bipode/tripode

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
trabifan

bipode/tripode

Bericht door trabifan » 08 apr 2019, 14:00

Nou kom ik zo af en toe de term bipode- of tripode versnellingsbak tegen.
Ben al eens aan het zoeken geweest op het forum maar niet kunnen vinden wat het nou betekent.
Bi is volgens mij 2 en tri lijkt mij 3.
Zal niet heel ingewikkeld zijn maar ik weet het niet :| .

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: bipode/tripode

Bericht door Trabantenaar » 08 apr 2019, 14:34

Bi is idd 2
Tri is idd 3

Maar om het verschil aan te duiden, moet je naar de aandrijfassen kijken:
Bipode heeft een scharnier met 2 lagers aan de bakkant (praktisch gezien is het er zelfs maar 1)
Afbeelding

Tripode heeft een scharnier met 3 lagers aan de bakkant
Afbeelding
(nummer 10)

Naast dit verschil heeft Bipode heeft nog wat verschillen:
geen homokineten aan de wielkant, dat heeft Tripode wel. Bij Bipode is er een variant op de cardankoppeling gebruikt.
Bipode is luidruchtiger en kan in principe minder goed kracht overbrengen. Daarnaast zijn beide scharnieren meer aan slijtage onderhevig dan bij de tripode het geval is.

De bak heeft daarom dus ook een andere montage. Het ombouwen van Bi naar Tri is wel mogelijk. Maar hiervoor moet het differentieel uit elkaar.
https://www.ldm-tuning.de/en/artikel-6356.htm (bipode)
https://www.ldm-tuning.de/en/artikel-663.htm (tripode)
Dus in principe zou je een bipode bak als reserve kunnen aanschaffen, waar je dan 2 tripode delen in monteert. Maar tripode bak zoeken is hoogstwaarschijnlijk stukken goedkoper...

De wijziging heeft rond april 1984 plaatsgevonden.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 apr 2019, 14:38

Je hebt eigenlijk het antwoord al gevonden.
Afbeelding
De bipode-aandrijfas met "Scharniergelenke (Op tekening F17 hierboven nr 26)" werd in 1984 opgevolgd door de tripode-aandrijving met 'Gleichlaufgelenkwellen'.
De term bipode slaat vooral op het uiteinde dat in de bak steekt: de Gelenkbolzen 32 en de twee Gleitsteine 31 die er overheen geschoven zitten.
bipode kelk.jpg
Bijgevolg zitten er in de versnellingsbak twee sleuven in het Vorderachswellenrad (G18-7).

biopdenaaf.jpg
(15.08 KiB) Nog niet gedownload
Een trabant met bipode-aandrijving is van buiten eenvoudig te herkennen aan de naar buiten uitstekende naaf (F17-2) met een kraag waar je de bipode-naaftrekker op kunt zetten.
De asstomp, die in die naaf gaat (hierboven F17-25) is aan het uiteinde conisch. Hij zit vast met een 36mm moer en is geborgd met een borgblik

En nu ik wil beginnen aan de tripode-uitleg, zie ik dat Trabantenaar me al voor is...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 apr 2019, 14:48

Vorderachswellenrad tripode.jpg

Het Vorderachswellenraad van de tripodebak heeft drie sleuven en de aandrijfas eindigt met een soort lintwormenkop (die drie naaldlagers, nummer 10 bij Trabantenaar).
tripode naaf+trommel.jpg
Van buiten kunt je de tripodeaandrijving herkennen aan een kraagmoer 32 op een naaf die niet uitsteekt, maar juist een kommetje vormt. De asstomp van de tripode-aandrijving is cilindrisich.

trabifan

Bericht door trabifan » 09 apr 2019, 12:07

Oke, helemaal duidelijk. Dank voor jullie snelle en zeer duidelijke uiteenzetting.
Ik weet nu dat mijn Trabant dus een Bipode bak heeft. (naar buiten stekende naaf met kraag).
Ombouwen naar Tripode betekent dus dat er ook andere naven gemonteerd moeten worden.
Had hier geen plannen voor maar ben blij dat ik het nu weet.
Je weet nooit of het nog eens van pas komt.
Nogmaals bedankt...

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 apr 2019, 12:53

trabifan schreef:
09 apr 2019, 12:07
Ombouwen naar Tripode betekent dus dat er ook andere naven gemonteerd moeten worden.
bak, complete assen, naaf, kraagmoer.

Tenzij je raceplannen hebt of anderszins extreme belasting van plan bent (woeste rijstijl) zou ik de ombouw naar tripode pas overwegen wanneer de huidige bipode totaal versleten is.
Blijf wel goed smeren.
Daarbij kan het geen kwaad om de hele as eens uit te bouwen, schoon te maken en van vers vet te voorzien, vooral op de contactvlakken.

Wat de asrubbers betreft: het schijnt dat de originele DDR-rubbers zelfs nu nog beter houden dan nieuwe Nachproduktion, als ik de ervaringen op Pappenforum.de mag geloven. Ik kan me berichten herinneren dat nieuwe vervangrubbers er binnen twee jaar slechter uitzagen dan de originele toen ze na dertig+ jaar werden vervangen.

trabifan

Bericht door trabifan » 11 apr 2019, 15:17

Haha, nee geen raceplannen. Ben tegenovergesteld, zeer rustige rijstijl.
Rij veel 's-nachts, i.v.m. mijn werk en dat vind ik heerlijk. Lekker rustig over B-weggetjes zonder opgejaagd te worden door andere weggebruikers.
In ieder geval bedankt voor deze nuttige aanvulling.

Plaats reactie