bobine voor ebza

Werken je lampjes niet meer? Doet je ruitenwisser het niet? Vraag hier hulp !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: bobine voor ebza

Bericht door eeuwige_student » 17 dec 2011, 22:59

Hoi, welkom. Hoe is de EBZA (elektronische batteriezündanlage) afgesteld? Bij een verkeerde aansluiting werkt die niet. Als die soms wel werkt en soms niet, ligt het niet aan de aansluiting, maar aan iets anders. Ik zou zelf de afstelling en de bedrading (breuken) controleren.

KookTrabant

Bericht door KookTrabant » 17 dec 2011, 23:04

Hoi Eeuwige student,

Dank voor je reactie.
De bedrading zal ik eerst controleren. Afstelling is dat te controleren door een beginneling? Wat is dit precies?

En zou jij mij kunnen vertellen wat die twee draden zijn en wat hun functie is die uit de kabelboom komen die achter de bobines loopt? Deze twee draden zitten nu op de bobine van de eerste cilinder.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 17 dec 2011, 23:11

Dan moet ik ook een draadschema gaan bestuderen. Het controleren van de afstelling is heel simpel. Bougies eruit en naar de kleur kijken. Deze horen reebruin te zijn. Wit of zwart is verkeerd.

Als je de spullen heb liggen om het na te meten, +/- 3 mm voor OT moet het vonken.

Afbeelding

KookTrabant

Bericht door KookTrabant » 17 dec 2011, 23:18

Wederom dank je wel.
Ik zal er bij daglicht naar kijken.
1 vraagje nog, wat is OT? Linker bougie wordt idd steeds "zwart" Meerder bougies al geprobeerd, oud en nieuw.

Ga je het draadschema bestuderen? Ik wil niet te veel werk van je vragen hoor, als je alleen bij je eigen bobines kijkt zou ik al blij zijn. Wat heb jij waarop aangesloten, dan kan ik dat vergelijken en steeds weer zaken uitsluiten.

Dank je

KookTrabant

Bericht door KookTrabant » 17 dec 2011, 23:20

Ik zie nu pas de foto van het instrument van jou om het te meten. Die draai jij op de plek van de bougies begrijp ik?
En als ik het goed begrijp kan je daar de diepte van indraaien van bougies bepalen?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 17 dec 2011, 23:24

OT (oberste Totpunkt), is het bovenste dode punt. De meetklok (foto had ik pas later toegevoegd) meet alleen de zuigerhoogte (via het gat van de bougie). Dus na het vonken moet de zuiger nog 3mm naar boven gaan. Als de linker bougie steeds zwart wordt, dan is de ontsteking gewoon niet goed afgesteld. Als gevolg daarvan slaat de bougie vet en stopt die met werken. De ontsteking van een trabant wordt per cilinder ingesteld.

Als noodoplossing zou je het kunnen proberen na te meten met een schuifmaat, maar dat kan ik niet aanraden.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 17 dec 2011, 23:43

Probeer anders eens een Trabant boekje op de kop te tikken, of download de WHIMS, daarin staat heel veel info!

Enne, welkom!
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

oldschool

Bericht door oldschool » 18 dec 2011, 00:35

Volgens mij is dit ondergesneeuwd door het bericht van de andere medeforummer, hier nogmaals:
Ik heb net de laatst 8352.101/6 bobine gebruikt.

Nu kwam ik dit tegen op internet:
Vom VEB Keramische Werke Hermsdorf (Hersteller der EBZA) gab es mal folgende Information:
Geeignete Zündspulen sind:
Normalzündspule 12V 8352.101/5 und /6
Hochleistungszündspule 12V 8352.3/08 oder /086 oder /809
Kleiner Spulen 12V (z.B. Wartburg) 8352.1/3
Bulgarische Zündspule 12V (leider keine genaue Bezeichnung vorhanden, also ggf. mit Vorsicht genießen!)

Wie rijdt er ebza in combinatie met de 8352.1/3 bobines?

Evan_s

Bericht door Evan_s » 18 dec 2011, 01:35

KookTrabant schreef:(...) als je alleen bij je eigen bobines kijkt zou ik al blij zijn. Wat heb jij waarop aangesloten, dan kan ik dat vergelijken en steeds weer zaken uitsluiten.
Kijk hier even: viewtopic.php?f=16&t=690

KookTrabant

Bericht door KookTrabant » 18 dec 2011, 21:07

Hoi Evan,
Dit forum had ik al aandachtig gelezen en ook al één en ander van uit geprobeerd. Maar ik ben er nog steeds niet achter wat die twee draden voor functie hebben die uit de kabelboom komen en naar de bobine gaan van cilinder 1.
Boekjes etc heb ik, maar daarmee kom ik ook niet verder.
Ik ga morgen eerst nog even de tip proberen van "eeuwige student" en dan kijken wat er dan gebeurt.

Plaats reactie