Het is nu 21 jul 2018, 15:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitlaat doormidden...
BerichtGeplaatst: 25 sep 2013, 17:31 

Zoals de titel al zegt. De uitlaat van Günther is vlak na de eerste demper schoon afgebroken.

Dus. Voordeel is dat het een lekker sportgeluid geeft, maar nadeel is dat het volgens mij motorisch niet al te best is. En dat oom agent er waarschijnlijk niet om kan lachen.

Wat nu? Is het raadzaam gelijk de hele uitlaat, inclusief dempers te vervangen? Of kan ik gewoon het stuk pijp (die lange, tussen 1e demper en de einddemper) vervangen? En zit er over de bouwjaren heen nog verschil in uitlaten? Is dit trouwens een klus die voor de amateur/beunhaas zoals ik thuis te doen is, of is het een kwestie garage zoeken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2013, 19:49 
moderator

Ik zou gelijk de hele uitlaat vervangen. Dat kun je goed zelf doen. Bij een
garage maak je onnodige kosten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2013, 19:59 

Bedankt! Ik zie dat trabantwelt een hele set heeft, dus die ga ik gelijk bestellen. Met een beetje geluk kan ik wat hulptroepen fiksen, wel een fijn idee bij dit soort reparaties.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2013, 20:00 

Er zit verschil in de bouwjaren maar dat gaat om de echte "oude" Trabanten dus van voor 65. (desondanks past het ook) en oh ja ook de 1.1 niet te vergeten.
Ik zou gewoon of in nederland bij de bekende adressen iets regelen of in duitsland. Van voor naar achter in één keer. hoeft je de kop niet te kosten. rond de 100-150 euro moet je klaar kunnen zijn.
En het tussenstuk kan ook alleen vervangen worden. Die pijp is het goedkoopst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2013, 20:06 

Ook meteen de ophangrubbers vervangen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 sep 2013, 20:10 
moderator

Of nieuwe snijden als de bestaande te kort blijken...
Hergebruik dan wel de ringetjes die om het schroefdraad zitten.
Günther schreef:
Zoals de titel al zegt. De uitlaat van Günther is vlak na de eerste demper schoon afgebroken.
Daar is de voordemper enkelwandig en het is de karakteristieke plek waar die kapot gaat.
Citaat:
Wat nu? Is het raadzaam gelijk de hele uitlaat, inclusief dempers te vervangen? Of kan ik gewoon het stuk pijp (die lange, tussen 1e demper en de einddemper) vervangen?
Met die lange pijp is zo te lezen niets mis. Het is bovendien een onding in het transport, dus die gebruiken we zo lang mogelijk.
Je moet het stukje pijp van de voordemper uit die tussenpijp zien te frutten en dan kan die weer op een nieuwe voordemper.

Bij het monteren van de voordemper kun je wat kachelkit op de rand die in de Auspuffkrümmer steekt smeren en draai die twee bouten gelijkmatig en met beleid aan. Ondersteun de demper bij het vastdraaien. 'Krak' is weggooien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 maart 2015, 21:46 
moderator

Zet dan de nieuwe uitlaat eerst ff in de zinkspray en hittebestendige verf, dan lijkt het optisch wat en gaat de uitlaat ook wat langer mee. Uitlaten roesten vaan van binnenuit, al kan ik me voorstellen dat een 2takt uitlaat meer van buitenaf roest. Of zie ik dat nu verkeerd, ivm de nodige olieresten aan de binnenzijde.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2015, 14:51 

Ik ben opzoek naar een nieuwe uitlaat compleet voor mijn 601. Wie weet een adres in de omgeving van Rotterdam. Ik kan hem ook bestellen op trabantwelt.de heeft iemand daar ervaring??

Bedank alvast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 okt 2015, 15:05 
moderator

Hoi Jan,
welkom hier en stel je eerdaags even voor.

Trabantwelt levert snel en reageert ook vlot op vragen via e-mail. De product-info op de website had van mij wel iets uitvoeriger gemogen, het had mij de moeite van een retourzending kunnen besparen, maar het retourgeld had ik heel snel van ze terug.

Ik meen dat er nog ook aanbieders zijn die dempers hebben van een verhoogde kwaliteit (of zelfs van rvs), mogelijk is TW daar ook een van.
Je zou ook eens bij Wilco c.s. in Dordt kunnen kijken wat die nog hebben liggen.
Of vraag eens bij de lokale remmendienst. Dit soort onderdelen zijn zowaar nog binnen een dag via een gewone garage te krijgen, al heeft dat letterlijk een prijs.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]