Het is nu 26 mei 2018, 17:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 24 okt 2016, 19:56 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
@Ruton: ik heb de truc met de ducttape daadwerkelijk geprobeerd en het werkt perfect.
Ik heb een wielmoer op de schroefas van de trechter-Abzieher geplakt en daarmee was de klus alsnog zo geklaard. Dan weet je het voor een volgende keer... :-)

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 12:10 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
Ik heb zojuist even gekeken en ik zie op de cilindrische asstomp geen palletje meer zitten. Ik zie wel een sleuf in de naaf zitten, dus denk wel dat het er ooit gezeten moet hebben. Iemand een idee hoe dit komt? Is dit alleen op te lossen met een nieuwe asstomp?

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 12:19 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
m.a.w. kan ik er ook een gaatje in boren en een draad tappen om er een bout met een kop van de juiste dikte in te draaien of een nieuw nokje erop lassen misschien?

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 14:00 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
Heb bij de Duitse vrienden iets soortgelijks gevonden, maar eigenlijk ook niet een daadwerkelijke oorzaak of oplossing.

http://www.trabiforum.de/index.php?topic=357.0

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 14:34 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3895
Woonplaats: Herten
Ik denk dat je met het juist boren wel iets zou kunnen bereiken. Aan de andere kant kan je dannin de toekomst weer problemen krijgen bijnhet losmaken of andere problemen die nu niet te zijn overzien. Ik zou kiezen voor nieuwe dichte lagers icm een goede gebruikte asstomp. Dan weet je zeker dat het goed zit.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 14:35 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3664
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Super 5 Devil schreef:
Ik zie wel een sleuf in de naaf zitten,
Daar hoort een halve maan in; de (Scheibenfeder 8 x 11 F17-24) in, en dan zou het een konische assstomp moeten zijn:
Afbeelding
Maar wel een van de aandrijfas, dus voor. Dat maantje wil bij het erop schuiven van de naaf nogal eens verschuiven, en als je dat niet door hebt, ben je geneigd met grof geweld de boel kapot te hengsten, terwijl alleen maar het maantje verschoven is.
Als je de asstompen naast elkaar ziet is de cilindrische asstomp getrapt met palletje en de konische ongetrapt met een palletje, geen sleuf.
Kan het zijn dat dat gedeelte dat in de homokineet moet grijpen (links op de foto) eraf gezaagd is en de as zodoende is aangepast voor de achteras?

edit: het blijkt dat ik even in de war was eb asstompen met naven heb verwissel... :oops:

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 14:55 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3664
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Wat voor naaf heb je erop zitten?
de cilindrisch zonder kraag?
Afbeelding

of de konische naaf met kraag voor de naaftrekker voor konische assen (het koetje).
Afbeelding

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 15:26 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
Nee Joost, ik heb een cilindrische asstomp met een cilindrische naaf. Mijn auto is grotendeels van bouwjaar 1987, ook de naaf en asstomp.

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 15:50 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3664
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Wel zo'n sleuf als op de foto van Reich-Tuning?
Plaats eens een foto, want je laat ons akelig veel raden!

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2016, 15:53 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2011, 23:14
Berichten: 279
Woonplaats: Uden (Noord-Brabant)
Hahha, nee in de naaf zit een sleuf. De cilindrische as is helemaal glad, maar ik zie wel dat er ooit ergens wat gebeurt is, dus dat daar dat nokje afgebroken is.
Ik zal proberen een foto te maken.

_________________
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling