Inhouden met licht aan

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1527
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door Trabantenaar » 04 jun 2019, 14:35

Op een of andere manier zag ik bij het reageren de symbooltjes niet erbij staan. Maargoed bobine dus.
Niet de meest ideale plek om te meten.

Minpool van de bobine hoort te knipperen als je er een lampje op zet.
Dat is ook de reden waarom je maar ongeveer de helft van het voltage leest.
Je multimeter is niet zo snel met meten en pakt dus een gemiddelde tussen aan en uit. Niet het verschil.

Ja accu geeft een normaal voltage. Dus ik verwacht dat je laadsysteem goed is

Voltage meet je over de accu of over een component.
Als je over een kabel meet. Krijg je hooguit het spanningsverlies over de kabel al dan niet inc het component wat er tussen zit.
Dat kan wel in bepaalde gevallen uitsluiten of de kabel een te hoge weerstand heeft of niet maar dit meet je dan met de weerstand instelling en niet met de voltage instelling.

Ik weet niet hoe je precies gemeten hebt. Dus ik kan eigenlijk geen conclusies of opties eruit halen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4133
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door eeuwige_student » 04 jun 2019, 19:40

Als de plus van de bobine 13,7 volt heeft, zou dat genoeg moeten zijn. Dus ik kan alleen concluderen dat deze meting niet de oorzaak aangeeft.
Weet je zeker dat die dan inhoud? Heb je een elektrische kraan ingebouwd?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1527
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door Trabantenaar » 04 jun 2019, 20:03

eeuwige_student schreef:
04 jun 2019, 19:40
Weet je zeker dat die dan inhoud? Heb je een elektrische kraan ingebouwd?
Of een extra benzinefilter? ;)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door ruton » 04 jun 2019, 21:26

Als je met een bak rallyeverlichting wilt kunnen rijden, is er wellicht een zwaardere dynamo nodig.
Ab Werk volstaat de dynamo voor de standaardverlichting en de DDR radio aan.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4133
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door eeuwige_student » 04 jun 2019, 21:52

Ik lees even terug, groot licht en mislampen. Wat voor weer was het toen? Ik kan me herinneren dat ik een keer bij zeer nat weer lekstroom kreeg omdat de bedrading van de ontsteking door de v-snaar kapot was gegaan. (Zat niet via het klemmetje onder aan de cilinder en het gat onder de ventilator).

Kombiarjen
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2019, 09:03

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door Kombiarjen » 04 jun 2019, 23:23

Ja, misschien vraag ik ook gewoon teveel van de dynamo.
Het was gewoon mooi droog weer, dus dat zal het niet zijn. Zit verder geen electrische kraan of extra filter tussen. En zowel de kraan als de caburateur is net schoon. Dus ik denk dat ik ermee moet leren leven, of opzoek moet naar een zwaardere dynamo.
En, ach hoevaak rij je ook met zoveel licht aan.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1527
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door Trabantenaar » 05 jun 2019, 00:05

waarom loop je het electrische systeem niet na?
als je accu rond de 14 volt blijft meten met verbruikers aan en motor lopend op stationair of verhoogd toerental is de dynamo gewoon nog in orde en houdt ie het gewoon bij wat betreft het verbruik.
Problemen komen dan vanuit je bedrading en massa aansluitingen.

Waarom: De dynamo zit in principe rechtstreeks (met een aftakking naar de startmotor) op de accu. Motor-massa zal ook goed zijn want die maakt het cirkeltje rond van dat circuit.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

huub
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door huub » 07 jun 2019, 22:16

Hallo Arjan

Mijn vermoeden is, wanneer ik je problemen goed begrepen heb, dat de EBZA niet goed meer functioneert.
Een of beide bobines krijgen te weinig spanning. Waarschijnlijk een bobine. Er vanuit gaande dat de bougies, bobines en de 28HB 4 - 1goed zijn.
Wanneer je de auto start dan heb je een rijk mengsel en dan merk je een zwakke vonk niet.
Dat openbaart zich wat later tijdens de rit...Wanneer de boordspanning belast word....
Ik weet niet of je bekend bent met de EBZA en zijn werking .
In de EBZA zitten weerstanden om de stroom te begrenzen wanneer de bobine kortsluiting zou maken.
Zonder deze weerstanden zouden de hoogspanningstransistoren meteen sneuvelen. ( Komen uit de oude doos TV hoogspanningscircuits..)
Weerstanden die flink belast worden gaan in de loop der tijd verlopen. Het komt voor dat de waarde 2 tot 3 keer hoger is geworden.
Ook komt het voor dat wanneer je de Trabant op contact laat staan en je accu volledig leeg is getrokken, de waarde van de aangestuurde weerstand al is verlopen en goed heet geworden....
Wanneer je rechtstreeks op de bobines meet moet je een 12 V. hebben, is dit lager dan is het verdacht.
Maak je de EBZA open dan kun je de spanning voor en na de begrenzingsweerstand de meten. En wat nog beter is de ohmse waarde van de weerstand meten. De waarde staat op de weerstand gedrukt..
Succes
Huub

Kombiarjen
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jun 2019, 09:03

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door Kombiarjen » 08 jun 2019, 17:27

Ah, dank je wel huub. Ga er eerdaags weer ff naar kijken. Niet echt de tijd meer gehad.

huub
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 nov 2010, 21:26

Re: Inhouden met licht aan

Bericht door huub » 08 jun 2019, 21:23

Hoi Arjan
Succes met het vinden van de oplossing.
Trouwens:
De waarde van de weerstand is 47 Ohm, zitten parallel, dus meet je 23 Ohm.
Deze kun je er makkelijk uit solderen. ( Evenals de rest van de componenten )

Plaats reactie