Het is nu 23 feb 2018, 10:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stuurhuishoes vervangen
BerichtGeplaatst: 16 okt 2017, 23:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 mei 2017, 16:28
Berichten: 13
Woonplaats: Groningen
Hallo mede Trabant liefhebbers en liefhebsters.

Ik rijd nu al drie kwart jaar in een Trabant en dit bevalt mij uitstekend, ik heb zelfs mijn dagelijkse auto weggedaan en rijd nu elke week 200 kilometer met de trabant Groningen-Friesland en terug.

Nu heb ik echter wel een vraag.
Ik merkte laatste op dat de rubberen hoes om de as die uit het stuurhuis komt gescheurd is. Nu wou ik die laatst vervangen, en de moer kreeg ik nog wel los, maar de as was met geen mogelijkheid los te krijgen. Ik heb de handleiding erop na geslagen, en zij hebben het over een speciaal stukje gereedschap waarmee je de as door datgene waar het in vast zit kan duwen.
Nu vroeg ik mij af waar ik dat stuk gereedschap zou kunnen kopen, of hoe het anders kan. De poeilie trekker heb ik al geprobeerd, maar deze bleek niet te blijven zitten.
De garage zegt: Onder spanning zetten en laten schrikken, maar momenteel zit ik nog met het probleem van onder spanning zetten.
Iemand tips en tricks om het spul los te krijgen?
Het lijkt mij namelijk niet erg gezond voor mijn stuurhuis om de winter door te rijden met een kapotte hoes. :mrgreen:

Groet,
Emile

_________________
Kreidler RMC-S 1974, Trabant 601S DeLuxe 1989(1967 op kenteken), Vespa Ciao 1992


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 okt 2017, 00:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1019
Woonplaats: Echt
Niet alleen ongezond. het is ook apk afkeur.

Normaal gezien zou je die hevel wel los moeten kunnen krijgen met een poelietrekker die goed is geplaatst en je de juiste maat gebruikt.
Eventueel kan een stuurkogeltrekker (je hebt ze in verschillende vormen) ook nog kunnen werken.

Persoonlijk zou ik het onder spanning zetten en laten schrikken (hamer) liever niet doen met dat oude spul.
Gelukkig is die meeneemarm wel nog te vinden. Dus je kunt een poging wagen. Maarja dan kan het wel even duren voor je reparatie klaar is als het mis zou gaan.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 okt 2017, 00:28 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3567
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Voor nood kun je een universeel stuurhuisrubber er omheen slaan. Je hebt ze ook die je in elkaar klikt. Ziet niet fraai uit, maar het is dicht.
Achterin WHIMS hebben ze het over Abzieher 14.27 Afbeelding, al kom je met Abzieher 14.28 Afbeelding of Ausdrücker 14.29 Afbeeldingook een eind.
Zowel bij de stuurkogels als de tandheugel heb ik me met een uitdrukker beholpen die volgens mij niet voor Trabant is, want hij glijdt voortdurend scheef. Maar met lijmklemmen heb ik de trekker aardig op zijn plaats weten te houden.
Afbeelding Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een trekker redelijk passend kun improviseren, zolang die maar over de Lenkstockhebel (F7-27) heen past.
Helaas geen foto's hoe ik dat bij het stuurhuisrubber heb gedaan, maar ik had de luxe te kunnen werken in een vrijwel lege motorruimte.
De meeste moeite had ik nog om het nieuwe rubber goed erop te krijgen, het was aan de stuurkolom een stuk nauwer dan wat eraf kwam.

Begin in elk geval eens met kruipolie aan de kant van de moer.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 17 okt 2017, 20:18 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3865
Woonplaats: Herten
Zonder speciaal gereedschap is het mogelijk, maar zeer arbeidsintensief. Je kan de verbinding stuuras, stuurhuis in de auto losmaken en het stuurhuis, zodat je die van elkaar kan halen. Vervolgens kan je het stuurhuis demonteren en het rubber vervangen. Dan alles mooi schoonmaken, invetten, afstellen en weer monteren.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 18 okt 2017, 19:26 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4161
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
van waar kom je precies? Ik kan wellicht helpen...

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 22 okt 2017, 21:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 mei 2017, 16:28
Berichten: 13
Woonplaats: Groningen
Hmm, dat klinkt allemaal best ingewikkeld om het los te krijgen.

@Haiko, ik kom uit Groningen stad, maar ben in de weekenden ook in Harlingen te vinden. Een beetje hulp is altijd welkom, dit is iets waar ik al een tijdje mee zit...

Groet,
Emile

_________________
Kreidler RMC-S 1974, Trabant 601S DeLuxe 1989(1967 op kenteken), Vespa Ciao 1992


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 17:46 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4161
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
ah. je krijgt de stuurkogels niet los? Ik heb daarvoor wel een trekker of 2...

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 18:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1019
Woonplaats: Echt
Volgens mij gaat het om de meeneemarm die op het stuurhuis zit. Dat is het enige wat er echt af moet als je de hoes wilt vervangen.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 18:33 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4161
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
ook die moet je los kunnen krijgen met een stuurkogeltrekker...

demonteer anders het stuurhuis en kom es langs

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 25 okt 2017, 18:37 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3567
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Kan hij beter met de hele trabant afkomen en desnoods het rubber los op zijn plaats schuiven om het later goed over de hobbels te wurmen. Stuurhuis demonteren betekent hele stuurinrichting opnieuw afstellen.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling