Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Bericht door eeuwige_student » 23 okt 2016, 21:15

Dan denk ik wel te weten wat is gebeurd. Op de as zit een palletje, zodat de naaf niet kan ronddraaien op de as. Ik denk dat het uiteindelijk wel is gaan draaien, waardoor het palletje nu ergens geplet ertussen zit. Het makkelijkste is om een dop o.i.d. Op de as te doen, zodat je de naaftrekker verlengt. Dan krijg je hem er wel vanaf getrokken.

Hou er wel rekening mee, dat je mogelijk een nieuwe naaf nodig zal hebben. Daarbij alvast de tip, ga geen delen van verschillende naaftypen met elkaar wisselen, dat gaat fout!

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 23 okt 2016, 21:18

http://thumbs1.picclick.com/d/w1600/pic ... 01-Ddr.jpg

Op de foto op deze link zit je het palletje op de asstomp zitten (wel bij een conische naaf).

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 okt 2016, 22:31

Nu staat mijn auto dus nog op de Kippvorrichtung te wachten tot ik het zaakje weer in elkaar gezet heb...
40º gekanteld op de hoge bok? Of gewoon de andere kant op zijn wielen en de werkkant op een laag kantelbokje, zodat je op hurkhoogte moet werken? Dat laatste is veilig, dat eerste niet, gelet op de krachten die je moet uitoefenen.
eeuwige_student schreef:... Het makkelijkste is om een dop o.i.d. op de as te doen, zodat je de naaftrekker verlengt. ...
Dan wel een dop die je kunt missen.
Ik heb voor dat soort grappen een bout volgedraaid met moeren en klem die ertussen. Maar met de oude trechtervormige P50-trekker, die aan bijna alle kanten dicht is heb je maar een klein gat om dat op de tast te kunnen doen.
En dan is er nog het risico van een 'pruik'. Daar weet E_S alles van. :twisted:

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 24 okt 2016, 09:35

Geen schrik Joost, hij staat inderdaad op de lage bokjes enerzijds en de wielen anderzijds. In de handleiding van de Kippvorrichtung staat overigens gewoon beschreven, dat je geen zwaar arbeid mag uitvoeren aan de auto als deze op de hoge bok staat. Rossen aan een wielen versta ik daar onder. Ik gebruik die hoge hooguit om wat door te smeren of een en ander goed te kunnen bekijken.
Ik heb inderdaad die 'trechter'-Abzieher gebruikt.
Dat boutje met moertjes of die dop, kun je toch gewoon met wat duct-tape op de goede plek houden en dan de zaak onder spanning zetten? Dan gaat dat toch geen kant meer op?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 okt 2016, 12:19

Super 5 Devil schreef:Dat boutje met moertjes of die dop, kun je toch gewoon met wat duct-tape op de goede plek houden en dan de zaak onder spanning zetten? Dan gaat dat toch geen kant meer op?
:shock: Ik kon er nu dus wel even achter dat ik jarenlang heb zitten vloeken en pielen met vallende bouten totdat ik een open trechter had. Die er om die reden kwam. :oops:

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 24 okt 2016, 12:36

@Joost, waarom wist ik toch dat die reactie zou komen.......

@onze duivel: als je het op die manier op zijn plaats kan houden is het ook goed. Zorg er wel voor dat je kan zien wat er in de trekker gebeurt.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 24 okt 2016, 16:16

Ik zal begin van de avond nog eens wat proberen los te krijgen. Ik ben wel nieuwsgierig wat ik nu daadwerkelijk ga aantreffen. Als de naaf verschoven is over de asstomp, dan bestaat de kans natuurlijk, dat beiden vervangen dienen te worden. Ik hou jullie op de hoogte.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 24 okt 2016, 16:24

Succes, ik ben benieuwd!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 okt 2016, 16:42

Super 5 Devil schreef:Als de naaf verschoven is over de asstomp, dan bestaat de kans natuurlijk, dat beiden vervangen dienen te worden.
Ga daar maar van uit. En dan ook de lagers.
Er is beter weer voor een klus als deze...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 24 okt 2016, 16:54

Om de auto nu te laten staan totdat het weer 30 graden is.....

Plaats reactie