Stuur scheef

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Stuur scheef

Bericht door Evan_s » 02 feb 2011, 15:36

Ik rij al ruim een half jaar rechtdoor met een stuur dat op ongeveer 1/8e slag naar links staat verdraaid.

Hoe kan ik de boel afstellen zodat ik ook daadwerkelijk rechtdoor rijd als het stuur goed staat?


Ik wil de boel binnenkort namelijk uitlijnen (kortere schokdempers voorzijde worden gemonteerd), en kan voor die tijd dan net zo goed even dit afstellen.

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Stuur scheef

Bericht door 2802bartje » 02 feb 2011, 15:51

Nou, hier heb ik ook last van. En dit moet ik dus ook herstellen.

Is het zo dat het stuur dan met de stuurstang uit de tandheugel gehaald moet worden en dat het stuur dan 1 tandje versprongen teruggeplaatst moet worden?
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Stuur scheef

Bericht door eeuwige_student » 02 feb 2011, 20:01

Bij grote afwijkingen is dat de oplossing. Bij kleine afwijkingen moet het met de stuurkogels.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuur scheef

Bericht door Evan_s » 02 feb 2011, 20:20

Dat gebeurt dan toch ook bij het uitlijnen?

Dan hoef ik er namelijk niet zelf mee te prutsen, of heb ik het mis?

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Stuur scheef

Bericht door eeuwige_student » 02 feb 2011, 20:58

als jij er opdracht voor geeft, doen ze het idd bij het uitlijnen. 1/8 slag afwijking is normaal het gevolg van uitlijnen. (iets wat je ook prima zelf kan doen...)

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Stuur scheef

Bericht door 2802bartje » 02 feb 2011, 21:15

Kan iemand een goede beschrijving geven van het uitlijnen met de tips en tricks? Zonder direct naar WHIMS te verwijzen. Want ervaringen van sleutelaars zijn altijd leerzaam.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuur scheef

Bericht door Evan_s » 02 feb 2011, 21:54

Ik zat toevallig naar de gegevens te zoeken op het oude forum. Conclusie is het toch wel aan te raden is om de waardes van whims aan te houden:

Voor (bladveer): 2 tot 4 mm toespoor (onbelast);
Achter (spiraalveer): 0 tot 2mm toespoor (onbelast).

Zorg er ook voor dat je een goede uitlijner hebt, zitten veel prutsers tussen.

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Stuur scheef

Bericht door eeuwige_student » 02 feb 2011, 22:14

Aan de andere kant zie je aan de hand van de WHIMS gegevens dat er best wel wat tolerantie is.

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: Stuur scheef

Bericht door mel » 10 feb 2011, 22:01

Ga naar een goede garage....die klaart dat zonder enig probleem..

Maar overtuig je dat de man het snapt en vertel dat als het stuur na de uitlijning niet in het midden staat je terugkomt...

2-4 mm..? Ik laat alles altijd op precies NUL stellen.... (maar wil natuurlijk niet aan WHIMS niet twijfelen...)

Ik zet daarbij dan wel een gewicht van zo'n 40 kg in de voorstoelen (2 cans benzine) om een beetje persoonsgewicht

te simuleren want ik geloof niet in "onbelast" ...

Zeker niet met een veranderde bladveer en/of schokbrekers... dan moet je gewicht plaatsen alsof er mensen in zitten...

Anders krijg je nooit een realistisch weggedrag...

Logisch blijven denken !

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Stuur scheef

Bericht door Evan_s » 10 feb 2011, 22:14

Heb net de Trabi laten uitlijnen bij Twentano in Hengelo (aardige lui overigens, en volgens diverse fora een goede om het uitlijnen te laten uitvoeren). Zelfs nog een complete rondleiding gekregen in de garage en het tuningsmagazijn.

Voorwielen bleken afgrijselijk scheef te staan.

Nu staat m'n stuur weer netjes recht en het weggedrag is ook enorm verbeterd! Ook het sturen zelf gaat weer merkbaar lichter.

Plaats reactie