Het is nu 16 dec 2017, 18:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 jan 2017, 09:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 21:17
Berichten: 1137
Woonplaats: bocholtz
ruton schreef:

Leuk stukje om te lezen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 00:39 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Ik heb een leuke grap gevonden.
Afbeelding Michelin heeft de XAS, met het bekende asymmetrische slangenprofiel. Prachtige band, maar twee tot vierhonderd euro het stuk is toch wel een beetje veel van het goede, ook al heeft de 155HR13 met 1775mm een nagenoeg perfecte afrolomtrek.

Kom ik ineens dit tegen:
Afbeelding AfbeeldingDe Retro classic 001 Voor de 13" velg weliswaar alleen als 155/80 te krijgen, maar wel onder de zestig euro. (En via billiger.de vond ik hem voor 41,-!)
In 13" is hij niet met whitewall te krijgen, maar op dat plaatje zit de velg er in elk geval goed om in gefotoshopt.
Deze band heeft geen EU-bandenlabel. Het lijkt erop dat dat 'Retro' een sublabel van Nankang is.
zie ook het volgende verhaal: https://citroenclassics.wordpress.com/2 ... -d-models/
Afbeelding
Nederlandse snoekrijders waren van de Nankang echter niet onder de indruk, maar dat waren ze van Vredestein ook niet.
Op een Duits snoekenforum (blz 2) valt te lezen dat de binnenkant van de Nankang wat ruw was, zodat de binnenbanden gingen schuren.
Maar een snoek is geen trabant.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 02:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 974
Woonplaats: Echt
Ik denk dat dat, zeker bij de achterwielen, bij een trabant nog een stuk problematischer zal zijn vanwege het camber.

Wat je trouwens ook kan doen. Is de originele binnenkant van de velg om laten lassen op een nieuwer exemplaar, waardoor dat hele binnenbandenverhaal vervalt.
Qua uiterlijk zal het wellicht iets schelen omdat het velgbed wat anders wordt. Maar wellicht is het wel mogelijk.

Wat jammer is dat men een nieuw presterende band verwacht met een oud profiel.
Afgezien van eventueel verbeterde vulkanisatieprocessen zal de band net zo presteren als de bandjes hoe ze vroeger werden geleverd.
Dat men er sus niet positief over is, kan ik me voorstellen. De verwachtingen zijn te hoog. Terwijl ze eigenlijk laag moeten zijn.

Wat je kunt verwachten is een band die wellicht iets beter presteerd dan de originele ouderwetse banden met dit profiel. maar niet dat het goed presteerd, want dit profiel is niet voor niets afgeschaft.
Dit geld overigens voor zowel de michelin als de nankang/retro versie. Waarbij je bij de laatste wellicht helemaal ondermaatse kwaliteit kan verwachten.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 22:40 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Een vierseizoenenband met nog een beetje darmachtig profiel bij de regengoten, zodat die niet zo strak recht ogen is de Matator MP61 Adhessa (G-C-71dB):
Afbeelding
Matador is een tak van Continental.
Met net boven de veertig euro voor een 155/70R13 niet te duur.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 02:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 974
Woonplaats: Echt
https://www.banden-pneus-online.nl/auto ... -75-t.html

Dat kan dus ook nog goedkoper ;)
Inc montage kom je dan ook rond de 50e per band uit.

Maar bij staaltjes kun je nog zelf met een bandenlepel aan de gang eventueel. Zeker als je losse velgjes hebt, hoef je alleen een emmertje bandenvet te kopen (kost hooguit een tientje en je kunt er een hele hoop bandjes mee doen) en losse ventieltjes (die kosten nog geen euro per stuk, of je koopt ze per bulk van 50/100 voor enkele euro's)
alleen voor het balanceren hoef je dan een paar euro per wiel neer te leggen bij de bandenboer ;) En als je echt geld wil besparen kun je ook dat nog zelf doen in principe (maar dan moet je zelf gereedschap voor maken)
En als je denkt dat je je velgen ermee sloopt: waarom zou een bandenlepel dan bandenlepel heten? Voor er apparaten waren gebruikte men die dingen ook altijd (en nog)

Moet zeggen, interessant bandje. al ben ik niet zo kapot van continental persoonlijk. Maar all seasons voor dat geld is eigenlijk wel interessant voor de trabant.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 14:03 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Trabantenaar schreef:
Maar all seasons voor dat geld is eigenlijk wel interessant voor de trabant.
Dat zat ik dus ook te denken. Die hele partij velgen laten richten en stralen/schoeperen/poedercoaten heeft een lieve cent gekost. Het heeft mij gedwongen nog eens na te denken over de bandjes.
Intussen is bovendien gebleken dat de tacho van de P60K met die 155/80 Falken 535 juister aangeeft dan die van de 601K en sinds ze ook het voorspoor weer gericht heeft, rijdt ze momenteel lekkerder dan de 601K. (Of is het gewenning?)
In dat geval kan ik toch beter de Schlitzvelgen met 535-banden gewoon onder de P60 laten zitten, temeer omdat de P60 qua verwarming, ruitenwissers en spiegels echt geen regen- of winterauto is.

Dan is de wens tot een historisch maar prijzig setje van Heidenau voor de P60 ook een stuk minder dringend en kan ik me beperken tot de keuze voor een zeer goed presterende zomerband (de Falken 832 ecorun) of even verder zoeken naar een mooier cq stoerder profiel, waarbij je al gauw bij de vierseizoenen of winterbanden eindigt.
Prettige bijkomstigheid van deze Matator MP61 Adhessa is dat het profiel wel een richting heeft, maar niet zo prominent als menig andere waar je een duidelijke V in het profiel ziet.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 05 dec 2017, 02:00 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Hmm, in Japan worden die Falken 535 met dat mooie profiel nogal eens zgan aangeboden... https://translate.google.com/translate? ... 535/26318/

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 10 dec 2017, 17:16 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Weer wat dichter bij huis: LDM-tuning biedt van Pneumant in 145/80R13 zowel een
zomerband PN250 voor €46,80 AfbeeldingAfbeelding (beoordelingen)

alsook een
winterband P100 voor €49,80 Afbeelding Afbeelding aan, die ik bij Pneumant zelf niet kan vinden. Noch de maat, noch het profiel.

Goed mogelijk dat die PN250 de laatste Poolse productie uit ±2010 is, ervan uitgaande dat menigeen op het pappenforum nog even snel wat heeft ingeslagen.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: DOT-nummer fabrikantcode
BerichtGeplaatst: 11 dec 2017, 16:03 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Waar is mijn band gemaakt?
De laatste vier* cijfers van de DOT-code op de band vertellen ons wanneer de band is gemaakt: weeknummer en jaartal van productie.
De eerste vier tekens (cijfers en letters) vermelden waar dat is gebeurd.
In deze tabel vind je meer, al is die ook niet meer al te actueel.

*bij jaren '80 en '90 banden zijn dat de laatste drie: gewoon drie cijfers is weeknummer/jaartal uit de jaren '80 en als er een driehoekje bij staat is het een jaartal uit de jaren '90.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 17:08 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3506
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Nieuwe dienstregeling van de spoorwegen en het land zucht onder een code rood winterweer. Dan is het niet verwonderlijk dat in elk geval de vierseizoensbanden ineens vijf euro duurder zijn...

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling