Het is nu 21 apr 2018, 09:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 21:36 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3620
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
De structuur van de band al voor het gebruik aan een explosie blootstellen vind ik eerlijk gezegd een tikje te spannend.
Overigens is hetzelfde principe wat gecontroleerder toe te passen met een bandenbazooka.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 21:52 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3881
Woonplaats: Herten
Dat het tubeless banden zijn heeft er weinig mee te maken. De velgen zijn er niet geschikt voor.,als ik dan hoor dat de banden al gapen, lijkt mij de kams op een afloper groter.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 24 jun 2016, 23:48 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3620
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Als je het niet erg vindt, zal ik dat laatste niet aan de vrouw vertellen.
Heb je toevallig een linkje naar een uitleg waarom dat zo is? Dan kan ik me onderdompelen in termen als Hump, Felgenhorn, Flansch en Maulweite...

Dat de oude velgen liever binnenbanden willen hebben, is mij bekend. De vraag is hoe dwingend dat is; ik heb in de jaren '90 ook binnenbanden gemonteerd, al weet ik niet of die er nog in zitten. Bij de vorige bandenwissel in Gangelt moest ik de monteur nog erop wijzen dat de spoorbreedte van zijn brug wat ruim was voor een trabi en nadat ik hem had uitgelegd hoe je schakelt werd ik naar de wachtkamer gedirigeerd. Wel een verschil met Langendijk in Zaandam waar ik zelf aan de slag kon.

Hier staat al e.e.a: Reifen mit Schlauch? en Felgen für Schlauch.
Ik moet blijkbaar kijken of er op de velg H1 (= 1 Hump) staat of niet. Dan hoeft er geen binnenband in. Staat er niets, dan moet er wel een binnenband in. Maar banden met het opschrift tubeless zijn aan de binnenkant te ruw voor een binnenband. En dat geeft beperkingen.
De hindernis is dat de velgen gestraald en gemoffeld zijn, dus dat is al een stuk minder goed te zien. Wat een feest.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 01:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1073
Woonplaats: Echt
Misschien heb je hier wat aan?:
Afbeelding

een tubeless band moet ergens achter kunnen blijven haken met de hiel. De draad die door de hiel loopt is namelijk kleiner dan die hobbel, waardoor die er dus niet zomaar op of af kan.
Kost aardig wat kracht. Normaal gezien is luchtdruk genoeg(die duwt de hiel tegen de hobbel aan, waardoor het niet meer lekt en vervolgens klapt die over de hobbel heen), of bij het demonteren zo'n spade er met flinke kracht tegenaan duwen (het "breken" van de hiel, wat trouwens ook daadwerkelijk kan gebeuren bij het demonteren)

Als je dus de verkeerde velgen hebt, glijdt die hiel vrij makkelijk weer naar binnen (bijvoorbeeld bij het maken van een bocht) en dan sta je opeens zonder lucht.
Monteer je bij zulke velgen binnenbanden kan dit natuurlijk ook gebeuren, maar de lucht in de binnenband houdt de boel dan op zijn plek samen met de binnenband zelf.

Idd binnenbanden kunnen niet gebruikt worden in combi met tubeless banden, dit gaat wringen en levert vooral lekke binnenbanden op.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 13:18 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3620
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Ik heb even gekeken: De Pneumantbandjes op de ringvelgen met 4 ogen hebben binnenbanden en die oude ringvelgen (4Jx13) hebben geen H1 markering.
De latere voor de plastic 'wieldoppen' wel (velg met 8 gaten, 4Jx13H1). Daar zit het ventiel zelfs op de velg geschróefd.

Eigenlijk zou ik nu een van die nieuwe Falkenbanden leeg moeten laten lopen om te voelen hoe ruw die van binnen is, al dan niet in vergelijk met de binnenkant van een Pneumant waar het al bijna twaalf jaar prima mee gaat. En als die glad genoeg is een kwak talkpoeder erin en dan een set binnenbanden monteren.

Waarmee in zekere zin die €150 voor de montage weggegooid geld is. :twisted: Ik had dan wel op tijd mijn amateurhuiswerk kunnen doen, maar die garage is een prof; die hoort zoiets te weten en had moeten zien dat er geen hump op de velg zat. Ik ben nota bene vooraf met een kale velg heengegaan, niet vanwege een hump of binnenbanden, maar om te kijken of ze wel een passtuk voor het grote middengat hadden.
Ik kàn nu als volgt redeneren: "In plaats van door te modderen en uren te maken had het ze ook kunnen invallen dat er een binnenband op die velg hoort."

