

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Geplaatst: 20 dec 2018, 10:14
door ruton
Mijn compressortje moet wel een volle tank hebben om die sleutel zijn 542 Nm vooruit/746 Nm achteruit te laten geven (de IR2131 lust wel 764L/minuut), maar voor een eerste klap die een daalder waard moet zijn, gaat het.
En vastdraaien moet je er zeker niet mee doen. Niet alleen sloop je je velgen, maar onderweg krijg je de moeren niet los en heb je dus niets aan je reservewiel.
Ook die niet kapot te krijgen CP734 die je bij bijna elke bandenboer ziet is voor onze wielmoeren nog steeds veel te sterk.
Enfin, we zijn hier met een bak en een bout bezig.

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Geplaatst: 22 dec 2018, 00:46
door ruton
Update:
Eerst wat verschillende zwarte moeren gescoord bij Fabory.
Intussen mocht de allerlaatste olie uit de bak lekken.
Mijn lasdocent heeft een overmaat moer eromheen gelegd en met TIG het tapeindje goed warmgestookt en vervolgens materiaal toegevoegd.
P1090630.JPG
Hoewel ik zelfs een luchtsleutel en de hele santekraam mee had, kon dat allemaal mooi in de auto blijven liggen, want zodra de rode gloed eraf was, vroeg hij om een tang en draaide de moer met bout en al zo eruit. De truc bleek juist om niet te wachten totdat de boel weer was afgekoeld.
Het aluminium was ermee gecorrodeerd en er waren ook sporen van loctite te zien. Warm gaat dat blijkbaar beter los.
bout.jpg
Nu een nieuwe stift zien op te scharrelen.

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Geplaatst: 22 dec 2018, 20:35
door Trabantenaar
Gelukkig is die goed losgekomen. Toch draaien dus!
ruton schreef:De truc bleek juist om niet te wachten totdat de boel weer was afgekoeld.
Het aluminium was ermee gecorrodeerd en er waren ook sporen van loctite te zien. Warm gaat dat blijkbaar beter los.
Alu zet meer uit dan staal, bij dezelfde temperatuur.
Dus als je beide heet stookt door te lassen. Heeft het simpelweg veel minder grip.
Locktite brand je met zulke temperaturen ook gewoon kapot.
ruton schreef:Nu een nieuwe stift zien op te scharrelen.
Gewoon een draadeindje werkt ook hoor... of je last er onderin een prop in en gebruikt een bout voortaan?

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Geplaatst: 22 dec 2018, 21:41
door ruton
Als ik maar één bout wilde gebruiken, had ik dat stompje ook kunnen laten zitten. Dat voorste lager moet echt wel deugdelijk vast zitten, anders schiet de bak bij het gas geven omhoog. Moet je niet hebben.

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Geplaatst: 23 dec 2018, 00:46
door Trabantenaar
ruton schreef:Als ik maar één bout wilde gebruiken, had ik dat stompje ook kunnen laten zitten. Dat voorste lager moet echt wel deugdelijk vast zitten, anders schiet de bak bij het gas geven omhoog. Moet je niet hebben.
Er is een verschil tussen de woorden een en één ;)
Ik doelde op het gedeeltelijk dichtlassen van het gat en vervolgens een bout ipv een tapeind erin te draaien

Re: Getriebe: afgebroken stiftschraube verwijderen. Hoe?

Geplaatst: 23 dec 2018, 13:50
door ruton
Hoe had je gedacht zo'n tapgat aan de binnenkant dicht te lassen? Alsof dat het draad niet wegsmelt? En dan moet ik toch ook de helften van elkaar scheiden.
Nu kan ik de bak nog in elkaar laten zitten. Er kwam een dikke liter (dikke) olie uit: die is nog goed dicht. Met mijn voorraad en technische mogelijkheden is dat iets om te koesteren.

edit:
Eergister is de 'bout' er weer even terug in gegaan en heb ik er anderhalve liter HLP68 in gekiept. Alleen op deze plek een paar kleine druppeltjes. Dat valt t.z.t. bij het definitieve stiftje wel op te lossen met hennep of teflonband.