Het is nu 23 mei 2018, 01:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 24 maart 2015, 22:48 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4165
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Iemand een goed adresje in het noorden waar ik mijn Trabant kan uitlijnen en waar ze ook echt weten HOE en WAT ze moeten uitlijnen?
De mijne is verlaagd en heeft aan beide kanten een sturz van 25mm. De wielen staan als ik voor de auto sta op het oog op UITSPOOR.

Heb wel eens de auto eerder laten uitlijnen, maar 3mm toespoor snapten ze niet...

of iemand die me kan helpen het zelf te doen?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 24 maart 2015, 22:50 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3663
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
viewtopic.php?p=29802#p29802

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 19:41 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4165
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
die 3mm toespoor volgens de boekjes, moet ik dat zo zien dat de voorzijde van de velg t.o.v. de achterzijde van de velg 3mm naar binnen staat?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 19:51 
Offline

Geregistreerd: 18 nov 2010, 19:07
Berichten: 1566
Woonplaats: Enschede
Klopt helemaal.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 22:29 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4165
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
dan ga ik denk ik voor de methode met een touw langs de velgen... hopelijk kan ik nog bij de stuurkogels om ze te verstellen...
Als ik het stuur nu recht heb, staan de wielen naar buiten... stelletje prutsers bij de Profile...

Heeft de sturz en verlaging nog invloed op die 3mm voorspoor?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 22:43 
Offline

Geregistreerd: 18 nov 2010, 19:07
Berichten: 1566
Woonplaats: Enschede
Toespoor/uitspoor (afh. van ophanging en aandrijving) i.p.v rechte uitlijning is altijd aan te raden voor rechtuitstabiliteit.

Ook bij verlaging iets toespoor aanhouden, maar niet teveel omdat de auto een stuk stugger geveerd zal zijn. 1 tot 2mm toespoor per wiel zou ik aanhouden bij een verlaagde Trabant.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 22:52 
Offline

Geregistreerd: 18 nov 2010, 19:07
Berichten: 1566
Woonplaats: Enschede
Als het overigens lastig is om de stuurstangen te verstellen (lastig te bereiken zonder brug), kun je ook de wielen er af halen en de trommels ondersteunen met bokjes zodat je wel uitlijnt met het gewicht van de auto. Je zult dan wel moeten meten op de trommels i.p.v. velg of band.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 23:22 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4165
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
Maar dan lijkt mij 3mm verschil op voor en achterzijde trommel niet gelijk
aan 3mm verschil op velg. Toch?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2015, 23:32 
Offline

Geregistreerd: 18 nov 2010, 19:07
Berichten: 1566
Woonplaats: Enschede
Klopt, dan moet je dan schalen. Diameter v.d. trommel is de helf v.d. velg? Dan de toespoor ook door 2 delen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Uitlijnen
BerichtGeplaatst: 01 jul 2016, 20:24 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4165
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
iemand ervaring met het gebruik van een laser(pen)? Die dan evt langs de achtervelg naar voren straalt?

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling