Het is nu 21 apr 2018, 09:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 jun 2016, 18:13 
moderator

Vandaag en maandag zetten ze een vijftal Falken SN535 (zie bovenaan de vorige pagina) op een setje oude velgen die ik daarvoor gestraald en gemoffeld al jaren klaar had liggen.
Er liggen nu nog vijf, dan weer vier dan weer zeven exemplaren van in het centrale bandenhuis dat zowel Reifendirekt.de/Autobandenmarkt.nl als mein-reifen-outlet.de/bandenprijzen24.nl bevoorraadt en de prijs danst evenveel tussen de 36 en de 47 euro, met dat verschil dat het echt wel loont om een ontvangstadresje in Duitsland te hebben.
Ik heb een tijdje op de wip gezeten om voor de p60 ook 'alvast' een setje van die 535 te bestellen - het is immers mijn laatste kans op zo'n profiel, maar met dat gedans met de prijzen (zodra er twee van verkocht zijn, is de prijs een week lang een stuk lager om na een week weer fors hoger te zijn) kunnen ze me de boom in. Zolang er nog niet met die auto gereden wordt, is het dood kapitaal, laatste kans of niet.

Trabantenaar schreef:
rondjerijder schreef:
Zojuist mijn Achilles 122 155/70 R13 75T binnen gekregen, vier bandjes voor nog geen 100 euro.
Hoe ze bevallen kan ik nog niet zeggen natuurlijk, heeft hier iemand ervaring met die bandjes ?
Verbruik een F.
Regen een B.
Geluid 70 db.
Helaas geen classic profiel maar dat rij ik er toch af. :mrgreen:
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen. Aangezien de banden die nu op de trabant zitten inmiddels al behoorlijk oud zijn. Leuk als reserve, maar ik rij er toch liever niet te lang meer op, ondanks dat ze jaren niet gebruikt zijn. Voor 20 a 25 euro per band zijn ze erg interessant!

Op de eerste bladzijde heb ik de Falken SN832 ecorun (155/70 of 145/80) al genoemd, die scoort erg goed in de regen (als enige in die maat een A), en is ook niet verkeerd geprijsd.

Edit: Op de Nederlandse website van Falken wordt die SN832 niet meer in de maat 145/80R13 genoemd. De 155/70R13 is er nog wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016, 20:52 
moderator

De oude Pneumant P72: boven het ongebruikte reservewiel en onder een voorwiel na 12 jaar en 9066km...
Afbeelding

...en het verschil tussen bovenstaande gebruikte P72 in de maat 145/80R13 en een nieuwe Falken SN535 155/80R13:
Afbeelding
Het is natuurlijk ook een beetje onder welke hoek en met welke brandpuntsafstand je de foto neemt, maar het is overduidelijk dat 80% van 155mm een grotere diameter geeft dan 80% van 145mm en in dit geval lijkt het ook een stuk meer dan je op grond van de bandencalculator zou verwachten:
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016, 23:07 

155 = breedte in mm
80 = hoogte als percentage van de breedte
13 = velgmaat.

vervangingsmaat voor 145/8013 is dus niet 155/80/13 maar 155/70/13
Je hebt ook nog het verschil tussen een gebruikte en een nieuwe band. Dit zorgt weer voor een paar mm extra verschil. En bij 2 verschillende fabrikanten kunnen 2 verschillende dieptes zijn qua nieuw profiel. Bandenmaat is ongeveer de helft van het nieuwprofiel (niet exact en ook dat verschlt weer per fabrikant)

Overigens vind ik die falken ecorun weer voor hogere prijzen dan de door rondjerijder genoemde Achilles 122.
En aangezien budget bij mij nogal een issue is...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2016, 23:54 
moderator

Als ik zin heb, dan kan ik beide ongebruikte reservewielen ook eens samen op de foto zetten.
Die Falken 535 was alleen nog in 155/80R13 verkrijgbaar. Ik denk dat het een OE-band is en dat de betreffende auto niet meer wordt gemaakt of het contract is afgelopen.
Maar ik vind het een mooi profiel, al schrik ik wel van de maatafwijking. Het opleggen had ook nogal wat voeten in aarde; de band bleef maar gapen, zodat ze hem niet opgepompt kregen...
Ik voel me nu net een modemiepje dat perse dat paar mooie schoenen wil, waar je echter niet op kunt lopen. :o

Ik kan forumlid Trabantsmurf eens vragen zijn bandenomtrek na te meten; hij kon vorig jaar nog een setje Vredestein Sprint Classic in 155/80R13 te pakken krijgen, de bofkont.

Overigens heb je voor die P60 Schlitzfelgen dikkere ventielen dan gebruikelijk nodig: het gat is groter.

Nog even over die prijzen; het is me opgevallen dat bij mijn 'laatste exemplarentype' er in of vlak voor het weekend twee of drie banden van de voorraad af gaan, direct na zo'n aankoop duikt de prijs omlaag om op maandag weer bijna een tientje hoger te eindigen en dan wil er vaak op wonderlijke wijze weer een band of twee aan de voorraad toegevoegd worden. Zie deze curve.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2016, 07:25 
moderator

Gelet op het gapen en het feit dat de velgen eigenlijk niet voor tubeless banden geschikt zijn, neem ik aan dat er een binnenband in zit?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jun 2016, 09:21 

Trabantenaar schreef:
155 = breedte in mm
80 = hoogte als percentage van de breedte
13 = velgmaat.

vervangingsmaat voor 145/8013 is dus niet 155/80/13 maar 155/70/13
Je hebt ook nog het verschil tussen een gebruikte en een nieuwe band. Dit zorgt weer voor een paar mm extra verschil. En bij 2 verschillende fabrikanten kunnen 2 verschillende dieptes zijn qua nieuw profiel. Bandenmaat is ongeveer de helft van het nieuwprofiel (niet exact en ook dat verschlt weer per fabrikant)

Overigens vind ik die falken ecorun weer voor hogere prijzen dan de door rondjerijder genoemde Achilles 122.
En aangezien budget bij mij nogal een issue is...

Er zit tussen 145/80/13 en 155/70/13 nog wel hoogte verschil maar dit is niet veel, het verschil zal de snelheidsmeter alleen maar exacter doen werken. :lol:
Een test verslag zal nog even moeten wachten want ik zit nog te wachten op onderdelen van het IFA magazijn.
Dan eerst nog eens de stress van een apk doorleven. :roll:
Daar komt nog bij dat een test van mij niet eens relevant is omdat ik geen ervaringen met Trabantjes heb.
Voor wie het ook eens wil proberen, hier dan de link.
https://www.autobanden-365.nl/c/Achille ... 3-75T.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 13:46 
moderator

eeuwige_student schreef:
Gelet op het gapen en het feit dat de velgen eigenlijk niet voor tubeless banden geschikt zijn, neem ik aan dat er een binnenband in zit?
Nee, geen binnenband. De banden zijn tubeless. Wel extra dikke ventielen omdat dat gat groter was.
Het moeizame opleggen is mede door dat gapen wel een duur feest geworden: 30 euro excl btw per band voor alleen opleggen en loodjes slaan.
Het vermoeden bestaat dat de banden tussen productie en verkoop niet staand zijn opgeslagen, maar onderop een stapel lagen.
Ik wilde zo graag aparte banden: Nou, ik kréég ook aparte banden!Afbeelding
Voordeel is wel dat ik nu niet meer hoef te twijfelen of ik voor de velgen waar nu nog die Pneumant P72 op zitten ook deze banden koop.

Misschien -als ik hele gekke zin heb- kan ik t.z.t. bij het reservewiel de Falken 535 eraf halen en op een modernere ringvelg laten zetten; kijken hoe die montage dan gaat, en bij succes krijgt de P60 deze Schlitzfelgen met een setje Heidenau P36 diagonaaltjes.
Maar voor ik me die gekke zin kan veroorloven zal er eerst budget voor vijf maal Heidenau en tien maal montage moeten komen...

De tussentijd biedt gelukkig voldoende ruimte om de rest van de P60 weer rijklaar te maken, maar dat is een ander verhaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 14:29 

Gapende banden die onderop hebben gelegen zijn moeilijker om te leggen en is daarom duurder ?
Heb je ze om laten leggen in een dames kapsalon ?
Dan doe ik het liever zelf even met een paar lepels, het loodje mag de bandenboer dan doen.
Het kan natuurlijk zijn dat die beste man er geen lucht in kreeg maar een beetje ervaren sleutelaar weet daar ook een oplossing voor.
https://www.youtube.com/watch?v=P4ea51Ymg40

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 17:07 
moderator

Die gast die op 3:08 dat grasmaaierbandje doet, speelt anders wel met zijn vingers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 17:11 

ruton schreef:
Die gast die op 3:08 dat grasmaaierbandje doet, speelt anders wel met zijn vingers.
Ach, het moet ook een beetje spannend zijn natuurlijk. :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]