Met de hoofdmonteur daar kan ik erg prettig samenwerken, ik heb er wel eens een remontluchtingsapparaat en een snelstarter meegekregen, maar ik vrees dat ze me voor banden kwijt zijn. Vorig jaar waren bij een bandenwissel aan het westblik de velgen en wieldoppen slordig aan de auto gemonteerd, daar kwam ik achter omdat ik thuis het werk nog even inspecteerde, anders had ik gehobbel op de snelweg kunnen meemaken en was ik een wieldop kwijtgeweest.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 14:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1073
Woonplaats: Echt
Ach ik ging eens bij een vw specialist langs om ontsteking te laten afstellen... Viel niet meer mee te rijden... Ja staat goed hoor... Juist ja.. En dat noemt zich specialist.

Nee ik ga bijna elk jaar wel ergens anders heen als ik iets niet zelf kan zoals apk. Voor banden en uitlijnen heb ik een goed adresje in Roermond, maar die doet alleen die 2 dingen en verder niks.

Goeie bandenboer had het idd aan de velgen moeten zien dat het niet kon ipv je met zoveel kosten opzadelen door onkundigheid.. Goeie garage is ook een eerlijke garage en die zijn er erg weinig.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 14:48 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3881
Woonplaats: Herten
Voor 150 euro????? Banden op de velg leggen en balanceren kost normaal 10 tot 15 euro per band. Dus voor dit geld mag je wel heel veel verwachten. De velg is er niet geschikt voor doordat de extra rand die in de 8 gaats velg zit, er niet is. De band kan er dus makkelijk aflopen. Nu je een grotere band hebt, lijkt mij die kans nog groter. Als de garage het er niet mee eens is, neem ik aan dat zij hiervoor zwart op wit garantie geven en het risico nemen. Anders lijkt het mij een kwestie van 4 binnenbanden en dat de garage nu kostenloos goed werk leveren (voor 150 euro kan ik zeker 3 setjes monteren). Dit is hun expertise, dus hadden ze dit zelf moeten zien!

Ondanks het risico volgens mij bij eentrabant vrij klein is, vermoed ik dat dit nu groter is door de grotere banden en het feit dat het monteren ook al niet lekker ging.....


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 15:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2016, 18:38
Berichten: 346
Woonplaats: Groninger Veenkoloniën
Zeer waarschijnlijk zijn er gouden of platina ventieldopjes gemonteerd. :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 16:47 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3620
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Nee, er was er een vergeten en toen kreeg ik een vijfde dopje van zwart rubber in de hand gedrukt.
Ik ben inderdaad geneigd om terug te gaan en met de monteur de binnenkant te voelen. Als die glad genoeg is kunnen er alsnog binnenbanden in.
Ik heb de banden in het transportfolie aangeleverd, zodat er zo min mogelijk vuil in zou komen. Maar daardoor heb ik niet de binnenkant kunnen bekijken.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 jun 2016, 17:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2016, 18:38
Berichten: 346
Woonplaats: Groninger Veenkoloniën
Trabantenaar schreef:
Ach ik ging eens bij een vw specialist langs om ontsteking te laten afstellen... Viel niet meer mee te rijden... Ja staat goed hoor... Juist ja.. En dat noemt zich specialist.

Nee ik ga bijna elk jaar wel ergens anders heen als ik iets niet zelf kan zoals apk. Voor banden en uitlijnen heb ik een goed adresje in Roermond, maar die doet alleen die 2 dingen en verder niks.

Goeie bandenboer had het idd aan de velgen moeten zien dat het niet kon ipv je met zoveel kosten opzadelen door onkundigheid.. Goeie garage is ook een eerlijke garage en die zijn er erg weinig.


Waarschijnlijk missen velen een stukje basis kennis, confronteer je ze ermee dan is het ouderwets en word tegenwoordig niet meer gedaan.
Ammehoela, je bent dan een prutser die goed met z'n mondje recht kan praten wat krom is en "specialisten" zijn het wel hoor maar dan in het rekening schrijven.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling