Het is nu 19 aug 2018, 15:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018, 18:30 
Offline

Geregistreerd: 22 jul 2018, 18:05
Berichten: 26
Heb zojuist een Trabant aangeschaft waar de meeste verlichting niet van werkt.
Nou probeerde ik het zekeringenkastje, wat volgens mij achter de schakelaars voor ruitenwisser en verlichting moet zitten, open te maken maar dat wil niet lukken.
Ik kan het knopje draaien en dan komt het dekseltje een mm los maar gaat niet open.
Heb al voorzichtig met een plamuurmes ertussen geprobeerd het te openen maar ben bang dat ik iets kapot maak.
Dus, hoe hoort het open te gaan?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018, 19:36 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1203
Woonplaats: Echt
Zekeringbakje is gewoon te zien als je iets schuin onder het dashboard kijkt.
Dus ff deur open en naast de auto zitten, dan zie je het zo.

Jij hebt het oud type dashboard. Dus is het iets slechter zichtbaar. Bij het latere type zie je dat kastje eigenlijk tijdens het rijden nog hangen.

Foto van internet:
Afbeelding

Dat dekseltje hoef je niet achter te wezen. Dat kan gewoon blijven zitten.

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018, 20:44 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Zo simpel is dat niet.

De zekeringshouder is pas in april 1974 'ondersteboven' gemonteerd, toen de Sonderwünsch en Luxeversies een nieuwe instrumententafel (Zonder die hoefijzer-rand, maar mèt Schaumwüst & Ablage) kregen. Door de zekeringen niet achter maar ònder het dashboard te monteren, kon je er nog bij.

Daarvoor (en bij de standaarduitvoering tot juli 1975) zag het er er zo uit:
Afbeelding
Sjaak, zie je dat draaigrendeltje in het midden onder 58K? Die moet naar links of rechts opzij gedraaid en dan hoort het klepje zo open te vallen. Dat het klemt is gebruikelijk. Desnoods even duwen bij het draaien. (zo krijg je ook de schakelaars los)
Probeer desnoods met je vingers tussen die schakelaars te komen, maar ga niet met plamourmessen slopen. Al heb ik nog wel wat van die klepjes liggen. Zowel voor draai- als voor pianoschakelaars.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018, 22:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 jul 2011, 22:45
Berichten: 1203
Woonplaats: Echt
oke oke Maar dan nog moet je die ook kunnen zien zitten als je even op je knieën naast de auto gaat zitten met de deur geopend ;)
Alleen wat onhandiger te bereiken dus.

Blijkbaar heb ik alleen exemplaren gezien met niet-originele hoefijzer-dashboards. (al zijn er weinig foto's te vinden)

_________________
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018, 22:28 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2010, 13:23
Berichten: 3916
Woonplaats: Herten
Moet je eens bij mijn kombi kijken ;-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 23 jul 2018, 15:30 
Offline

Geregistreerd: 22 jul 2018, 18:05
Berichten: 26
Bedankt voor de tips. Het is gelukt mede dankzij jou afbeelding "trabantenaar" hoe het niet zit bij mij en dankzij jou afbeelding "ruton" hoe het er wel uit ziet bij mij.
Duidelijk te zien hoe het werkt. Fijn.
Nou, de zekeringen allemaal los gehad, gereinigd en vernieuwd waar nodig en het meest werkt weer.

Volgende probleem of eigenlijk meer advies gevraagd.
De bobines bij mij hebben stalen kappen over de aansluitpunten en de bougiekabels stalen mantels.
Nou had ik van iemand gehoord dat die voor veel storing kunnen zorgen en dat ik er die eigenlijk meteen af moet gooien.
Kan dit ook een verklaring zijn waarom ik nogal lang moet starten voordat hij aanslaat?

Verder staat op de bobines CCCP 12B!!
Wil dat zeggen dat het Russische bobines zijn en dat het 12 volt is en werden die dan gebruikt door Trabant?

Het is helemaal nieuw voor mij dus ik zal nog veel vragen hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 23 jul 2018, 20:23 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
Maak eens een kiek van de motorruimte, want dat heeft die autodealer uit Boekel nagelaten.
Die kappen zijn deel van een ontstoorset zodat de radio geen bijgeluiden krijgt.
Maar als je aan de ontsteking moet werken is het een lelijke sta-in-de-weg, ik heb ze er bij mij uitgehaald, temeer omdat de radio na de zenderkleuring niet meer werd gebruikt.
Dat het Russische bobines zijn is geen probleem. Beter goede Russen dan kapotte FER. Ze zijn inderdaad 12V. En met 27 jaar oude kabels kan er wel eens iets poreus geraakt zijn.
Maar smeer het asje van de puntjes maar snel, voordat daar de boel stuk schroeit.
Hoe goed is je Duits? Heb je al een WHIMS? En je start koud toch wel met getrokken choke (al kan die met dit weer weer heel snel terug ingedrukt worden)

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 24 jul 2018, 03:16 
Offline

Geregistreerd: 22 jul 2018, 18:05
Berichten: 26
Heb vanmiddag al foto's gemaakt maar kreeg ze niet geplaats. Nog ff uitzoeken hoe dat precies moet.

Ik heb ook al een werkplaatshandboek in het duits maar dat is geen probleem, daar kom ik wel uit.

En starten doe ik inderdaad met uitgetrokken choke.

Bedankt nog voor de tip van dat asje.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 24 jul 2018, 10:22 
Offline
moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 nov 2010, 18:01
Berichten: 3777
Woonplaats: Westelijke Mijnstreek
WHIMS is gericht op de rijder die (al dan niet noodgedwongen) zelf gaat repareren. Het Reparaturhandbuch richt zich op de geschoolde garagemonteur en is zonder al dat behandelde speciaalgereedschap maar half zo nuttig.

_________________
WHIMS ** Reparatiehandboek 1966 ** Reparaturhandbuch 1974 ** Reparaturhandbuch WeiterEntwicklung 1987.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Zekeringkastje
BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 15:37 
Offline

Geregistreerd: 22 jul 2018, 18:05
Berichten: 26
Inderdaad. Zal eens kijken of dat nog ergens voor handen is.

Heb toch altijd liever een boek dan dat ik het op de computer op moet zoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling