EBZA of elektronische ontsteking

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
even002

EBZA of elektronische ontsteking

Bericht door even002 » 26 mar 2019, 17:39

Hallo Allemaal.

Waarschijnlijk is dit onderwerp al eerder aangesneden, maar het gaat mij vooral om de ervaringen van gebruikers.
Na (tijdens) de restauratie van mijn trabant ben ik gelijk overgegaan naar een elektronische ontsteking.
De ontsteking bestaat uit een printplaat die op de plaats van de oude ontsteking/contactpunten plaat past.
De voorontsteking blijft behouden, aangezien dit type dit niet overneemt.
Afbeelding

De duitsers hebben een mooie naam voor het type dat wel de voorontsteking overneemt : kennlinien zundung.

Er zijn behoorlijk wat varianten in de handel, die technisch het zelfde zijn als mijn gemonteerde ontsteking, maar waar de voorontsteking niet meer nodig is!!!! lijkt mij toch niet gewenst, en geeft waarschijnlijk ook problemen.
Afbeelding

Nu zit ik te denken aan een EBZA ESE-2H, dus de ontsteking zoals na september 1985 standaard op de Trabant werd gemonteerd.
Maar vergis ik me nu, of heeft deze ontsteking ook geen toerental afhankelijke ontstekingstijdstip?

Wie gebruikt deze EBZA ESE-2H? En wat is de ervaring hiermee?

Alvast mijn dank.

ruton
moderator

Re: EBZA of elektronische ontsteking

Bericht door ruton » 26 mar 2019, 20:50

Al gekeken op http://www.trabitronic.de/ ?
Je kunt misschien het montagegat wat langer maken zodat je het plaatje kunt verdraaien.
De gewone EBZA heeft inderdaad een apart plaatje voor cilinder 2. : http://trabitechnik.com/index.php?page= ... 68&lang=de

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 26 mar 2019, 23:11

Ik rij al jaren met een EBZA. De kilometers vallen tegenwoordig echter wel mee. In de andere zitten gewoon puntjes. Die hebben iets meer onderhoud nodig. Het voordeel is echter dat als een EBZA stuk is, deze echt stuk is en puntjes weer zijn te maken.

Maar een EBZA heeft geen vervroeger. Deze doet zijn werk alleen bij het starten en is in het Nederlandse klimaat eigenlijk niet nodig. Zowel bij 12 en 6 volt trabanten heb ik die in het verleden ook vaker weg gehaald, zodat ik de ontsteking makkelijker kon afstellen. De vervroeger van een trabant moet je dan ook duidelijk niet zien als toerental afhankelijk, maar gaat met een beetje snelheid al op maximaal. Met de modernere varianten heb ik geen ervaring.

even002

Bericht door even002 » 27 mar 2019, 11:39

Bedankt eeuwige student,

Ah, daar heb ik wat aan. Ik was in de veronderstelling dat de voorontsteking in het gehele toeren bereik werd bijgeregeld.
Ik ga me daar even verder in verdiepen. Dan zal de printplaat zonder voorontsteking ook voldoen, want deze doet het zelfde als de bekende EBZA.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 27 mar 2019, 11:43

Geen dank. Ik heb altijd begrepen dat dit voornamelijk als starthulp bij 6 volt trabanten was ontwikkeld. Mogelijk dat het bij hele lagen toeren nog iets doet, maar het is verwaarloosbaar. Vandaar dat de ebza het niet heeft.

Plaats reactie