Het is nu 20 aug 2018, 02:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 12:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 mei 2017, 16:28
Berichten: 13
Woonplaats: Groningen
Ik heb dus en stuurkogeltrekker nodig, die zal ik eerst maar eens aanschaffen en nog eens proberen. Als het dan nog niet lukt kom ik een keertje langs, Haiko. Het liefst wel met de hele Trabant, anders heb ik geen vervoer. :mrgreen:
Wordt vervolgd!

Emile

_________________
Kreidler RMC-S 1974, Trabant 601S DeLuxe 1989(1967 op kenteken), Vespa Ciao 1992, Citroën AX 1.1i 1995


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 13:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 mei 2017, 16:28
Berichten: 13
Woonplaats: Groningen
Iemand toevallig een idee welke stuurkogeltrekker ik dan nodig heb? Want er schijnen nogal wat verschillende trekkers in omloop te zijn... Zou die van TrabantWelt passen en werken?
Groet,
Emile

_________________
Kreidler RMC-S 1974, Trabant 601S DeLuxe 1989(1967 op kenteken), Vespa Ciao 1992, Citroën AX 1.1i 1995


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 14:12 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Afbeelding
Even wat aan een mogelijke begripsverwarring uit de wereld helpen. De stuurkogels (F7-29) zitten aan het eind van de spoorstangen en het stuurhuisrubber (F7-24) zit in het midden. Om het stuurhuisrubber eraf te halen heb je een trekker nodig die over de lenkstockhebel (F7-27) heen past, om die eraf te trekken.
Dat kàn met sommige stuurkogeltrekkers, maar niet met alle.
Als je wilt weten of een bepaalde trekker past, plaats je een linkje ernaar. En anders ga je met een stuurhuisrubber bij Haiko langs, dan trekken jullie de hebel er even af, ander rubber over de tandheugel en als je die niet meteen overal mooi eroverheen krijgt, is dat nog niet zo'n ramp, want het trekkergedeelte heb je dan in elk geval wel gehad en je trabant kan in elk geval blijven rijden.

Edit: Deze van TW Afbeelding past alleen op de stuurkogels. Staat er ook op: SpurstangenKOPF.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 22:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1205
Woonplaats: Echt
ruton schreef:
Afbeelding past alleen op de stuurkogels. Staat er ook op: SpurstangenKOPF.


Nee hoor, Fuseekogels, Ruitenwissers en alles wat op ongeveer dezelfde manier los moet als een stuurkogel kun je deze dingen voor gebruiken.
Tegenovergesteld zijn ze ook handig als je een stuurkogel hebt die meedraait bij het monteren.

Wellicht is dat type voor een de konische bevestiging van de meneemarm wat minder praktisch te gebruiken. maar als de betreffende trekker groot genoeg is moet het gewoon werken.

Poelietrekkers werken volgens hetzelfde principe, maar zijn wat veelzijdiger in de maten. Echter kan die veelzijdigheid ook voor een probleem zorgen als je de verkeerde maat poelietrekker hebt.
In dit geval heb je meer aan een 2 benige poelietrekker (de meeste zijn 3 benig) En die vallen vaak weer onder de noemer stuurkogeltrekker.

Ook handig is een 2 benige poelietrekker die er niet steeds afschiet ;):
https://www.foerch.nl/handgereedschap/speciaalgereedschappen-motorvoertuigen/aftrekker/poelietrekker-met-spanbeugel-tweearmig
Zou in dit geval ook een oplossing kunnen zijn.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 23:17 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Trabantenaar schreef:
...
Nee hoor, Fuseekogels, Ruitenwissers en alles wat op ongeveer dezelfde manier los moet als een stuurkogel kun je deze dingen voor gebruiken.
Dat klopt, maar binnen de al genoeg verwarrende beperking van stuurhuizen en stuurkogels, doet getoonde trekker het alleen op de kogels. En Emile heeft er nu een nodig voor het stuurhuisrubber, specifieker voor die conus van de stuurarm.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 18:44 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4169
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
ik ga proberen er zelf een te maken. Op het werk kan ik lassen, boren, slijpen, schuren en heb de expertise van diverse collegas.
Alleen vergeten bij andries gister een voorbeeld onderdeel mee te nemen... nu gaat passen beetje lastig ;-)

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 18:59 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
In Hoofdstuk 15 van WHIMS heb ik die bouwtekening niet zo snel kunnen vinden, maar misschien staat er in die Tsjechische Slehofer een bruikbare bouwtekening.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 19:38 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4169
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
zal eerst eens opzoek naar een stuk dikke buis rond 52...

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 18:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 mei 2017, 16:28
Berichten: 13
Woonplaats: Groningen
Hallo,
Ik heb contact opgenomen met Haiko. En om verwarring te voorkomen: Hier twee foto's van wat ik precies bedoel.
Krijg het met een poelie trekker niet los. Daar heb ik niet genoeg grip mee.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Deze hoes is gaar en moet ik vervangen. De moer los en het ringetje eraf wil prima, alleen de as wil niet uit de 'houder' komen.
rsz_img_20171107_171803752.jpg
rsz_img_20171107_171803752.jpg [ 149.85 KiB | 83 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Nog een foto. Daar waar mijn wijsvinger op ligt is het probleem.
rsz_img_20171107_171759341.jpg
rsz_img_20171107_171759341.jpg [ 165.84 KiB | 83 keer bekeken ]

_________________
Kreidler RMC-S 1974, Trabant 601S DeLuxe 1989(1967 op kenteken), Vespa Ciao 1992, Citroën AX 1.1i 1995
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: 07 nov 2017, 18:41 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 17:35
Berichten: 4169
Woonplaats: Oudehorne, Fryslân
meet even de diameter van de as (die zwarte dunne links van je hand, 2e foto op waar het rubber omheen zit. Maak ik op het werk ff passende ring die erachter past, zodat de stuurkogeltrekker meer grip heeft.

_________________
Trabant 601, Barkas B1000KB, HP750, Simson S51
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling