Wiellager vervangen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Paul P

Wiellager vervangen

Bericht door Paul P » 19 apr 2011, 22:46

Voor de APK (en mijn eigen veiligheid) wilde ik de voorremmen van mijn 601 (uit 1989) reviseren (nieuwe cylindertjes en schoentjes). Tijdens de demontage van de remtrommel is het wiellager linksvoor gesneuveld. Alvorens met de remmen verder te kunnen moet ik nu dus eerst dit lager vervangen. Echter....... hoe krijg ik het oude lager eruit? Van vooraf lukt niet en aan de achterkant kom ik er onvoldoende bij.

Afbeelding
het beschadigde wiellager

Ik had bedacht dat ik de hele wielophanging eraf kon halen om het lager op de werkbank van achteraf eruit te tikken. Echter...... hoe krijg ik de stuurkop los zonder het speciale persje (figuur 14.29 uit mijn WHIMS) en zonder veel (zinloos) geweld toe te passen?

Afbeelding

Alle tips over het verwijderen van het lager of loshalen van de stuurkop zijn welkom!

Paul
Gletscherblauw past bij jou!

Gast

Re: Wiellager vervangen

Bericht door Gast » 19 apr 2011, 22:52

Bouten van de onderste ophanging (triangel) loshalen. Wielophanging naar buiten trekken, as eruit halen. Denk er wel aan dat je de as niet meteen uit de versnellingsbak trekt, dan heb je kans dat de 3 lagers(naaldlagers) eruit vallen.

Dan kun je aan de achterkant het lager er uit tikken.

Wel eerst even een lager regelen natuurlijk!

Succes
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

Paul P

Bericht door Paul P » 19 apr 2011, 23:07

Ik heb de wielophanging onder inderdaad al los van de triangel (bout in het midden die het asje fixeert los, twee moertjes eraf en het as en de vulringen eruit). Doordat de stuurkkopnog vastzit kan ik echter de ophanging niet goed wegklappen om er aan de achterkant bij te kunnen (laat staan dat de as eruit komt).

Doe ik dan iets fout (retorische vraag :lol: )?

Paul

Gast

Bericht door Gast » 19 apr 2011, 23:12

Als het dan nog niet lukt de bout bovenaan ook even los halen, dan moet het zekers lukken.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

Paul P

Bericht door Paul P » 19 apr 2011, 23:18

En dan de stuurkop vast laten zitten?

Paul

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 20 apr 2011, 06:55

zou ik ook loshalen en dan de zaak in de bankschroef zetten en de lagers eruit tikken/drukken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Paul P

Bericht door Paul P » 20 apr 2011, 09:22

Dat laatst (wat Haiko voorstelt) had ik ook bedacht maar toen liep ik tegen het probleem aan dat de stuurkop er af geperst moet worden (met specialtool nummer 14.29 volgens WHIMS) en die heb ik niet.

Kan die stuurkop er ook anders af zonder meer stuk te maken dan me lief is?

Paul

mel

Bericht door mel » 20 apr 2011, 09:29

Schroe de moer er weer op tot einde draad, dan heb je wel een milimeter speling.

Geef met een vuistje een harde kalp er op en los is de tapse as van de kogel...

Lager (en remmen etc) heb ik evt in Amersfoort (ook een pers)....

Er zit wel een borgveer voor het lager... niet vergeten die eerst te verwijderen....

Paul P

Bericht door Paul P » 20 apr 2011, 09:43

Als je de grote circlip ring bedoelt die het lager aan de voorkant opsluit, dan heb ik die er inderdaad al uit.

Als ik Mel goed begrijp moet ik de moer van de stuurkop weer terugdraaien en met een vuistje slaat tegen de onderkant van de stuurkop daar waar op mijn foto nu de moer zit?

Paul

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 apr 2011, 11:24

Ja, je moet het schroefdraad natuurlijk wel beschermen. Maar voor een paar tientjes heb je tegenwoordig ook een generieke stuurkogeltrekker.
Dat eet smakelijker dan met hamer en vork!

Plaats reactie